عوارض مصرف بی‌رویه خرما

سبک زندگی ناسالم عامل اصلی ابتلا به سرطان، میزان مصرف میوه در روز، عوارض مصرف بی‌رویه خرما، دمنوش پونه سرشار از خاصیت درمانی و کاهش ریسک آلزایمر با مصرف میوه و سبزیجات را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی آذربایجان‌غربی گفت: سبک نامناسب زندگی در کنار افزایش سن و آلودگی محیطی از جمله عوامل ابتلاء به سرطان است.

نوریه دلیلی با بیان اینکه تغذیه مناسب نقش جدی در پیشگیری از سرطان دارد، افزود: علاوه بر آن، کم‌تحرکی، استعمال دخانیات و مصرف الکل از جمله عوامل اصلی در بروز انواع سرطان‌هاست که باید جدی گرفته شود.

وی تصریح کرد: بین بیماری‌های غیرواگیر که بیش از دوسوم مرگ و میرهای پیش از موعد را در ایران سبب می‌شود، سرطان اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا در حال حاضر یک چهارم آمار مرگ و میر و طی کمتر از ۱۰ سال آینده، حدود ۴۰ درصد آنها ناشی از سرطان خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه تغذیه از چندین جهت با سرطان ارتباط دارد، گفت: تغذیه با کالری بالا زمینه سرطان را فراهم می‌آورد و ارتباط چاقی و اضافه وزن با افزایش احتمال ابتلاء به چندین نوع سرطان حتمی شده‌است.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی آذربایجان‌غربی، اضافه کرد: از جمله سرطان‌هایی که با چاقی ارتباط دارد، می‌توان به سرطان پستان، رحم، مری و روده بزرگ اشاره کرد.

دلیلی تاکید کرد: یکی از اقدامات اصلی در راستای پیشگیری از این بیماری، کاهش مصرف مواد قندی و چربی‌های اشباع است که میزان زیادی کالری دارند و مقدار کمی مواد مغذی به بدن می‌رسانند. برای داشتن بدنی سالم باید مصرف مواد غذایی مانند غذاهای سرخ کرده، کیک، آب نبات، بیسکویت، شربت‌ها و نوشیدنی‌های شیرین نیز محدود شود

وی افزود: سوزاندن یا زغال‌شدگی گوشت باعث ایجاد مواد سرطان‌زا می‌شود و در صورت انتخاب روش کبابی نیز گوشت نباید حرارت بالا بگیرد. آب‌پز یا بخارپز کردن مواد غذایی سالم‌ترین روش برای پختن آنهاست.

عوارض مصرف بی‌رویه خرما

خرما یک ماده غذایی مفید است؛ اما زیاده‌روی در مصرف آن باعث اختلالاتی در عملکرد برخی قسمت‌های بدن می‌شود. مضرات مصرف زیاد خرما عبارتند از: خرما سرشار از فیبر است؛ اما جالب است بدانید میزان بالای فیبر آن می‌تواند برای بدن مضر باشد. این اثر معکوس، زمانی اتفاق می‌افتد که با مصرف بیش از حد خرما، به طور ناگهانی بدن‌تان میزان زیادی فیبر دریافت می‌کند. این موضوع باعث اختلال در دستگاه گوراش و در نتیجه یبوست و نفخ می‌شود. برای نگهداری از میوه‌های خشک و حفاظت آن‌ها از هجوم باکتری‌ها، یک ترکیب شیمیایی به نام سولفات به آن‌ها می‌افزایند. خرمای خشک هم از این قضیه مستثنا نیست. وجود این ماده شیمیایی روی خرمای خشک برای کسانی که پوست حساس دارند، باعث بروز جوش‌های پوستی می‌شود.

با وجودی که خرما سرشار از فیبر است، کالری بالای آن می‌تواند باعث افزایش وزن شود. هر گرم خرما حاوی ۲.۸ کالری است و این یعنی میزان انرژی زیادی دارد و برای کسانی که مستعد چاقی هستند به راحتی منجر به افزایش وزن می‌شود. افزایش بیش از حد پتاسیم در خون باعث عارضه‌ای به نام هایپرکالمی می‌شود. از آنجا که خرما سرشار از پتاسیم است، اگر به صورت عادی میزان پتاسیم خون‌تان بالاست، در مصرف خرما زیاده‌روی نکنید.

یکی از مضرات خرما متوجه کودکان است. جویدن خرما به دلیل ضخامت و تراکم بالای بافت‌های آن، برای کودکان دشوار است و در نتیجه هضم آن برای روده آن‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ حتی ممکن است نای کودکان را مسدود کرده و باعث خفگی شود.

کاهش ریسک آلزایمر با مصرف میوه و سبزیجات

مطالعه جدید نشان می‌دهد سالمندانی که به طورمنظم گروهی از آنتی اکسیدان‌ها موسوم به فلاوونول ها را مصرف می‌کنند با کاهش ریسک ابتلاء به بیماری آلزایمر روبرو هستند. این ترکیب آنتی اکسیدانی در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند و غنی‌ترین آنها شامل سبزیجات برگ پهن مثل کلم، اسفناج و بروکلی، سیب و چای هستند. محققان دانشگاه راش شیکاگو دریافتند در بین بالغ بر ۹۰۰ فرد مسن که به مدت ۶ سال تحت نظر بودند، یک پنجم آنها با بیشترین میزان مصرف فلاوونول ۴۸ درصد کمتر با احتمال ابتلاء به آلزایمر روبرو بودند.

