"کرونا"؛ ویروسی که جان و مال جهان را بیمار کرد

کرونا، فقط ویروسی برای گرفتن جان صدها انسان نبوده است بلکه پیامدهایی همچون تعطیلات اجباری، قرنطینه‌های بی‌سابقه، اختلال در زندگی روزمره شهروندان، بسته شدن راه‌های حمل و نقلی و تعطیلی صنایع را برای یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان به بار آورده که زنگ خطری جدی برای اقتصاد جهان به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش مرگ‌ومیر و تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در چین، بزرگ‌ترین تعطیلات ملی که مربوط به آغاز سال نوی این کشور است را مختل کرده است. این تعطیلات یکی از مهم‌ترین فصول سفر و خرید در چین است. اما با شیوع ویروس و قرنطینه‌شدن شهرهای مرکزی چین، لغو پروازها و بسته‌شدن مسیرهای حمل‌ونقل به این شهرها، صنعت توریسم این کشور با مشکل مواجه شده است.

بازارهای سهام چین و هنگ‌کنگ نیز در چند روز اخیر به‌شدت افت کرده‌اند. همچنین گسترش ویروس کرونا بازارهای جهانی نفت را هم درهم‌ریخته و قیمت‌ها در حال سقوط است. ضمن آنکه صنعت فیلم و سینمای این کشور، به‌شدت از این اتفاق متأثر شده است زیرا در فصل تعطیلات بهاری چین، سینماها با بیشترین مخاطب روبه‌رو بوده، اما با افزایش وحشت از این بیماری کمتر کسی برای مشاهده فیلم به سینما می‌رود.

این شرایط در حالی اقتصاد چین را تحت تأثیر قرار داده که قبل از شیوع بیماری کرونا، اقتصاد جهانی برای جبران آسیب‌های خود از جنگ تجاری چین و آمریکا آماده می‌شد. تا قبل از شیوع این بیماری، چین و آمریکا به توافقاتی در خصوص تعرفه‌ها رسیده بودند اما اکنون با شیوع این بیماری، اقتصاد جهانی به احتمال زیاد به حالت ناپایدار قبلی باز می‌گردد.

اما نکته قابل‌تأمل که اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند، آن است که شهروندان کشوری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری برای در پناه ماندن از بیماری کرونا در قرنطینه خانگی قرار گرفته‌اند و با کاهش تقاضاها از سوی مشتریان داخلی و خارجی، گردش چرخ اقتصادی بزرگ‌ترین غول اقتصاد دنیا رو به کندی می‌رود.

اگر کرونا مهار نشود، کمر اقتصاد جهان خواهد شکست

تعیین اینکه به‌طور دقیق چه میزان زیان اقتصادی ناشی از شیوع کرونا بر چین و یا کشورهای دیگر وارد آمده موضوعی دشوار است. اما به گفته تحلیلگران اقتصادی تبعات شیوع کرونا می‌تواند بدتر از شیوع سارس در سال ۲۰۰۳ در چین باشد و با توجه به تعطیلات سال نو و سفرهای تعطیلات، احتمال شیوع گسترده‌تر آن نیز وجود دارد. همچنین بازار سهام چین پس از ماه‌ها افزایش، در روزهای اخیر سقوط کرده و بازارهای جهانی هم دنبال‌روی آن شده است. به این ترتیب در حال حاضر نگرانی‌هایی در مورد تأثیر فراگیر شدن این بیماری بر اقتصاد چین و رشد اقتصاد جهان وجود دارد.

در این راستا اقتصاددانان شرکت بانکداری نومورا ژاپن نیز هشدار داده‌اند که شیوع این بیماری می‌تواند افت دو درصدی رشد اقتصاد چین را در سه ماهه اول سال به همراه داشته باشد.

مارگارت یانگ تحلیلگر کارگزاری از سی. ام. سی مارکتز گفته است: "تأثیر منفی اقتصادی کرونا بسیار زیاد است. تمام بخش‌های اقتصاد تأثیر تأخیر در بازگشت به کار را کاملاً احساس می‌کنند."

او همچنین در یادداشتی تحقیقاتی به تأثیر این امربر سیستم حمل‌ونقل، گردشگری، سرگرمی، بازار مسکن و کسب‌وکارهای خرد اشاره کرده است.

در این میان آنچه نگرانی اقتصاددانان و کارشناسان را افزایش می‌دهد، اطلاعات غیرشفافی است که از سوی دولت چین منتشر می‌شود زیرا با این اطلاعات نامعلوم نمی‌توان صدمات احتمالی که بیماری کرونا بر اقتصاد جهانی وارد می‌آورد را پیش‌بینی کرد.

تحلیلگران و اقتصاددان‌ها در حال پیش‌بینی یک رکود برای ۲۰۲۰ بودند اما باوجود خطر فراگیر شدن جهانی این ویروس، شاید باید دیگر در انتظار یک بحران باشند، اگر دولت چین نتواند به‌سرعت جلوی انتشار این ویروس را بگیرد، گفته می‌شود کمر اقتصاد جهان شکسته خواهد شد.

