صنایع آلاینده حق شهر را ادا کنند

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: با توجه به اینکه شهرهای مختلفی از آلودگی صنایع آلاینده متضرر می‎شوند، در خصوص شیوه محاسبه حقوق هر شهر مسایلی وجود دارد که امیدواریم این اتفاق خوب در سال‎جاری رخ دهد، زیرا شهر دو میلیون نفری اصفهان بیشتر از جهت وجود آلودگی‌ها متضرر می‎شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان حجتی امروز _یکشنبه ۱۳ بهمن ماه ۹۸_ در برنامه تلویزیونی «اینجا اصفهان» با تبریک فرارسیدن چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان انقلابی که آرمان یک ملت را به منصه ظهور گذاشت، اظهار کرد: ستاد دهه فجر شهرداری اصفهان از آبان‌ماه فعالیت خود را آغاز و در دی‌ماه کار خود را نهایی کرد و امروز ثمره فعالیت این ستاد را شهروندان در شهر نظاره‌گر هستند.

وی با بیان اینکه ستاد دهه فجر شهرداری اصفهان از سازمان‌ها، مناطق ۱۵ گانه، اداره کل ارتباطات و بخش‌های مختلف دیگر تشکیل شده است، افزود: فعالیت‌های اجرایی ستاد دهه فجر روز گذشته از رو به روی شهرداری مرکزی اصفهان واقع در میدان امام حسین (ع) به صورت رسمی آغاز شد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با اشاره به فضاسازی‌های انقلابی انجام شده در شهر، گفت: ستاد دهه فجر در اداره کل ارتباطات با همکاری سازمان زیباسازی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، در طراحی‌ها امسال به کلید واژه «چکامه وطن» بخشی از شعر شاعر کشورمان «علیرضا شجاع پور» رسید و مصرع‌هایی از آن چکامه را برای فضاسازی شهری استفاده کرد.

وی ادامه داد: در شهر نمادهایی از هویت کشور و اصفهان به نمایش گذاشته شده؛ خلیج همیشه فارس و گنبد شیخ لطف الله که نماد هویت این شهر است، همچنین تصاویری از شهدای گرانقدر همچون «شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» و «شهید محسن حججی»؛ به صورت ویژه پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران که همیشه مایه غرور و افتخار ایرانیان بوده؛ از نمادهایی است که در دهه فجر برای زیبا سازی شهر به کار گرفته شده است.

حجتی با بیان اینکه در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان ۴۵ المان پیروزی را با پرچم‌های سه رنگ جمهوری اسلامی و «یا زهرا (س)» در شهر نصب کرده است، اظهار کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی که در برنامه‌های ستاد دهه فجر نقش ویژه‌ای دارد، ۲۰۰ برنامه با ۴۰۰ اجرا در مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان در حوزه‌های مختلف ویژه کودکان، بزرگسالان و سنین مختلف برنامه‌ریزی کرده است.

وی با اشاره برنامه‌های شاخص ستاد دهه فجر شهرداری اصفهان، تصریح کرد: برگزاری سه شب جشن از ۱۶ تا ۱۸ بهمن ماه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ شب در ضلع جنوبی پل خواجو از جمله برنامه‌های شاخص در این ایام است.

اجرای ابر پروژه‌ها برای کاهش آلودگی هوا

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در خصوص پروژه‌های شاخص شهری، ادامه داد: در سطح شهر اصفهان پروژه‌های منطقه‌ای در دست اجرا است که تأثیرات منطقه‌ای به همراه دارد، بعضی از پروژه‌ها با تأثیرات شهری است، اما بعضی پروژه‌ها ابرپروژه بوده و تأثیرات فراشهری دارد.

وی خاطرنشان کرد: در شهر اصفهان چندین ابر پروژه با تأثیرات ویژه در حال اجرا است که در کاهش آلودگی هوای شهر تأثیرگذار خواهد بود.

حجتی با بیان اینکه باید برای افزایش زیست‌پذیری شهر اصفهان اقدامات ویژه انجام شود، گفت: این اقدامات می‌تواند در قالب اجرای پروژه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت انجام شود؛ البته بعضی از پروژه‌ها زیرساختی است و باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای بر روی آنها انجام شود.

وی با اشاره به پروژه حلقه حفاظتی شهر، اظهار کرد: این پروژه یک حلقه جدید ترافیکی است زیرا در حال حاضر حلقه سوم شهر که بزرگراه خرازی را به بزرگراه‌های شهید چمران، شهید آقابابایی، شهید صیاد شیرازی، شهید همت و در نهایت به کوه صفه و پل وحید اتصال می‌دهد، تکمیل شده است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان ادامه داد: شهرداری اصفهان یک حلقه جدید ترافیکی طراحی کرده که یک لایه از شهر را در فاصله دورتری از حلقه سوم در بر می‌گیرد تا از ترافیک شهر حفاظت کند.

