کدخدایی: هیئت‌های اجرایی سوگیری سیاسی دارند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: گاهی اوقات هیئت‌های اجرایی سوگیری سیاسی دارند و تحت فشار سیاسی نظرات دیگری را اعلام کرده‌اند.

به گزارش ایمنا، عباسعلی کدخدایی با حضور در برنامه نگاه یک با بیان اینکه تا مرحله اول بررسی صلاحیت‌ها بیش از ۵۰ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس تأیید صلاحیت شدند، اظهار: کرد تلاش می‌شود تعداد تأیید صلاحیت شدگان در مرحله دوم بیشتر شود.

وی افزود: غالب نمایندگان تأیید صلاحیت نشده یک یا چند بار با اعضای شورای نگهبان دیدار کردند. در مرحله اول شورای نگهبان تعدادی از این نمایندگان تأیید صلاحیت شدند. در بین نمایندگان فعلی مجلس که احراز صلاحیت نشدند، یک نفر دو تابعیتی وجود داشت. تعداد کسانی که تعرض به حاکمیت داشته و رد صلاحیت شده‌اند، خیلی کم است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه نمی‌توانیم بر روی قانون چشم پوشی کنیم تا سهم جناح‌ها در انتخابات مساوی شود، گفت: نتیجه کار شورای نگهبان بهترین دلیل ماست که شورای نگهبان نگاه سیاسی نداشته و بی‌طرفانه رفتار می‌کند. هر کدام از مقامات که بخواهند، ما حاضریم پرونده‌ها را در اختیارشان بگذاریم که ملاحظه کنند و ببینند که بی‌طرفانه نظر داده‌ایم.

کدخدایی گفت: اتهاماتی که در چند وقت اخیر از سوی مقامات دولتی به شورای نگهبان زده شده، کم نبوده و جا دارد که ما گلایه داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه این شورا تابع ادله است، خاطرنشان کرد: اگر کسی ثابت کند که حکمش تبرئه شده و یا تغییر وضعیتی در اسنادش به وجود آمده، به مرحله احراز صلاحیت می‌رسد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در قانون انتخابات در بخشی از جرایم باید محکومیت‌ها به حکم محکمه باشد اما مواردی مثل سو شهرت و عدم التزام به اسلام به این صورت نیست؛ از کدام دادگاه نسبت به حسن شهرت یا عدم التزام به اسلام فردی رأی بگیریم؟ گاهی اوقات هیئت‌های اجرایی سوگیری سیاسی دارند و تحت فشار سیاسی نظرات دیگری را اعلام کرده‌اند.

کدخدایی با بیان اینکه اگر قانون انتخابات اصلاح شود، جوانان کشور حضور موثرتری در انتخابات خواهند داشت، گفت: شورای نگهبان تقریباً هیچ ابزار قانونی برای نظارت بر تبلیغات انتخاباتی ندارد.

وی همچنین در خصوص امکان برگزاری الکترونیکی انتخابات نیز خاطرنشان کرد: شورای نگهبان نه تنها مخالف برگزاری الکترونیکی انتخابات نیست، بلکه از این امر دفاع هم می‌کند؛ البته ما باید به مردم اطمینان بدهیم که همان رأیی که در صندوق رأی ریخته می‌شود، خوانده خواهد شد.

منبع: فارس

کد خبر 408575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.