قطعات اتوبوس‌های اصفهان از یکی باز و در دیگری استفاده می‌شوند

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در حال حاضر انبارهای قطعات یدکی اتوبوسرانی خالی شده و بسیاری از اتوبوس‌ها به این دلیل از چرخه سرویس‌دهی خارج می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیراحمد زندآور صبح امروز (یکشنبه) در یکصد و دوازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سالروز ورود امام خمینی (ره) در ۱۲ بهمن سال ۵۷ به ایران، اظهار کرد: قطعاً مهم‌ترین هدف انقلاب اسلامی حاکمیت دین و ارزش‌های اخلاقی در جامعه بوده است، هدفی که موجب می‌شد مردم حق تعیین سرنوشت خود را داشته باشند که در قبال این هدف از نفوذ و تأثیرپذیری ستمگران رهایی می‌یابند.

وی افزود: دهه مبارک فجر یادآور بصیرت و بشارت ملتی منسجم و خداجوی است که توانست با هدایت رهبری دوراندیش و شجاع و با بهره‌گیری از تعالیم عالیه دین مبین اسلام در رویارویی با استبداد شاهنشاهی فصل جدیدی از حیات سیاسی و فرهنگی خود را آغاز کند و موجب احیای دین و معارف الهی در سرزمین کهن ایران شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این که حدود ۷۰ درصد اتوبوس‌ها فرسوده است، گفت: در سال ۸۸ یعنی ۱۰ سال پیش، روزانه ۸۵۰ هزار نفر از اتوبوس استفاده می‌کردند که این عدد با توجه به افزایش جمعیت و مسافرت‌های درون شهری در سال جاری به روزانه ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.

وی با بیان این که در دو سال گذشته صرفاً توانسته‌ایم حدود ۵۰ دستگاه اتوبوس را بازسازی کنیم و در حدود ۱۰۰ دستگاه نیز در حال بازسازی است، ادامه داد: اکثر افرادی که از این سیستم حمل و نقلی استفاده می‌کنند به دلیل مشکلات اقتصادی یا کمبود خدمات موجود در شهر گزینه دیگری ندارند که نسبت به فرسودگی آن گله‌مند هستند.

زندآور با تاکید بر این که توجه به ارتقای حمل‌ونقل عمومی درون شهری تنها به توسعه مترو و بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی محدود نمی‌شود، اضافه کرد: سیستم اتوبوسرانی و به‌طور کلی حمل‌ونقل عمومی در همه کشورهای دنیا غیراقتصادی بوده و یارانه دریافت می‌کنند. این یارانه در آلمان حدود ۸۵ درصد و در فرانسه حدود ۷۰ درصد است بنابراین لازم است ضمن اصلاح ساختار و بهینه سازی هزینه‌ها در سیستم اتوبوسرانی شهری، نگاه واقع‌بینانه‌ای در این بخش داشته باشیم.

وی با اشاره به این که در سال جاری از حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس متوقف شده در تعمیرگاه اتوبوسرانی، حدود ۶۰ دستگاه به دلیل نبود روغن موتور و ۲۰ دستگاه به دلیل نبود فیلتر متوقف بوده‌اند. افزود: در حال حاضر انبارهای قطعات یدکی اتوبوسرانی خالی شده و بسیاری از اتوبوس‌ها به این دلیل از چرخه سرویس‌دهی خارج می‌شوند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به این که قطعات اتوبوس‌های جدید اسکانیا از یکی باز و در دیگری استفاده می‌شود، اظهار کرد: وضعیت بخش خصوصی در بسیاری موارد از این هم بدتر است و به دلیل بدهی زیاد به تعمیرکاران و قطعه سازان، هیچکس حاضر به تعمیر خودروهای آنها نیست.

وی با بیان این که روزانه ۱۸ هزار کیلومتر از پیمایش اتوبوس‌ها در شهر صرفاً به این دلیل است که از محل دپو به محل خدمت دهی برسند و برگردند، تصریح کرد: قرار بود پایانه‌های صفه و عاشق آباد تا شهریورماه مورد بهره‌برداری قرار گیرد اما به‌طور ناتمام باقی مانده است.

زندآور با بیان این که از چهار خط تندرو پیش‌بینی شده، صرفاً یک خط به مرحله اجرا رسیده است، ادامه داد: لازم است در محورهای پر مسافر همچون کاوه، ضمن اجرای خطوط ویژه از ظرفیت معابر و ناوگان اتوبوس به طرز بهینه استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: توجه به ناوگان کوچک مقیاس همچون مینی‌بوس برای سرویس دهی محلات و نقاط کم تراکم و تکنولوژی‌های نوینی همچون اتوبوس برقی نیز می‌تواند در گسترش شبکه خدمات و افزایش تمایل شهروندان به استفاده از سیستم اتوبوسرانی و رضایت‌مندی آنها مؤثر باشد.

کد خبر 408629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.