اصلاح طلبان نامزد کافی برای شرکت در انتخابات دارند؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

راهبرد اصلاح طلبان در انتخابات

در حقیقت اگر روزگاری برخی از اصلاح‌طلبان صرفاً به دلیل ماهیت ردصلاحیت و به نشانه اعتراض در انتخابات مشارکت نمی‌کردند، اکنون اگر بخواهند هم نمی‌توانند؛ به‌نحوی‌که اکنون تکلیف بسیاری از کرسی‌های مجلس، خاصه در شهرستان‌ها معلوم شده است. حسن رسولی، رئیس ستاد انتخابات مرکزی شورای‌عالی اصلاح‌طلبان، در پاسخ به این پرسش که در مقطع کنونی اصلاح‌طلبان چه سیاستی در پیش می‌گیرند گفت: «همان‌طور که پیش‌تر هم اعلام کردیم، به هر میزانی که در حوزه‌های انتخابیه نامزدهای شاخص داشته باشیم که قابلیت قرارگرفتن در لیست را داشته باشند، لیست ارائه می‌دهیم. باید در حوزه‌های انتخابیه امکان رقابت وجود داشته باشد تا توانایی ارائه لیست وجود داشته باشد و هنگامی که چنین موضوعی محقق نشود، عملاً لیست انتخابی هم معنای خاصی نخواهد داشت. درعین‌حال ما همچنان مردم را به شرکت حداکثری در انتخابات تشویق می‌کنیم، اما آنچه درباره تأیید صلاحیت شدگان اصلاح‌طلب می‌توان گفت: این است که تا این لحظه بر اساس نتایجی که به دست ما رسیده، هنوز در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه امکان رقابت و به‌تبع آن ارائه لیست وجود ندارد. ممکن است برخی از اعضا نظری جز این بدهند، اما آنچه ملاک عمل قرار دارد، تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری است که بر اساس سازوکاری کاملاً دموکراتیک تصمیم‌گیری می‌کند». حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی هم درباره سیاست انتخاباتی این حزب گفت: «در شهرستان‌ها، هم شورای عالی سیاست‌گذاری و هم حزب کارگزاران اختیار تصمیم‌گیری درباره ارائه لیست را به شوراهای استانی داده‌اند و می‌توانند مستقل عمل کنند، زیرا شوراهای استانی می‌توانند امکانات و توانمندی انتخاباتی را به خوبی ارزیابی کنند. ما صبر می‌کنیم تا ببینیم نظر نهایی شورای سیاست‌گذاری چیست. اگر لیست انتخاباتی بدهند از آن حمایت می‌کنیم و اگر اراده‌ای بر ارائه لیست وجود نداشته باشد، باید جلسه‌ای بگذاریم تا ببینیم چه تصمیمی باید گرفت». او در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه موضع کلی کارگزاران در این مقطع چیست، پاسخ داد: «حزب کارگزاران تمایل دارد که از افرادی که شایسته‌اند حمایت کند، اما باید دید سازوکار چنین حمایتی چگونه خواهد بود».

کواکبیان: همه نهادها باید پاسخگو باشند

مصطفی کواکبیان در دومین همایش اقتصاد دیجیتال، رونق تولید و سامانه هوشمند پاسخگو با تبریک ایام دهه فجر گفت: در ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی در داخل و سطح منطقه دستاوردهای زیادی داشته اما این به آن مفهوم نیست که از بازنگری در برخی از بخش‌ها غفلت کنیم. وی با بیان اینکه وارد انقلاب صنعتی چهارم می‌شویم، افزود: سوال این است که چقدر مدیران خود را آماده ورود به انقلاب صنعتی چهارم کرده‌اند اکنون هر لحظه دنیا با پیشرفت‌های زیادی مواجه است که باید تلاش کنیم با آن پیشرفت‌ها هم گام باشیم امیدواریم در چنین همایش‌هایی شاهد بازنگری و ورود به انقلاب صنعتی چهارم باشیم و اینکه بدانیم چطور قرار است در عرصه اقتصاد دیجیتال حرکت کنیم. نماینده تهران با اشاره به اهمیت موضوع پاسخگویی گفت: وقتی از پاسخگویی صحبت می‌شود دوست داریم که دیگران پاسخگو بوده و خودمان را از پاسخگویی مبرا می‌داریم، حال اینکه پاسخگویی با شفافیت همراه است. اگر کسی مدعی پاسخگویی شد باید اقداماتش را به صورت شفاف در معرض افکار عمومی قرار دهد. در روایات هم آمده که ضعیف‌ترین فرد جامعه می‌تواند قوی‌ترین فرد را ملزم به پاسخگویی کند این همان امر به معروف و نهی از منکر است. البته که در جامعه ما همه نهادها از پاسخگویی حرف می‌زنند اما وقتی نوبت به خودشان می‌رسد وضعیت فرق می‌کند. کواکبیان به موضوع رد صلاحیت‌ها اشاره و اظهار کرد: ممکن است در موضوع رد صلاحیت‌ها هجمه‌هایی برای شورای نگهبان باشد ولی باید شورا پاسخگو بوده و توضیح دهد که چرا این رد صلاحیت‌ها رخ داده اینکه قرار است کرسی‌های رقابتی و مسابقه انتخابات چطور باشد اما قبل تر از آن دولت باید پاسخ دهد که چرا در طول چهار سال دوره مجلس دهم لایحه جامع انتخابات را به مجلس نفرستاد. این یعنی بخشی از کار مربوط به دولت می‌شود.