محققان تاکید می‌کنند رژیم غذایی سالم شامل مقادیر زیاد میوه و سبزیجات به حفظ روند پیری مغز کمک می‌کنند. فلاوونول ها به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و با التهاب مقابله می‌کنند. محققان در مطالعات آزمایشگاهی بر روی موش‌های مبتلا به آلزایمر دریافتند فلاوونول ها می‌توانند مانع از تشکیل رسوبات پروتئینی غیرعادی در مغز شوند و حافظه و توانایی‌های یادگیری بهبود یابد. افراد به طور کلی فلاوونول های شأن را از کلم، اسفناج، بروکلی، سیب، گلابی، لوبیا، گوجه، چای، و روغن زیتون دریافت می‌کردند. محققان فاکتورهای دیگری را در کاهش ریسک ابتلاء به زوال عقل نظیر رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، فعالیت فیزیکی، و انجام فعالیت‌های چالش برانگیز ذهنی مؤثر می‌دانند.

دمنوش پونه؛ سرشار از خاصیت درمانی

پونه ازجمله آن گیاهانی است که خاصیت‌های درمانی بسیاری دارد و مورد استفاده در آشپزی است به خصوص در شربت‌ها، دمنوش ها و برخی غذاها. همچنین این گیاه پر خاصیت در طب سنتی نیز به عنوان آرام بخش و مسکن استفاده می‌شود. گیاه پونه برای از بین بردن خستگی و سردردهای عصبی بسیار مفید است و سرما خوردگی را نیز درمان می‌کند. اگر دمنوش آن به طور مداوم استفاده شود، منجر به کاهش خلط و سرفه می‌شود. برگ‌های این گیاه در درمان زخم‌های پوستی مؤثر واقع شده است و تأثیر زیادی نیز در درمان بیماری‌های عفونی دارد. پونه علاوه بر آشپزی و خاصیت درمانی دارویی برای پوست و مو نیز مفید است، به طوری که برای درمان آکنه، جوش صورت و درمان ریزش مو به کار می‌رود.

مصرف دمنوش این گیاه که خواص مفیدی دارد برای کاهش دردهای قاعدگی و پریودی زنان، لاغری و کاهش وزن، بهبود عملکرد معده و دستگاه گوارش، کاهش استرس، افسردگی و بی خوابی و تنظیم فشار خون و عملکرد قلب توصیه شده است. دمنوش پونه برای درمان سرماخوردگی، زکام، مشکلات گوارشی، سردردها، کم کردن تب خفیف، تسکین گلودرد و برای بهبود نفخ شکم و حالت تهوع استفاده می‌شود. یکی از بهترین راه‌های بهره از خاصیت درمانی پونه نوشیدن یک فنجان چای پونه است.

در روز چقدر میوه بخوریم

یک متخصص تغذیه گفت: با توجه به گستردگی انواع سرطان‌ها و اینکه بسیاری از آنها در کشورها در حال افزایش است، این موضوع ناشی از آلودگی محیط زندگی توسط افراد، دور شدن از سفره‌های سنتی و روی آوردن به برنامه غذایی وارداتی است.

سید ضیاالدین مظهری، اظهار کرد: بررسی‌ها و آمارهایی که گرفته شده به این صورت است که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد سرطان‌ها را می‌توان از طریق تغذیه جلوگیری کرد. باید از هرم غذایی طبیعی و از جمله نان، غلات و سبزیجات استفاده کنیم، باید بین ۶ تا ۱۱ واحد غلات استفاده کنیم؛ علاوه بر این باید سه تا هفت واحد سبزیجات استفاده کرده و بیشترین نیاز بدن را از سبزیجات تأمین کنیم.

وی تصریح کرد: سبزیجاتی که در زمین و آب سالم پرورش یافته‌اند از جهت دارا بودن روی، منیزیم، پتاسیم، فیبرها و رنگ‌هایی که دارند، ترکیباتی هستند که به سیستم هضم و جذب کمک می‌کنند و می‌توانند رادیکال‌های آزاد را قبل از حمله کردن به سلول کند کرده و از سرطانی شدن آنها جلوگیری کنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه روزانه باید دو تا پنج واحد میوه مصرف کنیم، گفت: هر واحد میوه شامل ۱۰۰ گرم است و هر ۱۰۰ گرم میوه نیز ۶۰ کالری ایجاد می‌کند؛ البته باید بدانیم اگر در مصرف میوه زیاده‌روی کنیم، فروکتوز آن باعث افزایش تری‌گلیسیرید شده و بر روی کبد اثر می‌گذارد.

مظهری با تاکید بر مصرف میوه‌جات و سبزیجات رنگی در سبد تغذیه‌ای روزانه، گفت: میوه‌ها و سبزیجات رنگین ترکیباتی دارند که ضد زنگ هستند؛ مانند طالبی، زردآلو، انبه، انواع توت‌ها و تمشک که بهترین میوه‌ها برای سلامتی هستند.

وی ادامه داد: میوه‌هایی که در فصل‌های مشخص عرضه می‌شود نیاز بدن ما را به ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها تأمین می‌کنند …مرکبات منابع آلی ویتامین c هستند و این ویتامین مواد معدنی همچون منیزیم و پتاسیم دارند.

این متخصص تغذیه، اظهار کرد: ویتامین C عاملی است که می‌تواند آهن موجود در سبزیجات و غلات را جذب کند و در انتقال اکسیژن از هوا به داخل سلول‌ها و انتقال گاز کربنیک به خارج از بدن نقش داشته و باعث تولید و توزیع انرژی و مواد غذایی برای سیستم دفاعی بدن شود.

کد خبر 409017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.