کدام بیماری‌ها واکسن دارد؟/ واکسن کرونا تا ۴۰ روز دیگر ساخته می‌شود

واکسیناسیون تنها برای ایمن‌سازی کودکان نیست، بلکه می‌تواند از بیمار شدن افراد در سنین بزرگسالی نیز جلوگیری کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تأثیر واکسن‌هایی که در دوران کودکی تزریق می‌شود، ممکن است به مرور زمان از بین برود. بنابراین با افزایش سن نیاز به تزریق واکسن از بین نمی‌رود و حتی برای برخی بزرگسالان توصیه می‌شود. همچنین ویروس‌های جدید که بعضی از آن‌ها ممکن است کشنده باشند، هر سال سلامت بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما در صورت واکسینه شدن از بیمار شدن افراد پیشگیری می‌شود. در ادامه شما را با بیماری‌هایی که با تزریق واکسن قابل پیشگیری است، آشنا می‌کنیم:

واکسن آنفلوآنزا

متخصصان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کنند که تقریباً همه افراد هر سال واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند، زیرا این واکسن هر سال بر اساس سه یا چهار نوع ویروس آنفلوآنزا تولید می‌شود که ممکن است در فصول مختلف سال شیوع یابد. این واکسن در داروخانه‌ها و مطب پزشکان موجود است و می‌توان یک بار در طول فصل زمستان آن را تزریق کرد.

واکسن کزاز

باکتری‌های ایجاد کننده کزاز از طریق زخم یا بریدگی وارد بدن می‌شوند که می‌تواند منجر به اسپاسم شدید عضلات، گرفتگی و قفل‌شدن بدن، از دست دادن توانایی در باز کردن دهان یا بلعیدن شود. تزریق واکسن "Tdap" (کزاز- دیفتری- سیاه سرفه)، یک بار در سال و تزریق یادآور Td (کزاز-دیفتری) هر ۱۰ سال یکبار، برای پیشگیری از این بیماری لازم است.

واکسن آبله‌مرغان

اگر تاکنون به آبله‌مرغان (varicella) مبتلا نشده‌اید، هنوز هم با قرار گرفتن در کنار افراد مبتلا در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارید. عوارض این بیماری در افراد بزرگسالان بیشتر است و گاهی حتی منجر به بستری‌شدن در بیمارستان و یا حتی مرگ می‌شود. به عنوان مثال"پنومونی واریسلایی" ( varicella pneumonia‌) ممکن است در زنان باردار شدیدتر باشد و یک وضعیت اورژانسی محسوب می‌شود. تقریباً نیمی از زنان باردار مبتلا به آن در صورت درمان نشدن می‌میرند. از آنجا که ویروس آبله‌مرغان افراد را در معرض خطر ابتلا به زونا قرار می‌دهد، واکسن آبله‌مرغان ممکن است از بیماری زونا نیز پیشگیری کند. همچنین این واکسن خطر ابتلا به عفونت را به خصوص در بین افرادی که در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند، اما شرایط تزریق واکسن را ندارند، کاهش می‌دهد. دو دوز از واکسن آبله‌مرغان به فواصل چهار تا هشت هفته در افراد بالای ۱۳ سال تزریق می‌شود.

واکسن زونا

ویروسی که در کودکی باعث آبله‌مرغان می‌شود، در بزرگسالی می‌تواند به‌صورت زونا (herpes zoster) حمله کند. شایع‌ترین نوع بیماری زونا پس از ۶۰ سالگی، با بروز جوش‌های دردناک و تاول ایجاد می‌شود که به چشم‌ها آسیب زده و باعث ایجاد درد طولانی‌مدت به نام نورالژی پست‌هرپتیک (postherpetic neuralgia) می‌شود. در صورت بروز جوش‌ها، این بیماری قابل سرایت است؛ در افراد بالای ۶۰ سال، تزریق یک دوز از این واکسن برای پیشگیری از ابتلا به زونا توصیه می‌شود.

