افزایش احتمال چاقی با مصرف آنتی‌بیوتیک در کودکی

استخراج کود بیولوژیک از موی انسان، درمان دروغین یک جلسه‌ای ایمپلنت، افزایش احتمال چاقی با مصرف آنتی‌بیوتیک در کودکی، جراحی مغز همزمان با زایمان برای یک مادر باردار و افزایش احتمال لختگی خون در گروه‌های خونی A و B را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا پژوهشگران مؤسسه " "CSMCRI هند اخیراً موفق به استخراج کودبیولوژیک از موهای انسان شده‌اند.

هر ساله حدود ۳۰۰ هزار تن موی انسان وارد چرخه زباله می‌شود و از بین می‌رود، اگرچه موهای انسان تجزیه‌پذیر هستند اما تجمع آن‌ها در زباله‌ها به دلیل دفع غیرقابل کنترل منجر به ایجاد مشکلات جدی برای محیط زیست خواهد شد.

دانشمندان مؤسسه "CSMCRI" راه حلی برای رفع این مشکل ارائه داده‌اند و موفق به توسعه فرایندی شده‌اند که از طریق آن می‌توانند کود بیولوژیکی را از موهای بدن انسان استخراج کنند، آن‌ها همچنین موفق به استخراج ملانین و کراتین از مو شدند.

ملانین یک اصطلاح گسترده برای گروهی از رنگدانه‌های طبیعی موجود در بسیاری از موجودات زنده است و تولید ملانین در بخشی از سلول ملانوسیت به نام ملانوزوم از اسیدآمینه تیروزین اتفاق می‌افتد، پوست، مو و به ویژه پوست با رنگدانه تیره حاوی ملانوزوم‌هایی با مقادیر بیشتر ملانین هستند.

کراتین یک پروتئین سنتز شده است که در بسیاری از موجودات زنده یک عنصر ساختاری است و بهترین نمونه پروتئین فیبری است، در پستانداران ناخن و مو از کراتین ساخته شده است.

ارزش هرکیلوگرم کراتین در بازار ۲۱۰ تا ۲۸۰ دلار است، در حالی که ملانین از طلا گران‌تر است و هر گرم آن حدود ۵۶ تا ۷۰ دلار فروخته می‌شود، ملانین برای درمان انواع سرطان و کراتین در صنایع آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پژوهشگران هندی طی این مطالعه برای جداسازی ملانین و کراتین از "مایع یونی هیدراته استفاده کردند، این مایع می‌تواند موهای انسان را به طور کامل حل و تجزیه کند، این محلول از ۶۰ درصد محلول آبی و ۴۰ درصد نمک مایع در دمای اتاق تشکیل شده است.

طی این مطالعه ۵۰ گرم از نمونه موی انسان مورد آزمایش قرار گرفت و برای از بین بردن رد شامپو، خاک و روغن، موها با یک راه حل تخصصی کاملاً شسته شدند، سپس موها به مدت ۹ ساعت در مایع یونی هیدراته قرار گرفتند تا موهای انسان در آن حل شده و سپس یک محلول سیاه از آن به جای ماند.

هنگامی که اسید هیدروکلریک به این محلول اضافه شد، ملانین سیاه به عنوان رسوب ظاهر شد و پس از استخراج ملانین، پژوهشگران به محلول مذکور استون اضافه نمودند و سپس موفق به استخراج کراتین شدند.

پس از استخراج ملانین و کراتین، از مایع باقیمانده پسماند نیز می‌توان به عنوان کود استفاده کرد که برای تشکیل آن از کود جلبک دریایی به نسبت نصف، نصف استفاده می‌شود.

درمان یک جلسه‌ای ایمپلنت دروغ است

استادیار بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن هشدار در مورد فعالیت افراد سودجو در حوزه ایمپلنت گفت: درمان تمام شده ایمپلنت در یک روز و یک جلسه علمی و عقلانی نیست.