وی گفت: با توجه به اینکه مقصد بعضی از خودروهای عبوری، شهر اصفهان نیست؛ هر چه ترافیک را وارد شهر نکنیم برای کاهش آلودگی هوا به صورت مستقیم گام برداشته‌ایم.

حجتی با تاکید بر اینکه حلقه حفاظتی شهر از جان شهروندان حفاظت خواهد کرد، افزود: در منطقه ۱۴ طی سال‌های گذشته به دلیل ورود خوردوهای سنگین، جان شهروندان به ویژه کودکان در معرض خطر قرار گرفته است، در حالی که وقتی حلقه ایجاد شود، خودروهای سنگین دیگر وارد شهر نخواهند شد.

وی با بیان اینکه مجموعه پل‌های شهید حاج قاسم سلیمانی در مجاورت کارخانه قند در حال احداث است، گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های حلقه حفاظتی شهر به شمار می‌رود که از جاده خاتون‌آباد به بزرگراه شهید اردستانی که در آن پروژه آفتاب فعال است، متصل خواهد شد.

جابه جایی روزانه یکصد هزار نفر با خط یک مترو

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه متروی اصفهان، اظهار کرد: مترو در سه خط طراحی شده که خط اول آن حدفاصل محور شمال به جنوب (ایستگاه پاسداران در شهرک قدس تا ایستگاه دفاع مقدس) مورد استفاده شهروندان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر خط یک متروی اصفهان روزانه ۱۰۰ هزار نفر را در شهر جا به جا می‌کند و این خط قابل توسعه خواهد بود.

حجتی با اشاره به خط دو مترو اصفهان، تصریح کرد: خط دو مترو که مسیر شرقی- غربی است، از ایستگاه دارک آغاز و تا ایستگاه مدرس نجفی ادامه پیدا می‌کند و شامل ۱۶ ایستگاه خواهد بود که در حال حاضر عملیات اجرایی ۱۰ ایستگاه آن در حال اجرا است و چند ایستگاه آن نیز بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی تاکید کرد: برای احداث خطوط مترو، علاوه بر پروژه ساخت ایستگاه، عملیات مهم دیگری با عنوان پروژه «حفاری و احداث تونل» نیز باید انجام شود که برای سرعت‌بخشی بیشتر این پروژه، شهرداری اصفهان از دو جبهه کاری محورهای شرق و غرب خط دو را انجام می‌دهد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در محور شرق که دو تونل شرقی و غربی دارد، تی. بی. ام. ها به ایستگاه عاشق اصفهانی رسیده و در محور غرب (ایستگاه مدرس نجفی) نیز در حال حاضر مراحل ایجاد شفت برای آغاز فعالیت تی. بی. ام در حال انجام است.

وی با بیان اینکه احداث خطوط مترو اقدام بزرگی برای افزایش زیست‌پذیری شهر و کاهش آلودگی هوا است، تصریح کرد: در حال حاضر شهروندان استقبال خوبی از مترو داشته‌اند که برای افزایش بهره‌مندی شهروندان باید خطوط مترو توسعه یابد.

حجتی گفت: با توجه به اینکه خط یک مترو اصفهان به لحاظ فنی با شیوه دیگری انجام و محدودیت‌های ترافیکی در شهر ایجاد می‌شد، شهروندان در جریان فعالیت‌ها برای احداث مترو قرار می‌گرفتند، اما در حال حاضر که خط دو مترو با استفاده از روش‌های جدید فنی برای احداث سازه نگهبان انجام می‌شود و محدودیت ترافیکی کمتر شده و البته کارگران و مهندسان زیر زمین مشغول کار و تلاش هستند، از سطح زمین فعالیت‌ها و اقدامات در حال اجرا مشهود نیست.

انجام مطالعات برای خط سه مترو

وی با اشاره به پیشرفت خوب عملیات حفاری تونل خط دو و احداث ایستگاه‌های آن، اظهار کرد: خط یک و خط دو متروی اصفهان در ایستگاه میدان امام حسین (ع) با هم تلاقی پیدا خواهد کرد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با اشاره به طراحی خط سه متروی اصفهان، گفت: مسیر خط سه مترو از بلوار کشاورز به سمت درچه و بلوار شفق ادامه پیدا می‌کند که در حال حاضر مطالعات آن برای تعیین نقاط ایستگاه‌ها در حال انجام است، البته خط سه نیز در نقاطی با خط یک مترو تلاقی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به نقش شهروندان در کاهش آلودگی هوا، تاکید کرد: شهروندان می‌توانند برای کاهش آلودگی هوای شهر تا حد امکان کمتر از خودروهای شخصی استفاده کرده و سفرهای درون شهری خود را تا حد امکان با استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی و پاک همچون دوچرخه انجام دهند.

خبرهای خوش برای ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی

حجتی با تاکید بر اینکه شهرداری اصفهان برای تقویت و افزایش زیرساخت‌های شهر تلاش می‌کند، افزود: شهرداری اصفهان برای افزایش، نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی تلاش‌های زیادی انجام داده و درصدد فراهم کردن شرایط برای نوسازی تاکسی‌های شهر است.

