پیشگیری از عفونت مجاری ادراری با رژیم غذایی گیاهی

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد پیروی کردن از رژیم غذایی گیاهی، خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عفونت مجاری ادراری (UTI) ممکن است هر یک از بخش‌های دستگاه ادراری مانند کلیه‌ها، میزنای‌، مثانه و میزراه را درگیر کند؛ قسمت‌های پایینی دستگاه ادراری یعنی مثانه و میزراه بیشتر از قسمت‌های دیگر دچار عفونت می‌شود. اگر این عفونت به کلیه‌های فرد نفوذ پیدا کند، می‌تواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد. معمولاً پزشکان با تجویز آنتی بیوتیک، عفونت UTI را درمان می‌کنند، اما با انجام بعضی اقدامات می‌توان خطر ابتلا به بیماری را به طور چشمگیری کاهش داد.

محققان معتقد هستند دلیل اصلی بیشتر عفونت‌ها، "اشریشیا کولی" (Escherichia coli) است؛ نتایج بعضی مطالعات نشان داده است این باکتری بیشتر در گوشت موجود است. به گفته محققان تایوانی پیروی کردن از رژیم غذایی گیاهی باعث می‌شود از مصرف گوشت دوری کنیم و در نتیجه کمتر در معرض اشریشیا کولی که باعث ایجاد عفونت مجاری ادراری می‌شود، قرار بگیریم. پژوهشگران ارتباط بین رژیم غذایی گیاهی و خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری را بررسی کردند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی ۹ هزار و ۷۲۴ فرد را ارزیابی کردند.

هیچکدام از شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه به عفونت مجاری ادراری (UTI) مبتلا نبودند، اما طی ۱۰ سال، ۶۶۱ نفر از آن‌ها به این بیماری مبتلا شدند. محققان رژیم غذایی، سن، جنسیت، سطح تحصیلات، مصرف الکل، وضعیت سیگار کشیدن، فشار خون بالا، دیابت، سطح کلسترول بالا و دیگر فاکتورها و شرایطی که ممکن است فرد را در معرض عفونت مجاری ادراری قرار دهد، بررسی کردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد پیروی کردن از رژیم غذایی گیاهی خطر ابتلاء به عفونت مجاری ادراری را حدود ۱۶ درصد کاهش می‌دهد. طی انجام این مطالعه از میان سه هزار و ۴۰ فرد گیاه‌خوار، ۲۱۷ نفر به این بیماری مبتلا شده و ۴۴۴ نفر از ۶ هزار و ۶۸۴ فردی که گیاه خوار نبودند، دچار عفونت مجاری ادراری مبتلا شدند. همچنین ارتباط بین پیروی کردن از رژیم غذایی گیاهی و کاهش خطر ابتلاء به UTI در میان زنان و افراد غیر سیگاری، قوی‌تر بود.

نتایج این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

کد خبر 408852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.