شهردار دوچرخه؛ راهکار مکزیکوسیتی برای ترویج دوچرخه سواری

انتخاب شهردار دوچرخه که پیش از این در شهرهای آمستردام و سیدنی انجام شده بود، یکی از اقدام‌های جالبی است که شهر مکزیکوسیتی برای افزایش محبوبیت دوچرخه‌ها انجام داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ۳۰ درصد سفرهای درون شهری در مکزیک با ماشین‌های شخصی انجام می‌شود و ۷۰ درصد دیگر توسط وسایل حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس، مترو، تاکسی و دوچرخه انجام می‌شود. مکزیکوسیتی در سراسر دنیا به عنوان شهری با بدترین ترافیک و سمی‌ترین نوع آلودگی شناخته می‌شود.

دوچرخه‌های عمومی ECOBICI

دولت محلی مکزیکوسیتی زیرساخت‌هایی احداث کرده است تا دوچرخه‌سواری را در اطراف شهر شلوغ خود تسهیل کند که این امر منجر به گرایش روزافزون مردم به سمت این وسیله حمل‌ونقل شده است. احداث ایستگاه‌های اشتراک دوچرخه‌های عمومی ECOBICI یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت مکزیک در هفت سال گذشته برای جذب همشهریان خود به سمت دوچرخه سواری بوده است.

این سامانه تعداد شش هزار دوچرخه را در ناوگان خود دارد که در ۴۵۰ ایستگاه جایگذاری شده است. دوچرخه‌های این ناوگان از روز افتتاح تا به امروز ۵۹ میلیون بار مورد استفاده قرار گرفته است و تعداد دوچرخه سواران از ۹۸ هزار در سال ۲۰۰۷ به ۲۴۰ هزار در سال ۲۰۱۸ رسیده است که رقم بسیار امیدوار کننده رشد سه برابری در دو سال گذشته را نشان می‌دهد.

بسیاری از فعالان دوچرخه سوار برای ترویج دوچرخه سواری راهکارهایی را برای مسئولان مطرح کرده‌اند اما به علت نبود زیرساخت‌های مناسب هنوز راه زیادی تا تبدیل شدن به یک شهر دوچرخه دوست برای مکزیکوسیتی وجود دارد اما این شهر از ایده‌های دوستدار دوچرخه نیز بی‌نصیب نیست.

شهردار دوچرخه

انتخاب شهردار دوچرخه که پیش از این در شهرهای آمستردام و سیدنی انجام شده بود، یکی از اقدام‌های جالبی است که این شهر برای افزایش محبوبیت دوچرخه‌ها انجام داده است. نقش شهردار دوچرخه در واقع برقراری ارتباط بین دوچرخه سواران، شهروندان و مسئولان شهرداری است. این عنوان، شغل محسوب نمی‌شود و مانند شهردار واقعی نیز مسئولیت رسمی ندارد بلکه یک سمت نمایشی است که اختیارات خود را در چهارچوب قوانین شهری و حمایت از آن‌ها اجرا می‌کند. تاکنون شهردار دوچرخه در مکزیکوسیتی توانسته طرح‌های قابل اجرایی را در راستای محبوبیت دوچرخه‌ها به مرحله انجام برساند؛ افزایش خطوط دوچرخه و تعداد دوچرخه‌ها به ویژه در محله‌های فقیرنشین، احداث پارکینگ‌های دوچرخه، بهینه سازی خیابان‌ها و همچنین افزایش توجهات به سمت این وسیله جابجایی پاک از جمله اقدامات مؤثر در این رابطه است.

البته شهر مکزیکو سیتی در گذشته سوابق درخشانی در رابطه با توسعه دوچرخه سواری داشته است که یکی از آنها جنبش دوچرخه‌ها در سال ۱۹۷۴ است که طی آن پنج هزار شهروند مکزیکی با دوچرخه‌هایشان به خیابان‌ها روانه شدند که بیشتر جنبه حمایت از محیط زیست را داشت. از سال ۲۰۰۰ تاکنون تعداد خودروها در این شهر حدود دو برابر افزایش داشته است و همین باعث آلودگی بیش از اندازه این شهر آمریکای لاتینی شده است.

از نطر وضعیت سلامت شهروندان نیز، ۳۰ درصد از مکزیکی‌ها دچار چاقی مفرط هستند که از حیث آماری، نشان می‌دهد مکزیک با مشکل چاقی دست و پنجه نرم می‌کند. همین مؤلفه‌ها می‌تواند دلایلی برای اهمیت ترویج دوچرخه سواری در این شهر پر هرج و مرج شود.

دوچرخه‌های موزیکال

گروهی از طراحان محلی مکزیکوسیتی برای ارتقا وضعیت دوچرخه سواران نیز تصمیم گرفتند به عنوان بخشی از پروژه‌های خود و با ایده گرفتن از تجربیات دوچرخه‌سواران به تحقیق در مورد چگونگی بهبود خدمات‌رسانی شرکت دوچرخه‌سواری ECOBICI بپردازند. نتیجه تحقیقات این افراد نشان داد که یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که دوچرخه‌سواران مکزیکوسیتی با آن مواجه هستند این است که به این افراد توجه زیادی نمی‌شود به گونه‌ای که انگار اصلاً دیده نمی‌شوند.

طراحان مکزیکوسیتی برای حل این مسئله با همکاری یکدیگر وسیله جدیدی اختراع کردند تا دوچرخه‌سواران را مورد حمایت بیشتر مردم شهر قرار دهند. این وسیله جدید که روی دوچرخه‌ها نصب می‌شود، صدایی ثابت و ریتمیک تولید می‌کند که بسیار قوی‌تر و دلنشین‌تر از بوق دوچرخه‌ها است و در نتیجه سایر رانندگان و افراد در خیابان‌ها و جاده‌ها را از وجود دوچرخه‌سواران آگاه می‌کند.

طراحان سه نوع بوق متفاوت برای دوچرخه‌های اختراع کردند و بر اساس صدایی که هر نوع بوق تولید می‌کرد، آن‌ها را به سه اسم متفاوت یعنی سازهای کوبه ای ریتمیک، صدای باد و ساز کوبه‌ای و اصطکاک نامیدند. هر سه نوع بوق صدایی بسیار لذتبخش وقدرتمند تولید می‌کند که با بوق‌های معمولی و ضعیف دوچرخه‌های دیگر قابل مقایسه نیست.

اختراع بوق‌های جالب برای جذب دوچرخه‌سواران و دیده‌شدن آن‌ها توسط سایر رانندگان در ترافیک‌ها و سرو صداهای بالا نمونه ساده‌ای از اقداماتی است که طراحان می‌توانند برای حمایت از دوچرخه‌سواران خود انجام دهند. استفاده از این نوع بوق‌ها در کنار سایر اقدامات جالب می‌تواند روز به روز افراد بیشتری را به سمت دوچرخه‌سواری جذب کند که این امر مزایای بسیاری را هم برای افراد و هم شهرهایشان دارد؛ مردم از طریق دوچرخه‌سواری سلامت جسمی خود را تضمین و به کاهش آلودگی هوای شهر خود کمک می‌کنند.

کد خبر 408785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.