سید مهدی جعفری اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر مشکل عمده در حوزه ایمپلنت فریب دادن مردم و بیماران تحت عنوان انجام کامل مراحل ایمپلنت در یک جلسه و طی یک روز است که با عنوان دندان در یک جلسه تبلیغ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درمان کامل ایمپلنت حد اقل حدود ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد، افزود: انجام ایمپلنت مراحل مختلفی دارد و در واقع یک درمان گروهی محسوب می‌شود که جراح‌، پریودونتیست، متخصص پروتزهای دندانی، رادیولوژی، متخصص بیماری‌های دهان و … برای انجام ایمپلنت با یکدیگر همکاری دارند.

استادیار بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: مردم باید آگاهی لازم در مورد مراحل و شرایط انجام ایمپلنت را داشته باشند، چرا که در حال حاضر برخی افراد سودجو و غیر متخصص با ارائه وعده‌های غیر حقیقی، بیماران را گمراه کرده و هزینه‌های گزافی را از بیمار اخاذی می‌کنند و بدنبال آن عوارض مختلفی نیز همچون لقی دندان، عفونت و… بیمار را گرفتار می‌کند، چرا که انجام تمام مراحل ایمپلنت و پروتز به هیچ عنوان طی یک جلسه و تنها در یک روز قابل قبول و علمی نیست.

وی نسبت به فعالیت افراد سودجو در حوزه ایمپلنت هشدار داد و گفت: علاوه بر افزایش آگاهی و دانش مردم در این حوزه، افزایش نظارت‌ها توسط دستگاه‌های ذی ربط نیز به کاهش تخلفات در این زمینه کمک می‌کند و دست فرصت طلبانی که از خارج از کشور به این بازار آشفته هجوم آورده‌اند، قطع خواهد شد.

جعفری درباره هزینه کامل ایمپلنت توضیح داد: این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی بطور کلی هزینه‌ای تا حدود چند میلیون تومان می‌تواند برای بیمار داشته باشد، همچنین نکته حائز اهمیت این است که بیماران حتماً به مراکزی مراجعه کنند که دارای مجوز بوده و فریب افراد کلاهبردار مبنی بر انجام تمام مراحل درمان ایمپلنت طی یک روز را نخورند.

افزایش احتمال چاقی با مصرف آنتی‌بیوتیک در کودکی

نتایج مطالعه نشان می‌دهد کودکانی که در اوایل زندگی چندین بار آنتی بیوتیک تجویزی دریافت می‌کنند، با افزایش احتمال بروز چاقی روبرو هستند.

محققان دریافتند کودکان ۴ ساله که پیش از ۹ بار برای آن‌ها آنتی بیوتیک تجویز شده بود دو برابر همسن و سال‌های خود با ریسک چاقی مواجه بودند.

به گفته محققان در برخی بیماری‌ها در اوایل کودکی، تجویز آنتی‌بیوتیک ضروری است، اما در برخی از بیماری‌ها، نظیر سرماخوردگی، تجویز آنتی‌بیوتیک لازم نیست و این در حالی است که این نوع دارو تجویز می‌شود.

نظریه "مگان آزاد" استادیار دانشگاه مانیتوبا کانادا در مورد ارتباط آنتی‌بیوتیک‌ها و چاقی این است: " کشاورزان برای چاق کردن احشام خود از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند و تحقیقات آزمایشگاهی هم دلیل این تأثیر را تغییرات میکروبیوم روده عنوان می‌کند."

میکروب‌های روده در ذخیره‌سازی و سوزاندن کالری حاصل از غذا نقش دارند و احتمالاً تغییر در میکروبیوم‌ها در ایجاد اضافه وزن تأثیر می‌گذارد.

در این مطالعه، محققان بالغ بر پنج هزار و ۱۰۰ کودک نیوزیلندی را که در اوایل سن ۴.۵ سالگی بودند، بررسی کردند.