آخرین وضعیت تصمیم انتخاباتی شورای عالی سیاستگذاری

علی صوفی عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در تهران تعدادی از اعضای فراکسیون امید تأیید صلاحیت شده‌اند و به دنبال پیگیری‌هایی هم که صورت گرفت آقای وکیلی هم تأیید شد. او ادامه داد: اینکه در شرایط فعلی امکان ارائه لیست از تهران وجود دارد یا خیر، مشخص نیست و شاید تا آخر هفته به نتیجه برسد؛ تا زمانی که لیستی مشخص نشود، سرلیستی معلوم نخواهد شد. همچنین شورای عالی سیاست گذاری در راستای تمرکززدایی و احترام به استان‌ها، ارائه لیست‌های انتخاباتی را به آن‌ها تفویض اختیار کرد.

لاریجانی: نوع نگاه معرفتی به الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت مهم است

علی لاریجانی در سی‌وپنجمین نشست گفت‌وگوهای راهبردی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت با تبریک فرا رسیدن دهه فجر اظهار کرد این الگو برای حکمرانی کشور یک امر مهم محسوب می‌شود. از همه شما که در این راه اهتمام ورزیدید تشکر می‌کنم. عناوینی که شما دنبال می‌کنید متنوع است و معلوم است که ابعاد مختلف در الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت مدنظر قرار گرفته است. وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر برگزاری گفت‌وگوها و نشست‌های علمی با حضور اساتید و صاحبنظران از اقدامات مثبت این الگو است. بهره‌گیری از نظر اساتید دانشگاهی در مسیر الگوی اسلامی – ایرانی ارزشمند است. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های شهید مطهری در خصوص آینده انقلاب ناتمام ماندن طرح‌های مهم بود ما طرح‌های بنیادین مهمی داریم که باید تمام شود. لاریجانی در ادامه تاکید کرد: یکی از سوال‌های بنده این است که این موضوع را جزو کدام یک از حوزه‌های معرفتی می‌دانید؟ مشخص است که در تدوین مبانی این الگو دقت زیادی به خرج داده و ابعاد مختلف جامعه‌شناسی را در نظر گرفته‌اید. این‌که از نظر شما الگوی اسلامی – ایرانی جزو کدام یک از معارف می‌باشد حائز اهمیت است. در طول تاریخ انقلاب جریان‌های مختلفی در پیروزی انقلاب و ساقط کردن رژیم پهلوی نقش داشتند. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی که انقلاب به پیروزی رسید اختلاف‌نظرهایی به وجود آمد اما جریان چپ برای خود یک الگو داشت. جریان غرب نیز برای خود الگویی در نظر گرفته بود، اما افرادی که تابع تفکرات اسلامی بودند متفاوت می‌اندیشیدند. وی در پایان اضافه کرد: آنچه که مهم است نوع نگاه معرفتی به الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت است.

وزیر اطلاعات: برای جمهوری اسلامی شیعه و سنی فرقی ندارد

حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات، پیش از ظهر امروز ۱۴ بهمن‌ماه در نهمین همایش آئین برادری در شهرستان ریگان گفت: برنامه آئین برادری از ۸ سال پیش آغاز شده که کار بسیار ارزنده و ارزشمندی است و هدف از این آئین پاشاندن بذر محبت در میان مردم، در راستای پیشرفت، رشد و توسعه کشور است. وی با اشاره به وحدتی که در دنیای اسلام با عنوان مقاومت اسلامی اظهار کرد: امروز دنیای کفر بیش از هر زمان دیگری احساس خطر می‌کند و همه تلاش خود را به کار گرفته بین مسلمانان اختلاف بیندازد و بر روی موضوع اختلاف افکنی بین مسلمان سرمایه‌گذاری می‌کند لذا نباید تحت تأثیر توطئه‌های دشمنان قرار گیریم. وی بر لزوم وحدت بین مسلمانان تاکید کرد و افزود: مسلمانان همواره باید با یکدیگر متحد باشند چه خطر دشمن باشد چه نباشد زیرا وحدت دفع خطر و تهدید را به همراه خواهد داشت و برکاتی را برای جامعه به همراه خواهد داشت وی با بیان این مطلب که عزت در سایه همدلی و هم‌افزایی پدیدار خواهد شد، تصریح کرد: انقلاب اسلامی تنها متعلق به امت ایرانی نیست و هر مسلمانی در هر جای دنیا برادر و خواهر ماست. انقلاب اسلامی متعلق به همه دنیای اسلام است. جمهوری اسلامی در طی این ۴۰ سال از مردم فلسطین حمایت کرده و در برابر اسرائیل اشغال‌گر قرار گرفته است. جمهوری اسلامی می‌داند این موضع برای او هزینه دارد اما جمهوری اسلامی حاضر شده این هزینه را بدهد تا از مسلمانان دفاع کند.

کد خبر 408857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.