صنعت سنگ ایران دست کمی از کشورهای جهان ندارد

رئیس کانون سنگ ایران گفت: صنعت سنگ امروز دست کمی از صنعت سنگ ایتالیا، چین و هند ندارد؛ البته علت عقب بودن ایران از دنیا تحریم‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا احمدی در جلسه کمیته سنگ‌های تزئینی که شامگاه یکشنبه_ ۱۳ بهمن‌ماه_ در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: ایران با وجود همه امکانات تنها ۱.۵ درصد از سهم جهانی را در حوزه سنگ در اختیار دارد.

وی افزود: هدف گذاری برای رسیدن به سهم پنج یا ۱۰ درصدی از صنعت سنگ جهانی هدف بزرگ محسوب می‌شود، اما باید توجه داشت که می‌توان این صنعت را بهتر از صنایع دیگر مانند فولاد استفاده کرد، صنعت سنگ امروز دست کمی از صنعت سنگ ایتالیا، چین و هند ندارد؛ علت عقب بودن ایران از دنیا به دلیل وجود تحریم‌ها است.

رئیس کانون سنگ ایران با اشاره به هزینه بالای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی برای ایرانیان گفت: بهتر است نمایشگاه‌های داخلی به صورت بین المللی برگزار کنیم و بازدیدکنندگان را به کشور بیاوریم، در این صورت از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: در نمایشگاه کنونی اصفهان که در پل شهرستان واقع شده است تنها چهار هزار متر مربع فضا وجود دارد و این فضا برای نمایشگاه صنعت سنگ کافی نیست به همین دلیل در سال‌های اخیر مجبور به جداسازی برخی از صنایع مرتبط مانند ماشین آلات از این صنعت شدیم، بنابراین می‌توان گفت که این فضا، فضای نمایشگاهی نبوده و مجالی برای عرضه اندام فعالان صنعت سنگ وجود ندارد.

صنعت نمایشگاهی، ابزاری برای رونق اقتصادی

علی یار محمدیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، نیز در این نشست با اشاره به اهمیت نمایشگاه برای اقتصاد کشور از راه اندازی نمایشگاه بین المللی جدید اصفهان در سال آینده خبر داد و اظهار کرد: در سال گذشته برای حدود ۳۰ نمایشگاه محوری از جمله نمایشگاه سنگ تقویم پنج ساله نوشته و تا سال ۱۴۰۲ برنامه‌ها مشخص شده تا مخاطبان، فعالان و بازدیدکنندگان خارجی بتوانند برنامه ریزی بهتری داشته باشند.

وی افزود: همچنین برگزاری نمایشگاه به بخش خصوصی واگذار شد و در نتیجه این اقدام، کیفیت برگزاری آن‌ها افزایش پیدا کرد علاوه بر این یکی از راهکارهای توسعه نمایشگاه‌ها، حضور شرکت‌های خارجی است که البته با توجه به وضعیت تحریمی، حضور کشورهای خارجی کمرنگ شده است بنابراین باوجود اتاق‌های مشترک، از اتاق بازرگانی تقاضا می‌شود نسبت به تسهیل حضور این شرکت‌ها در نمایشگاه اصفهان فراهم کنند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه چهار شهرک صنعتی در استان وجود دارد لازم است اتحاد بیشتری میان آن‌ها به وجود آمده و حضور آنها در نمایشگاه منسجم‌تر باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حضور معادن در نمایشگاه نیز کمرنگ است اتاق بازرگانی می‌تواند با فعال‌تر کردن انجمن‌های مربوطه حضور این بخش در نمایشگاه را پر رنگ کند.

یار محمدیان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد محور نمایشگاه نیز باید در راستای ماشین آلات فرآوری باشد و از آنجا که تولید بسیاری از این ماشین آلات در استان اصفهان انجام می‌شود، بهتر است کنسرسیومی در این زمینه تشکیل و فعالان آن حضور منسجم‌تری در نمایشگاه داشته باشند؛ صنعت نمایشگاهی، ابزاری برای رونق اقتصادی و صادرات غیر نفتی به ویژه صنعت سنگ محسوب می‌شود.

نمایشگاه سنگ در اصفهان پایه گذاری شده است

در حاشیه این جلسه نیز، محمود بندرچی، مجری شانزدهمین نمایشگاه سنگ، معادن و صنایع وابسته در گفت‌وگوی با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تمام زنجیره تأمین صنعت سنگ در اصفهان وجود دارد، گفت: نمایشگاه سنگ در اصفهان پایه گذاری شده است و به دلیل اینکه تمامی صنایع وابسته به سنگ در اصفهان ریشه دارند این نمایشگاه با هدف ارائه و معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت صنعت سنگ، برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌هایی که تاکنون در این حوزه برگزار شده، حتی ۰.۰۱ ظرفیت صنعت سنگ اصفهان را نیز نمایش نداده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع ۲۰ تا ۲۳ خرداد ماه سال ۹۹ در محل نمایشگاه‌های بین المللی اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 408701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.