واکسن HPV

واکسن HPV افراد را در برابر بعضی از گونه‌های ویروس پاپیلومای انسانی محافظت می‌کند؛ این ویروس عامل ابتلا به اکثر سرطان‌های دهانه رحم در زنان و بعضی از سرطان‌های گلو در مردان محسوب می‌شود. یکی از واکسن‌های رایج HPV، افراد را در برابر زگیل‌های تناسلی محافظت می‌کند. این واکسن را می‌توان در اوایل ۹ سالگی به کودکان تزریق کرد، اما تا سن ۲۶ سالگی امکان استفاده آن برای مردان و زنان وجود دارد.

واکسن سرخک اوریون و سرخچه

سه بیماری سرخک، اوریون و سرخچه ممکن است در دوران بزرگسالی عوارض شدیدتری داشته باشد؛ تزریق واکسن MMR افراد را در برابر بروز هر سه بیماری محافظت می‌کند. افرادی که در در کودکی واکسینه نشده‌اند، هنوز هم در معرض خطر ابتلا به این ویروس عفونی قرار دارند و ممکن است عوارض جدی‌تر مانند ذات‌الریه و آنسفالیت (Encephalitis) را تجربه کنند.

واکسن سرخچه

واکسن سرخچه نیز بخشی از MMR است؛ ابتلا به سرخچه به دلیل انتقال از طریق هوا، مخصوصاً برای زنان باردار بسیار جدی محسوب می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث سقط جنین، زایمان زودرس و سندرم مادرزادی سرخچه شود. بیشتر زنان باید حداقل چهار هفته قبل از بارداری، در برابر این بیماری واکسینه شوند. اگر فردی باردار بوده و در برابر سرخچه واکسینه نشده است، می‌تواند واکسن را پس از تولد نوزاد تزریق کند.

واکسن کرونا تا ۴۰ روز دیگر ساخته می‌شود

محققان دانشگاه چینگ هوا شهر پکن گفته‌اند به سرعت روی ساخت واکسن برای ویروس کرونا که تاکنون باعث ابتلای نزدیک به ۱۲ هزار نفر در سراسر دنیا شده است، کار می‌کنند."جانگ لینچی"، سرپرست تیم تحقیقاتی که ساخت واکسن را برعهده دارد، اظهار کرد: تولید واکسن برای درمان این ویروس به مراتب آسان‌تر از واکسن ویروس HIV است که فرد را به بیماری ایدز مبتلا می‌کند.

در حالی که شیوع ویروس کرونا در چین و دیگر کشورها باعث نگرانی عمومی شده است محققان گفته‌اند واکسن این ویروس برای درمان قطعی تا ۴۰ روز دیگر ساخته خواهد شد. به گفته سرپرست تیم تحقیقاتی، ویروس ایدز دارای پیچیدگی‌های بسیاری است که ویروس ووهان از آن برخوردار نیست؛ اینکه بدن فرد بیمار در برابر ویروس مقاومت زیادی نشان می‌دهد و خود را از خطر ابتلا به آن با قدرت بالا ایمن می‌کند، نشان می‌دهد که ساخت واکسن کار سختی نیست.

تاکنون شش نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده است و با این مورد تعداد آن به هفت مورد رسیده است. این ویروس جزء خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. در معمولی‌ترین حالت ویروس جدید باعث سرماخوردگی می‌شود، اما در مواردی سندروم حاد تنفسی همراه دارد. نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است. کمیسیون بهداشت ملی و وزارت مالی چین ۶۰ میلیارد یوان (۸.۷۴ میلیارد دلار) برای مقابله با ویروس کرونا اختصاص داده‌اند.

شبکه های اجتماعی برای مبارزه با کرونا چه می‌کنند؟

کرونا باعث تعطیلی همه دفاتر گوگل در چین شد

ویروس کرونا چه تاثیری بر فناوری‌های چین دارد؟

واکسن کرونا ساخته می‌شود

جدیدترین روش های درمان ویروس کرونا

کد خبر 408543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.