تولید غیرمجاز رمز ارزها، عامل افزایش ۱۳ درصدی برق بوده است

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان گفت: یکی از دلایل افزایش ۱۳ درصدی مصرف برق استان در پاییز امسال، تولید رمز ارزها به صورت مخفیانه در واحدهای صنعتی یا حتی کشاورزی است و یکی از برنامه‌های ما شناسایی این موارد و هدایت آن ها به سمت اخذ انشعابات قانونی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی ثقفی در نشست خبری امروز _دوشنبه ۱۴ بهمن ماه_ شرکت توزیع برق منطقه‌ای استان اصفهان، اظهار کرد: امسال با همکاری مشترکین صنعتی و اداری پیک بار را در حد مجاز تعیین شده کنترل کنیم و دچار خاموشی نشویم.

وی با بیان اینکه سال گذشته خاموشی‌های گسترده‌ای داشتیم، افزود: امسال به دلیل وجود آب پشت سدها، خاموشی نداشتیم و سطح پیک مجاز تعیین شده برای ما یک هزار و ۸۸۰ مگاوات بود که در پائین‌تر از این حد آن را کنترل کردیم و این کاهش پیک از طریق همکاری مشترکان بزرگ یا همان مشترکان دی‌ماندی انجام شد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان، تصریح کرد: از طریق مشترکان صنعتی توانستیم ۲۲۰ مگاوات کاهش پیک به صورت غیر همزمان داشته باشیم که این رقم سال قبل ۱۵۵ مگاوات بود که امسال رشد ۴۱ درصدی را در مشترکان صنعتی داشتیم؛ همچنین مشترکان کشاورزی هم به صورت غیر همزمان ۱۳۰ مگاوات همکاری داشتند که سال قبل ۱۱۹ مگاوات بود که ۹ درصد رشد داشته است.

وی در خصوص بخش‌های اداری و تجاری گفت: امسال کاهش مصرف پیک در بخش اداری ۱۰ مگاوات بوده است که ۸۸ درصد رشد داشته‌اند که در مجموع همکاری مشترکان در حدود ۳۸۱ مگاوات داشته‌ایم که در سال گذشته ۲۹۴ مگاوات بوده که رشد ۲۹ درصدی را داشته است.

رشد ۸۲ درصدی همکاری صنایع در کاهش مصرف برق

ثقفی در خصوص تعداد مشترکان برق استان که در کاهش مصرف همکاری داشته‌اند، اظهار کرد: در بخش صنعت یک هزار و ۵۱۱ کارخانه صنعتی بوده که در سال قبل ۸۲۷ کارخانه بود که ۸۲ درصد رشد داشتیم همچنین امسال چهار هزار و ۱۴۲ چاه کشاورزی در ساعات پیک مصرف موتورهای چاه را خاموش می‌کردند که در سال قبل این تعداد سه هزار و ۶۵ چاه بوده که در این بخش ۳۵ درصد رشد داشتیم.

وی با بیان اینکه در بخش اداری ۹۸۷ سازمان اداری در کاهش مصرف برق همکاری کردند، افزود: این عدد در سال قبل ۴۴۴ سازمان بودند که رشد ۱۲۲ درصدی در این مورد داشتیم و در مجموع امسال شش هزار و ۷۵۵ مشترک با کاهش مصرف خود در ساعات ۱۲ تا ۱۶ باعث کاهش ۲۲۰ مگاواتی همزمان شدند و این تعداد در سال قبل ۴۴۰۰ مشترک بودند که بیش از ۵۰ درصد جذب مشترکان همکارمان افزایش داشته است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به اختصاص شش و نیم میلیارد تومان پاداش به صنایع در ازای کاهش مصرف خود، گفت: رقم این پاداش در سال قبل سه و نیم میلیارد تومان بود که این پرداخت به صورت کسر مبلغ از قبض برق آنها بوده است همچنین در بخش چاه‌های آب کشاورزی این پاداش کاهش مصرف در سال قبل دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون و امسال دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون بوده، در بخش مولدهای دیزل ژنراتورها هم سال قبل ۳۶۹ میلیون و امسال هم ۳۲۲ میلیون تومان پاداش کاهش مصرف پرداخت شده همچنین در بخش اداری هم این پاداش سال قبل ۳۱۴ میلیون و امسال با رشد ۸۳ درصدی به ۵۷۵ میلیون رسیده است.

