تأثیر پساب بر اختلالات فیزیولوژیکی گیاهان

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: پروژه پژوهشی بررسی کیفی پساب و تأثیر آن بر اختلالات فیزیولوژیکی گیاهان در عرصه فضای سبز میدان میوه و تره بار اصفهان در دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان انجام شده است.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به کمبود آب، استفاده از پساب به عنوان یک منبع ارزشمند آب مطرح بوده و با گذشت زمان اهمیت آن بیشتر نیز خواهد شد.

وی افزود: جهت استفاده صحیح و پایدار از این منبع، بررسی کیفی پساب، تدوین استانداردها و ضوابط مناسب و الزام در رعایت استانداردهای مربوط ضروری بوده و توجه به این اصول می‌تواند متضمن اثرات سودمندی همچون حفاظت کمی و کیفی منابع آب و خاک، کاهش آلودگی محیط زیست، کاهش اثرات مضر بهداشتی و کاهش اختلالات فیزیولوژیکی گیاهان شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به روش انجام بررسی کیفی پساب و تأثیر آن بر اختلالات فیزیولوژیکی گیاهان در عرصه فضای سبز میدان میوه و تره بار اصفهان، تصریح کرد: انجام مطالعات مربوط به پساب مورد استفاده برای فضای سبز و مطالعات مربوط به فیزیولوژی گیاهان چند ساله منطقه مورد مطالعه روش انجام این پژوهش بوده است.

وی با بیان اینکه نتایج مطالعات مربوط به پساب مورد استفاده برای فضای سبز شامل تعیین خصوصیات فیزیکوشیمیایی و میکربی پساب نمونه‌برداری شده شامل ,EC ,pH ,TDS ,Cl- ,TH ,Na+ کلیفرم (کل و مدفوعی)، نیترات، COD و TSS در پنج نوبت و چربی و روغن، کربنات، بیکربنات و فلزات سنگین (سرب، نیکل، کادمیوم، کروم، جیوه و آرسنیک) در دو نوبت بوده است، گفت: در این فرایند مقایسه خصوصیات فیزیکو شیمیایی و میکروبی پساب با استانداردهای ملی و جهانی جهت استفاده در فضای سبز نیز انجام شده است.

ابراهیمی ادامه داد: نتایج مطالعات مربوط به فیزیولوژی گیاهان چند ساله منطقه مورد مطالعه نیز تعیین شاخص‌های فیزیولوژیکی گیاهان در مناطق آسیب دیده و شاهد شامل ارتفاع گیاه، درصد سبزینگی(کلروفیل a و b)، شاخص سطح برگ و میزان تاج پوشش، تعیین عناصر سنگین سرب، کادمیوم و نیکل در گیاهان مناطق آسیب دیده و معرفی شاخص‌ها و عوامل تأثیرگذار بر خشکیدگی گونه‌های گیاهی فضای سبز میدان میوه و تره بار را به همراه داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به نتایج به دست آمده عوامل تأثیرگذار بر خشکیدگی گونه‌های گیاهی فضای سبز میدان میوه و تره بار شامل شور شدن خاک، سیستم آبیاری ضعیف، TSS بالای پساب، گچی و آهکی بودن خاک بعضی از مناطق مورد مطالعه، لایه غیرقابل نفوذ خاک، توسعه نیافتن افقی و عمودی ریشه‌ها و ناهماهنگی هندسه ریشه‌ها با پیاز رطوبتی آبیاری قطره‌ای است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به ارائه دستورالعمل‌های کاربردی مدیریت فضای سبز میادین میوه وتره بار، گفت: در این قسمت راهکارهایی جهت کاهش مشکلات موجود پیشنهاد شده که با توجه به نتایج بدست آمده از آنالیزهای خاک و پساب، راهکارهای پیشنهادی جهت کاهش مشکلات موجود شامل کود دهی و اعمال شخم‌های مناسب برای هوادهی بوده است.

وی افزود: با توجه به نتایج آنالیز پارامترهای نمونه‌های خاک، در تمامی خاک‌های نمونه برداری شده کمبود فسفر وجود دارد و باید کود فسفره داده شود، جهت کاهش SAR اضافه کردن گچ، مواد آلی و گوگرد توصیه می‌شود و در مواردی که خاک سطح زیرین گچی است از مواد اصلاح کننده خاک جهت کاهش گچ و توزیع یکنواخت‌تر استفاده شود.

ابراهیمی تاکید کرد: بر اساس پژوهش انجام شده باید سیستم آبیاری قطره‌ای میدان میوه و تره بار مجدداً متناسب با عمق توسعه ریشه و افزایش سن درختان باز طراحی شود و آبیاری زیرزمینی پس از اصلاح سیستم آبیاری قطره‌ای با استفاده از لوله‌های اسپاگتی و قرارگیری آن در داخل حفره‌های پر شده توسط شن یا سیلیس تا عمق حدود ۳۰ سانتی‌متر توزیع آب را برای درختان متناسب کند.

وی ادامه داد: همچنین مخزن اصلی آبیاری قطره‌ای به منظور کاهش لجن شسته شود و مخزن کود در سیستم فیلتراسیون در نظر گرفته شود.

کد خبر 408959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.