اصولگرایی علیه اصولگرایی

اظهارات محمد جواد ظریف در دانشگاه فرماندهی ارتش و استفاده انتخاباتی اصولگراهای پیشتاز از مساجد از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه ۱۵ بهمن ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «به نمایندگی از مردم مذاکره کردیم‌» به انعکاس اظهارات محمد جواد ظریف در دانشگاه فرماندهی ارتش پرداخت و نوشت: وزیر امور خارجه گفت که استفاده توأمان از قدرت نظامی و دیپلماسی فرمولی بود که من و شهید سلیمانی به کار می‌بردیم. محمدجواد ظریف طی سخنانی در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) پیرامون اهمیت مذاکرات در مناسبات بین‌المللی گفت: «معتقدیم کسانی که مذاکرات را می‌کوبند، ما را نمی‌کوبند مردم را می‌کوبند. ما از طرف مردم و به نمایندگی و پشتوانه آنها رفتیم مذاکره کردیم. این مردم هستند که می‌توانند ثابت کنند فشار حداکثری ما را اذیت می‌کند اما آنچه باید بپذیریم، این است که فشارها مردم را به زانو درنمی‌آورد و این عامل مهم است برای من که می‌خواهم بروم مذاکره کنم اما وظیفه من این است که این قدرت را در میدان جهانی به یک چیز ماندگار تبدیل کنم که می‌تواند یک توافق یا امتیاز باشد.» به گزارش ایرنا، ظریف تصریح کرد: «مذاکره به معنای تسلیم و پذیرش خواسته طرف مقابل نیست. آمریکا کشور بدعهدی بود اگر بدعهد نبود که در دو صفحه یا حتی دو خط توافق می‌کردیم. اینکه ما ۱۵۰ صفحه با هم توافق کردیم به خاطر آن بود که به هم اعتماد نداشتیم. اصلاً روابط بین‌الملل بر اساس اعتماد نیست هر کس روابط بین‌الملل را بر اساس اعتماد بنا کند با هر کشوری سرش کلاه می‌رود.»

وی افزود: استراتژی ما همیشه این بوده است که روی پای خودمان بایستیم و به مردم خودمان تکیه کنیم اما نه اینکه مردم مفری باشند که همه هزینه‌ها را بدهند. ما آمدیم که فدای مردم شویم، راحت است به هزینه مردم زندگی کردن یا شعار بدهیم یا سیاست‌گذاری کنیم. وظیفه ما کاهش هزینه مردم است ضمن اینکه باید به استقامت مردم همواره تکیه کنیم.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مزیت نسبی کشورهایی مثل جمهوری اسلامی ایران در سایر عوامل قدرت است که ما به آنها عوامل معنایی قدرت می‌گوئیم. یعنی قدرتی که بر اساس انگاره‌ها و باورها و اعتقادات نهادینه شده است و این قدرتی است که شهید سلیمانی را از سپهبد سلیمانی قدرتمندتر کرده است.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصولگرایی علیه اصولگرایی» به بررسی خروج طیف تندرو اصولگرایان از شورای ائتلاف پرداخت و نوشت: بازی پایداری‌ها با اصولگرایان بالاخره به پایان خط رسید و راه خود را برای معرفی لیست از آنها جدا کردند. اصولگرایان تلاش زیادی کردند تا پایداری‌ها در این دوره از انتخابات وارد ائتلاف اصولگرایی شود اما باز در این مورد به بن‌بست رسیدند. هرچند از همان ابتدا مشخص بود که وقتی قدرت پایداری‌ها و تعداد نامزدهای آنها نسبت به دوره‌های قبل افزایش پیدا کرده است خیلی محکم‌تر روی شروط خود پافشاری کنند. درست در شرایطی که اکثر اصولگرایان روی سرلیستی قالیباف اجماع کردند، پایداری‌ها از مخالفان و درواقع رقیب اصلی قالیباف در رسیدن به صندلی ریاست بهارستان شدند. آنها که توانستند طی این سال‌ها موانع زیادی را از پیش پای خود بردارند که یکی از آنها علی لاریجانی و حذف او بود، قطعاً روی شروط خود مصمم‌تر خواهند بود و انتظار معرفی لیست جداگانه از این طیف تندرو می‌رفت. هرچند آنها خودشان تاکید دارند که همچنان اصولگرا هستند و این افتراق درواقع شور انتخاباتی را رقم خواهد زد، امری که چندان به مزاج اصولگرایان خوش نیامده است. آیا اصولگرایان از پایداری‌ها عبور خواهند کرد؟

