اصلاح ساختار قوانین تأمین اجتماعی ضروری است

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان اصلاح ساختار قوانین تامین اجتماعی در کشور را امری ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد گورابی در نشست خبری امروز (سه شنبه) اظهار کرد: وظایف سازمان تأمین اجتماعی در سه حوزه بیمه‌ای، حمایتی و امدادی تعریف می‌شود که بزرگترین آن ایجاد آرامش خاطر و امنیت برای افراد تحت پوشش است.

وی گفت: حمایت از نیروی تولید جزء مهم‌ترین تکالیف تأمین اجتماعی است و تلاش می‌کند بدون اتکا به بودجه نفتی و دولتی حرکت کند و تنها صندوق بیمه‌ای که تا به حال روی پای خود ایستاده صندوق تأمین اجتماعی است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان تصریح کرد: یکی از اولویت‌های اصلی این سازمان پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران در زمان مقرر است که در این حوزه ۳۴۰ هزار حقوق بگیر در استان ماهیانه مبلغ ۵۷۰ میلیارد تومان به عنوان حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند، همچنین ۲۶ هزارنفر مقرری بگیر بیمه بیکاری در استان داریم.

وی با اشاره به این که ماهانه بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان مبلغ بیمه بیکاری در استان پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: روزانه پنج تا شش میلیارد تومان کسری منابع در این اداره وجود دارد اما برای تأمین آن جای نگرانی نیست چرا که این مبلغ از اضافه بودجه استان‌های دیگر و شرکت شستا و سایر حوزه‌ها تأمین می‌شود، همچنین از این سازمان سه میلیون و چهارصد هزارنفر خدمات دریافت می‌کنند که این میزان ۶۸ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

گورابی با بیان این که این سازمان تامین منافع سه جانبه کارفرما، کارگر و سازمان را دنبال می‌کند، افزود: علاوه بر این منافع سه جانبه گسترش تولید داخلی جزء اولویت‌های سازمان است و با مرکز تولیدی دچار بحران در سال‌های اخیر نهایت همکاری شده است و بسته‌های حمایتی برای این مراکز تولیدی بسیار کامل‌تر از دیگر استان‌ها ارائه شده است.

وی با تأکید بر این که اصلاح فرایندها و ناب سازی آنها از اولویت‌های تأمین اجتماعی است، اظهار کرد: گسترش ارائه خدمات غیرحضوری یکی دیگر از اولویت‌های ما بوده تا بتوانیم از میزان مراجعات حضوری بکاهیم همچنین برون سپاری خدمات هم در دستور کار این سازمان است که استان اصفهان با داشتن ۱۱۰ هزار کارگاه فعال، رتبه اول کشوری را در این زمینه داراست که برای این مراکز ارسال لیست پرداخت حق بیمه، ابلاغ‌ها و دیگر موارد مرتبط با این سازمان همگی به صورت الکترونیک و غیرحضوری انجام می‌شود که همه این موارد که از رفت و آمد یک میلیون و ۵۰۰ هزار بار کارفرمایان جلوگیری می‌کند.

پرونده‌های کاغذی تامین اجتماعی حذف می‌شود

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به این که پرونده کاغذی از سال آینده در این سازمان وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: تمام پرونده‌های مستمری بگیران وارد سیستم شده و دیگر نیازی به پرونده کاغذی نیست.

وی درخصوص عدم پرداخت برخی حق بیمه‌ها توسط دولت گفت: در قوانین حمایتی با وجود این که بسیاری افراد تحت پوشش سازمان هستند اما دولت مبالغ حق بیمه آنها را پرداخت نمی‌کند که در استان اصفهان این مبلغ واریز نشده در سال گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است که برای کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت همگی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و هفت درصد حق بیمه را فرد بیمه شده پرداخت می‌کند و پرداخت مابقی مبلغ را دولت از عوارض شهرداری‌ها معین کرده است که در این زمینه در سال گذشته ۱۹۰ میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم.

گورابی با بیان این که ساماندهی قوانین حمایتی که از سال ۶۲ مصوب شده ضروری است، افزود: باید همه این موارد قانونی که مشکلاتی ایجاد کرده‌اند ساماندهی شود تا بودجه‌های موجود به دست افراد نیازمند برسد همچنین بازنشستگی‌های پیش از موعد یکی دیگر از موانع سازمان تأمین اجتماعی است چرا که در کشور سن امید به زندگی از ۵۰ سال به بیش از ۷۰ سال رسیده است.

وی قانون مشاغل سخت و زیان آور را هم به عنوان قانونی که باید ساماندهی شود دانست و خاطرنشان کرد: قانون مشاغل سخت و زیان آور برای این نیست که یک فرد زودتر بازنشسته شود بلکه برای این است که کارفرمایان محیط کار کارگاه خود را ایمن سازی کنند که متأسفانه بسیاری از آنها این اقدامات را انجام نمی‌دهند و به آن اهمیتی نمی‌دهند و به طور کلی رعایت این موضوع در دستور کار آنها نیست.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان قانون سخت و زیان آور را آسیبی به دولت، کارگر و کارفرما دانست و افزود: قانون حمایت از خانواده هم کیان خانواده را از بین برده است و عده‌ای از افراد برای این که حقوقی دریافت کنند طلاق‌های صوری می‌دهند به همین دلیل اصلاح ساختاری قوانین سازمان تأمین اجتماعی بسیار ضروری است و باید سازمان به این سمت حرکت کند.

تقسیط بدهی کارگاه‌های بحران زده تا ۶۰ قسط

وی با بیان این که سازمان تأمین اجتماعی به جای برنامه ریزی برای اهداف حمایتی بلندمدت به حمایت یومیه رسیده است، تصریح کرد: باوجود تمام موانع این سازمان همچنان در مسیر حمایت از کارگر و کارفرما پیش می‌رود، همچنین حمایت از کارگاه‌های دچار بحران را در دستور کار خود دارد تا جایی که اقساط کارگاه‌های دچار بحران شده را تا چندین بار حتی تا ۶۰ پرداخت تقسیط کرده است.

گورابی با اشاره به این که میزان بدهی سازمان مراکز درمانی در کمترین میزان خود رسیده است، اظهارکرد: بدهی مراکز غیردولتی را به صورت تهاتری رسیدگی کردیم و علی رغم این که هیچ قانونی ما را مکلف به این کار نکرده بود بخشودگی جرائم کارفرمایان و کارگاه‌های مشکل دار را در دستور کار خود قرار دادیم همچنین مشوق‌های بیمه‌ای برای بکارگیری دانشجویان در کارگاه‌های صنعتی را لحاظ کردیم که کارفرمایان علاقمند به استفاده از این موضوع تا دوسال از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.

کد خبر 408984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.