محققان مشاهده کردند کودکانی که ۴ بار یا بیشتر برایشان مصرف آنتی‌بیوتیک تجویز شده بود، اضافه وزن بیشتری در مقایسه با کودکان دیگر داشتند.

جراحی مغز همزمان با زایمان برای یک مادر باردار انجام شد

طی یک عمل جراحی منحصر به فرد در بیمارستان بقیه الله تهران مادر ۲۴ ساله همزمان با به دنیا آوردن نوزادش تحت عمل جراحی مغز نیز قرار گرفت.

محسن القاسی جراح جوانی که این عمل را انجام داده است، گفت: انجام عمل جراحی مغز به منظور برداشتن تومور مغزی عمل سختی است به ویژه زمانی که بیمار یک مادر آماده زایمان باشد.

وی افزود: جراحی همزمان مغز و سزارین در دنیا به دلیل ریسک بالا نادر است.

این جراح با بیان اینکه دلیل ریسک این عمل امکان آسیب به جنین و مادر است، افزود: مادر ۲۴ ساله از وخامت بیماری خود اطلاع نداشت و تصور می‌کرد، کیست خوش خیم مغزی دارد.

وی ادامه داد: برای کاهش ریسک عمل تصمیم به جراحی مغز همزمان با عمل سزارین گرفتیم.

القاسی با بیان اینکه مادر از همزمانی این دو عمل اطلاعی نداشت، تصریح کرد: در این عمل نوزاد توسط تیم زنان در سلامت کامل به دنیا آمد و هنگام جراحی تومور مغزی مادرش در اتاق عمل حضور داشت به گونه‌ای که صدای گریه‌های کودک باعث انرژی بیشتر تیم جراحی شد.

وی اضافه کرد: طی این عمل تومور مغزی به طور کامل برداشته شد و هیچ گونه نقصی برای مادر ایجاد نشد و مادر توانست پس از عمل در هوشیاری کامل به فرزندش شیر بدهد.

این جراح خاطرنشان کرد: هفته گذشته نیز تومور مغزی یک زن باردار با جنین ۱۶ هفته توسط تیم جراحی و بیهوشی بیمارستان بقیه الله به طور کامل برداشته شد و مادر و جنین در سلامت کامل ترخیص شدند.

افزایش احتمال لختگی خون در گروه‌های خونی A و B

محققان دریافتند افراد دارای گروه‌های خونی A و B در مقایسه با گروه خونی O با ریسک بالاتر ابتلاء به لختگی خطرناک خون روبرو هستند.

محققان در مطالعه جدید خود بر روی بیش از ۴۰۰ هزار نفر دریافتند در مقایسه با افراد گروه خونی O، افراد دارای گروه خونی A یا B؛ ۸ درصد بیشتر با ریسک حمله قلبی و ۱۰ درصد بیشتر با ریسک نارسایی قلبی مواجه هستند.

بزرگ‌ترین تفاوت این افراد ناشی از لختگی خون در عروق خونی است، در مقایسه با افراد دارای گروه خونی O، افراد دارای گروه خونی A یا B؛ ۵۱ درصد با افزایش ریسک بالاتر ابتلاء به ترومبوز وریدی عمقی و ۴۷ درصد بیشتر با احتمال آمبولی ریوی روبرو هستند.

ترومبوز وریدی عمقی (ایجاد لختگی خون در پا) و آمبولی ریوی (زمان حرکت لخته خون به سوی ریه‌ها) شایع‌ترین نوع بیماری‌های عروقی هستند.

همچنین مشخص شد گروه‌های خونی A و B در مقایسه با گروه خونی O با ریسک کمتر ابتلاء به فشارخون بالا مواجه هستند.

"هیلد گروت" سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه گرونینگن هلند معتقد است: "تعیین گروه خونی یک فرد راهکاری نسبتاً ساده و ارزان است که پزشکان می‌توانند از این اطلاعات در پیشگیری و درمان بیماری قلبی عروقی استفاده نمایند."

کد خبر 408712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.