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر «وعده و وعید بین دو نماز» به بررسی استفاده انتخاباتی اصولگراهای پیشتاز از مساجد پرداخت و نوشت: انتخابات دوم اسفند ماه نزدیک است. هرچند هنوز مهلت قانونی برای تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی فرا نرسیده است، اما برخی نامزدها بی‌تاب هستند و در شهرهای کوچک و بزرگ هر روز در یک اجتماع سخنرانی می‌کنند. مساجد و آئین‌های مذهبی از جمله نماز جماعت هم یکی از این موقعیت‌هاست که از نگاه فرصت‌طلب برخی نامزدهای انتخابات دور نمانده است.

همزمان با مبارزات مردم علیه حکومت استبدادی پهلوی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد از جمله مکان‌هایی بود که با سیاست پیوند عمیقی خورد. استفاده از این مکان عمومی مورد توجه مردم، برای فعالیت سیاسی در سال‌های ابتدایی استقرار جمهوری اسلامی به دلیل آنکه هنوز جناح‌های سیاسی کنونی تشکیل نشده بود و همه سلایق سیاسی زیر پرچم جمهوری اسلامی فعالیت می‌کردند، چندان حساسیتی برنمی‌انگیخت. اما پس از دوم خرداد و پررنگ‌تر شدن تفاوت دو جناح اصلی بخشی از جناح اصول‌گرا در نزدیکی به نهادهای اصلی نظام خود را متولی اصلی نظام و انقلاب معرفی کردند و به تبع آن مساجد را نیز در اختیار گرفتند و کم‌کم روحانیونی که با این جناح احساس نزدیکی نداشتند، جای خود را به روحانیونی دادند که به اسم نظام و انقلاب با جناح اصول‌گرا هم‌گرایی بیشتری داشتند و طبیعتاً از این رهگذر از مساجد استفاده سیاسی می‌بردند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «مطالبات اقتصادی در بایگانی» و نوشت: مرکز پژوهش‌های مجلس کارنامه هشت ساله مذاکرات بخش خصوصی و دولت در شورای گفت‌وگو را بررسی کرد. ارزیابی‌های این نهاد پژوهشی نشان می‌دهد اگرچه این شورا با هدف بررسی و رفع موانع کسب‌وکار و اتخاذ تصمیم و راهکارهای اجرایی مناسب برای مسائل اقتصادی تشکیل شد، اما خروجی جلسات آن نتیجه کارآمد و مطلوب را در برنداشته؛ به طوری که مطالبات اقتصادی بخش خصوصی به‌طور مرتب طی این سال‌ها تکرار شده است. تعداد و درصد هر یک از مطالبات مورد بحث در ۹۰ جلسه شورا نشان می‌دهد تأمین مالی در صدر مسائل مورد بحث قرار دارد. همچنین مالیات و ارز در رده دوم و سوم موضوعات مورد بحث قرار دارد. سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که متهم عدم چاره‌جویی برای موانع کسب‌وکار کیست؟ ارزیابی‌های کارشناسی حاکی از این است که سیاست‌گذار عملاً به مشکلات و مطالباتی که از سوی بخش خصوصی گفته شده بی‌توجه است. حضور نامنظم برخی اعضای دولتی شورای گفت‌وگو در جلسات، از دیگر مسائلی است که مورد نقد کارشناسان است. در عین حال، به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها و کم‌کاری سیاست‌گذاران، در اغلب موارد تصمیم‌گیری درباره پیشنهادها، خواسته‌ها و تذکرات نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی و تعاونی به کارگروه‌ها و کمیته‌های جانبی محول شده است.

کد خبر 408872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.