بررسی علل خشکیدگی گیاهان در میدان میوه و تره‌بار اصفهان

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: در یک تحقیق علل خشکیدگی گیاهان در عرصه فضای سبز میدان میوه و تره بار اصفهان بررسی شد تا گامی جهت حفظ و نگهداری فضای سبز منطقه مورد مطالعه باشد.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فضای سبز در زندگی شهری امری بسیار مهم است چرا که ایجاد فضای سبز در سطح شهرها مانند کاشت درختان در حاشیه خیابان‌ها و ایجاد انواع پارک‌های جنگلی، کوهستانی و منطقه‌ای، منجر به جذب پرتوهای خورشیدی، جذب گرد و غبار، تولید اکسیژن، تولید فیتونسید، تعدیل آب و هوا و کاهش آلودگی صدا می‌شود.

وی افزود: از آنجایی که هر فردی در دنیا به دو تا چهار مترمربع فضای سبز نیاز دارد تا با کمبود اکسیژن و مشکلات جسمی و روانی روبه رو نشود، حفاظت از فضای سبز موجود امری بدیهی است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: در یک تحقیق علل خشکیدگی گیاهان در عرصه فضای سبز میدان میوه و تره بار اصفهان بررسی شد تا گامی جهت حفظ و نگهداری فضای سبز منطقه مورد مطالعه باشد.

وی با اشاره به روش انجام تحقیق علل خشکیدگی گیاهان در عرصه فضای سبز میدان میوه و تره بار اصفهان، گفت: برای انجام این تحقیق لیست گیاهان عرصه تهیه و سوابق مطالعاتی گیاهان عرصه از نظر آفات و بیماری‌ها همچنین سوابق مربوط به مطالعات منابع خاک و نمونه‌برداری از خاک مناطق شاهد و آسیب دیده و آنالیز خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و وضع موجود گیاهان عرصه از نظر آفات و بیماری‌ها بررسی شد.

ابراهیمی ادامه داد: با بررسی‌های میدانی، لیست گونه‌های درختی غالب موجود در میدان میوه و تره بار شامل زیتون، زیتون تلخ، پیراکانتا، سرو نقره‌ای، کاج، توت، نارون، زبان گنجشک، زرشک و… تهیه و ویژگی‌های درختان موجود در منطقه از لحاظ تحمل سرما و گرما، مقاومت به شوری، مکان کاشت و نیاز آبی بررسی شد.

وی با اشاره به نتایج بررسی سوابق مطالعاتی گیاهان عرصه از نظر آفات و بیماری‌ها، افزود: با توجه به بررسی مطالعات قبلی در مورد سرو خزنده، جونی پروس و مورد مشخص شد آفت یک عامل ثانویه است و علت اصلی ضعیف شدن گیاه به علت محدودیت‌های موجود در خاک و نمونه آب مصرفی منطقه است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی انجام شده برای مبارزه عمومی با ضعف درختان فضای سبز میدان میوه و تره‌بار و جلوگیری از شیوع آفت‌ها پیشنهاد می‌شود جهت تقویت موردها، نارون‌ها، به وحشی، به ژاپنی، سروها و اکثر درختان عملیات زراعی، کوددهی(شامل ترکیب NPK+TN و NPK+Fe) به صورت متناوب و با نظارت کارشناس فضای سبز و کارشناس دفع آفات(گیاه پزشکی) انجام شود؛ عملیات شستشوی درختان با نظارت کارشناس دفع آفات نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این جهت تکمیل بررسی سوابق مطالعاتی گیاهی از نظر آفات و بیماری‌ها، چند گونه از آفات مهم و کلیدی درختان، درختچه‌ها و گیاهان پوششی اصفهان مورد بررسی قرار گرفته تا در صورت لزوم از اطلاعات این قسمت در اجرا استفاده شود.

ابراهیمی با اشاره به نتایج بررسی سوابق مربوط به مطالعات منابع خاک، اظهار کرد: بررسی نتایج کلی مقایسه میانگین خصوصیات پروفیل‌های خاک نشان داد آبیاری درختان میدان میوه و تره‌بار با پساب فاضلاب تصفیه شده میزان خصوصیات خاک از جمله شوری خاک و میزان نسبت جذب سدیم خاک را با توجه به عمق دچار تغییر کرده است.

وی در ارتباط با نتایج بررسی وضع موجود گیاهان عرصه از نظر آفات و بیماری‌ها، تصریح کرد: آفات مهم مشاهده شده در گیاهان مورد مطالعه فضای سبز میدان میوه و تره بار شامل پسیل زیتون، سوسک‌های پوست‌خوار کاج (Scolytidae)، سوسک‌های چوب‌خوار (Buprestidae)، شته‌های انار، پسیل‌های پسته (Agonoscena pistaciae، Meganoscena viridis) و شته چین دار برگ پسته (Forda hirsuta) هستند همچنین دو بیماری قارچی ورتیسیلیوم و فوزاریوم نیز در گیاهان زیتون و سرو خزنده مشاهده شده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تاکید کرد: نتایج آزمایش‌های آفات و بیماری‌ها نشان داد که ارتباطی بین بیماری‌ها و شرایط پساب وجود ندارد البته تنش حاصل از کم آبی گیاه را تضعیف و مقاومت گیاه را نسبت به آفات کاهش داده است.

وی گفت: با توجه به نتایج به دست آمده عوامل تأثیرگذار بر خشکیدگی گونه‌های گیاهی فضای سبز میدان میوه و تره بار شامل شور شدن خاک، سیستم آبیاری ضعیف، TSS بالای پساب، گچی و آهکی بودن خاک منطقه مورد مطالعه، لایه غیرقابل نفوذ خاک، توسعه نداشتن افقی و عمودی ریشه‌ها و ناهماهنگی هندسه ریشه‌ها با پیاز رطوبتی آبیاری قطره‌ای است.

کد خبر 408713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.