وی خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای در سطح عالی بین شهرداری اصفهان و سازمان برنامه و بودجه کشور در حال انجام است تا در خصوص نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهر اقدامات خوبی انجام شود.

حق آلایندگی به اصفهان پرداخت نمی‌شود

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با اشاره به فعالیت صنایع آلاینده در اطراف شهر اصفهان، تصریح کرد: حقی به نام «حق آلایندگی» وجود دارد که صنایع آلاینده باید به شهرهایی که آلودگی بر زندگی شهروندان آن تأثیر می‌گذارد، پرداخت کنند تا از آن ارقام برای انجام اقداماتی همچون توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی در راستای کاهش آلودگی هوا استفاده شود.

وی ادامه داد: متأسفانه بیشتر صنایعی که در اطراف اصفهان فعالیت می‌کنند، حق آلایندگی را به اصفهان پرداخت نمی‌کنند که امیدواریم با بررسی مجدد روندهای موجود، این پرداخت‌ها انجام و اقدامات جبرانی در شهر اصفهان صورت گیرد و توسعه ناوگان اتوبوسرانی و شتاب دهی به پروژه‌های شاخص عمرانی اتفاق افتد و به کاهش آلودگی‌ها کمک کند.

حجتی با بیان اینکه پرداخت نکردن حق آلایندگی صنایع آلاینده به شهر اصفهان یک موضوع پیچیده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرهای مختلفی از آلودگی صنایع آلاینده متضرر می‌شوند، در خصوص شیوه محاسبه حقوق هر شهر مسائلی وجود دارد که امیدواریم این اتفاق خوب در سال‎جاری رخ دهد، زیرا شهر دو میلیون نفری اصفهان بیشتر از جهت وجود آلودگی‌ها متضرر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های شهرداری اصفهان در راستای کاهش آلودگی هوای شهر در حال اجرا است.

همدلی با مناطق سیل زده

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با اشاره به کمک‌های شهرداری اصفهان به استان سیل‌زده سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: سه اکیپ شامل خدمات شهری، آتش نشانی و اکیپ‌های ویژه غواصی و عملیات امداد و نجات در شرایط سیل را به مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان اعزام کردیم.

وی ادامه داد: در زمینه شیوه فعال شدن اکیپ‌های اعزامی در بلوچستان، با همکاری مقامات محلی از طریق ارتباطی که بین شهردار اصفهان و مقامات آن استان برقرار شد، استقرار تیم‌های اعزامی صورت گرفت و خدمت‎رسانی برای رفع آب‌گرفتگی شدید معابر و تخلیه آب از منازل مردم انجام شد.

حجتی با بیان اینکه در فروردین ماه امسال با وقوع سیل در لرستان و خوزستان شهرداری اصفهان با شعار «همدلی برای ایران» امدادرسانی‌های خوبی انجام داد، گفت: تلاش کردیم در شهر اهواز و خرم‌آباد و دیگر شهرهای درگیر سیل به هموطنان کمک کنیم زیرا اعتقاد داریم دوری و جدایی وجود ندارد از این رو شهردار اصفهان ابتدای امسال برای مدیریت تیم اعزامی به شهر سیل‌زده اهواز، عازم خرم‎‌آباد و در ماجرای سیل اخیر نیز در شهر چابهار حضور یافت.

وی تاکید کرد: شهرداری اصفهان به نمایندگی مردم این شهر خدمت‎رسانی به سیل‌زدگان را انجام داد و برخی اقلام اهدایی شامل نیازهای احصاء شده سیل‌زدگان را به این مناطق ارسال کرد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان افزود: شهرداری اصفهان تلاش کرد «پیام مهربانی، همدلی و با هم بودن» مردم اصفهان را در ایام نوروز در جنوب غرب و اکنون در جنوب شرق کشور، به هموطنان برساند، زیرا معتقدیم در این مواقع هموطنان نباید احساس تنهایی کنند، چرا که همه با هم ایرانی ساختیم که به آن می‌بالیم و برای آبادانی هر چه بیشتر آن تلاش می‌کنیم.

برگزاری نهمین ملاقات مردمی شهردار

وی با اشاره به برنامه ملاقات‌های مردمی شهردار اصفهان در مناطق ۱۵ گانه شهر، اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرداری اصفهان پاسخگویی و رفع مشکلات مردم را وظیفه خود می‌داند، شهردار اصفهان هفته آینده همراه با معاونان، نهمین ملاقات مردمی خود را در منطقه چهار شهرداری اصفهان با شهروندان و معتمدان این منطقه انجام خواهد داد.

حجتی تصریح کرد: شهروندان ساکن در منطقه چهار تا ۱۵ بهمن‌ماه فرصت دارند درخواست خود را برای حضور در این ملاقات مردمی از طریق سایت شهرداری اصفهان به نشانی www.mayor.isfahan.ir ثبت کنند.

کد خبر 408687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.