ساخت دستگاه پوشیدنی برای نظارت مستمر بر فشار خون

محققان دانشگاه موناش واقع در استرالیا یک دستگاه اندازه‌گیری فشار خون قابل حمل طراحی کردند که قادر است به طور مستمر اطلاعات مربوط به فشار خون بیماران را اندازه‌گیری کند.

به گزارش ایمنا، در این دستگاه از حسگرهای رادار موج مستمر (CWR) و فتوپلتیسموگرام (PPG) استفاده شده است تا امکان محاسبه فشار خون بیمار به طور مستمر فراهم شود. برای این منظور حسگر CWR روی استخوان جناق سینه و حسگر PPG روی لاله گوش چپ بیمار نصب می‌شود.

محققان با استفاده از فناوری رادار مدت زمان تاخیر قلب را پیش از پمپاژ خون به بیرون و همچنین مدت زمان انتقال پالس را به‌منظور محاسبه فشار خون بیمار در حالت نشسته، دراز کشیده یا انجام فعالیت فیزیکی اندازه‌گیری می‌کنند.

نتایج آزمایشات اولیه نشان می‌دهد، این فناوری قادر است فشار خون داوطلبان را در حالت نشسته، ایستاده و درازکش با دقت ۹۳ درصد و در زمان انجام فعالیت فیزیکی با دقت ۸۳ درصد اندازه‌گیری کند.

یکی از مهمترین نقاط ضعف روش‌های کنونی نظارت بر فشار خون بیماران این است که امکان اندازه‌گیری فشار خون در زمان خواب و همچنین انجام فعالیت‌های فیزیکی مانند راه رفتن و دویدن وجود ندارد. بنابر این امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به فشار خون بیمار در وضعیت‌های جسمی که موجب افزایش، کاهش یا تغییر شدید آن می‌شوند، وجود ندارد.

محققان امیدوارند با توسعه این فناوری بتوانند یک دستگاه پوشیدنی بسازند که سهولت و قابلیت حمل بالایی داشته و امکان نظارت مستمر بر فشار خون بیماران را بدون ایجاد هرگونه اختلالی در جریان امور روزانه آن‌ها فراهم کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

منیع: ایرنا

کد خبر 408697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.