افزایش ۱۳ درصدی مصرف برق استان در پاییز

وی با بیان اینکه کل مبلغ پاداش به همه مشترکان ۹ و نیم میلیارد تومان بوده است، خاطرنشان کرد: در پاییز امسال با رشد ۱۳ درصدی بار مواجه هستیم که این با مقدار بیشتر به تابستان سال آینده منتقل می‌شود و در حال حاضر نگران افزایش مصرف در تابستان سال آینده هستیم که احتمالاً با افزایش ۲۰ درصدی مصرف مشترکان مواجه شویم که باید همکاری صنایع و کشاورزان را داشته باشیم تا تابستان آینده خاموشی نداشته باشیم.

ثقفی با اشاره به شناسایی مصرف کنندگان غیرمجاز تولید ارز است، گفت: یکی از دلایل افزایش ۱۳ درصدی مصرف برق استان در پاییز امسال تولید رمز ارزها به صورت مخفیانه در واحدهای صنعتی یا حتی کشاورزی است و یکی از برنامه‌های ما شناسایی این موارد و هدایت آنها به سمت اخذ انشعابات قانونی است که در دو ماه گذشته شرایط قانونی اخذ انشعاب برق برای تولید رمز ارزها را ارائه کرده که بالاترین قیمت برق را برای آن مشخص کرده‌اند همچنین این مراکز اجازه ندارند در دو ماه تیر و مرداد که زمان پیک بار است فعالیت کنند.

وی امکان رؤیت پذیری و کنترل وسایل برقی پرمصرف را از دیگر اقدامات دانست و گفت: در سال جاری به صورت آزمایشی این مبحث را در کولرهای تعدادی از مراکز دولتی که حاضر به همکاری شدند اجرا کردیم و با نصب قطعه سخت افزاری روی کولرگازی توانستیم در ساعات پیک بار ۲۰ دقیقه این کولرها را از راه دور کنترل و خاموش کنیم.

تأمین برق با نصب نیروگاه در ساختمان‌های مسکونی و اداری

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان، تصریح کرد: بخش کشاورزی از مهمترین بخش‌هایی است که بیشترین کمک را به کاهش بار می‌کند، تصریح کرد: حدود ۲۶ هزار مشترک در این بخش داریم که امسال چهار هزار مشترک این بخش در کاهش مصرف با اداره برق همکاری کردند و در ساعات ۱۲ تا ۱۶ موتورهای چاه‌های آب خود را خاموش کردند و در ازای یک ماه تا ۹۰ روز همکاری مصرف برق آنها را رایگان کردیم.

وی با اشاره به اینکه مردم می‌توانند با ایجاد نیروگاه خورشیدی تولید برق داشته باشند، افزود: مردم می‌توانند در محل‌هایی مانند پشت بام منازل، مغازه یا کارخانه‌ها تولید برق کنند و اداره برق می‌تواند با قرارداد ۲۰ ساله خرید برق آنها را تضمین و برق آنها را به بالاترین قیمت حدود ۱,۰۴۰ تومان برای هر کیلووات ساعت خریداری کند.

ثقفی در خصوص تعداد نصب کنندگان نیروگاه در استان اصفهان گفت: این طرح از سال ۹۴ شروع شده و در حال حاضر ۲۵۴ ساختمان در استان داریم که نیروگاه نصب کرده‌اند و ۵.۱ دهم مگاوات مجموع ظرفیتی است که بهره‌برداری می‌شود که تاکنون این تعداد نیروگاه ۱۲ هزار مگاوات برق پاک تولید کرده‌اند که از آلودگی محیط زیست جلوگیری کرده است.

وی با بیان اینکه دولت سازمان‌های دولتی را موظف به تأمین ۲۰ درصدی برق خود را با انرژی خورشیدی تأمین کنند، اظهار کرد: این برق تولید شده را باید به مصرف سازمان خود برسانند و تاکنون ۱۳۴ ساختمان اداری این کار را انجام دادند و ۶۴۰ کیلووات قدرت نصب شده آن و انرژی تولید شده آن ۲۲۶۰ مگاوات بوده است و در مجموع در دو بخش دولتی و خصوصی ۳۸۸ ساختمان در استان داریم که نیروگاه خورشیدی در آن نصب است.

کد خبر 408838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.