خسارات اقتصادی این ویروس کمتر از خسارات جانی آن نیست

دراین‌باره محمد شایان از کارشناسان اقتصادی، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: خسارات اقتصادی چنین ویروسی کمتر از خسارات جانی نیست و نه تنها برای چین بلکه در کل اقتصاد جهانی اهمیت بسیاری دارد.

وی می‌افزاید: ضررهایی که این ویروس از لحاظ اقتصادی تاکنون به وجود آورده، شامل لغو تورهای مسافرتی و پروازها به چین و کنسلی سفر چینی‌ها به دیگر کشورهاست، همچنین بسته شدن مراکز اقامتی نظیر هتل‌ها و اماکن تفریحی در این کشور، سقوط ارزش سهام در بازارهای بورس و تأثیر بر نرخ نفت از دیگر پیامدهای شیوع این ویروس بوده است، ضمن آنکه هزینه‌های درمانی و کنترل این ویروس خود بار اقتصادی زیادی را به همراه دارد.

این کارشناس اقتصادی اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد تأثیر ویروس کرونا بر اقتصاد، کمتر از ویروس سارس نباشد با توجه به اینکه سارس در طول سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ جان صدها نفر را گرفت و حدود ۴۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی ضرر وارد کرد. بنابراین چین باید از این زنگ خطر بترسد. زیرا تابه‌حال این ویروس بر بازارهای چین تأثیر گذاشته است.

شایان تصریح می‌کند: در مجموع میزان تأثیر بیماری کرونا بر بازارهای چین و جهان به این بستگی دارد که ویروس تا چه زمان دوام داشته باشد و با چه سرعتی منتقل می‌شود.

چین دوباره به میدان خواهد آمد

باوجود تأکید بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی نسبت به عواقب ناخوشایند اقتصادی ویروس کرونا بر بازارها، اما عده‌ای هم تأثیرات منفی این حادثه بر اقتصاد چین را ناچیز و موقتی می‌دانند.

بنا به گفته گری رایس سخنگوی صندوق بین‌المللی پول؛ "شیوع ویروس کرونا هم‌زمان با تعطیلات عید بهار چین، تأثیر خاصی در مسافرت و مصرف داشته و باعث افت اطمینان اقتصادی شده است. اما تأثیرات منفی این حادثه بر اقتصاد چین موقتی است. پس از کاهش شیوع ویروس، فعالیت‌های اقتصادی مرتبط به حالت عادی برمی‌گردد و اقتصاد می‌تواند روال عادی فعالیت وزندگی خود را از سر گیرد.

وی معتقد است: چین اقتصاد بزرگ و منابع و عزم لازم را دارد تا با چالش‌های ایجاد شده ناشی از این بیماری همه‌گیر مقابله کند.دولت چین هزینه‌های خدمات بهداشت عمومی و پیشگیری از شیوع آن را افزایش داده است. در زمان لازم دولت با بودجه کافی اقدامات لازم را اتخاذ می‌کند. علاوه بر این، تضمین فضای اعتبار کافی خانوارها و شرکت‌ها برای رفع مشکلات موقتی نیز مهم است و دولت چین در این زمینه اقدامات کافی نشان داده است."

برخی از تحلیلگران و فعالان اقتصادی داخل کشور نیز تأثیر ویروس کرونا بر اقتصاد بزرگی مانند چین را ناچیز عنوان می‌کنند. دراین‌باره رضا رحمتیان، فعال اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در حال حاضر دوران تجارت‌ها و خریدهای حضوری گذشته و اغلب خریدوفروش‌ها در فضای مجازی انجام می‌گیرد، بنابراین با کاهش خریدهای حضوری، متقاضیان از روش‌های آنلاین استفاده می‌کنند و خواه‌ناخواه در صورت نیاز، خرید خود را انجام خواهند داد.

به گفته وی، چین به‌اندازه‌ای مقتدرانه عمل کرده است که با توقف در تولیدات و مراودات تجاری خود برای مدت زمانی دچار، رکود نمی‌شود. جدای ازآن پس از رفع ویروس، فعالیت خود را چند برابر خواهد کرد تا کسری‌های احتمالی جبران شود.

این فعال اقتصادی در رابطه با لغو سفرها می‌گوید: قطعاً این سفرها در آینده انجام خواهند گرفت و بدون جایگزین نخواهند بود، زیرا به هرحال بودجه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده است.

رحمتیان یادآور می‌شود: اگرچه نمی‌توان از خطرات و آسیب‌های احتمالی این ویروس برای مراکز اقتصادی چین چشم‌پوشی کرد اما به‌هرحال نظیر چنین اتفاقاتی در هر برهه‌ای از زمان برای کشورهای مختلف به وجود می‌آید، مانند سیلی که در ایام نوروز برای چند استان ایران رخ داد اما اگر آن کشور اقتصاد منسجم و پایداری داشته باشد مدتی پس از رفع مشکل، دوباره خود را سرپا می‌کند و قطعاً چین هم دوباره جان می‌گیرد زیرا با تجربیات و سوابقی که از خود برجای گذاشته، نشان داده هر بار با قدرت بیشتری به میدان آمده است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 408669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.