سوژه‌های داغ اما توخالی کتاب‌ها

در بازار نشر و کتاب گاهی خبرهایی منتشر می‌شود که صحت آن مشخص نیست، اما درستی موضوعاتی چون دادن سوژه خاص توسط ناشران به نویسندگان برای فروش بیشتر ممکن است بر حوزه کتاب ضربه سهمگینی وارد کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در اخبار متعددی که از انتشار کتاب‌ها و فعالیت‌های ناشران منتشر می‌شود خبری مبنی بر این که برخی انتشارات بر روی سوژه‌هایی با محتوای مفید کار نمی‌کنند و  مواردی را برمی گزینند که فروش بیشتری در میان مردم دارند، منتشر شده است. در صورتی که این اخبار صحت داشته باشد اتخاذ چنین شیوه‌ای آسیب‌هایی از جمله انتشار آثاری با محتوای ضعیف، کار نشدن بر روی سوژه‌های مفید، ضعیف شدن اذهان عمومی در اثر مطالعه کتب ضعیف و بدون محتوای قوی و منفعل شدن نویسندگان در برخواهد داشت.

فهیمه سیاحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در این خصوص می‌گوید: این مسئله وجود دارد، برای مثال در حوزه داستان می‌دانم که این اتفاق می‌افتد در واقع کتاب‌هایی از سوی ناشران خریداری می‌شود که پیش‌بینی می‌کنند پرفروش باشد البته نمی‌توان در این زمینه نظر قطعی داد چون این مسئله از ناشری به ناشر دیگر متفاوت است.

وی ادامه می‌دهد: برخی ناشران بسیار سختگیر هستند چراکه خود نشر او اعتبار دارد و حتی اگر نویسنده‌ای غیرمشهور کتابی بنویسد و این انتشارات آن را چاپ کنند کسانی که کتابخوان هستند آن کتاب را تهیه می‌کنند اما ناشرانی هستند که حاضر نیستند اسم و رسم خودشان را به خطر بیندازند و داستان‌ها و کتاب‌های ضعیف را چاپ کنند.

این نویسنده خاطر نشان می‌کند: در حوزه نمایشنامه نویسی قصه متفاوت می‌شود در این خصوص پر فروش بودن برای ناشر مطرح نیست و نویسنده و مطرح بودن او برای ناشر بیشتر اهمیت دارد به همین دلیل نویسندگان جوان در این حوزه باید صبر و حوصله بیشتری به خرج دهند تا بتوانند نمایشنامه‌های خود را چاپ کنند همچنین در حوزه پژوهشی نیز می‌دانم که برخی ناشران خاص هستند که چنین کاری را انجام می‌دهند.

سیاحی با اشاره به آسیب‌هایی که این کار ممکن است داشته باشد، اضافه می‌کند: یکی از آسیب‌ها این است که کار را برای نویسندگان جوان سخت می‌کند چنین فردی تا چند سال نمی‌تواند از طریق فروش کتاب‌هایش پولی به دست آورد گرچه نویسنده‌ای واقعاً توانمند باشد حتماً موفق خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: آنچه در این زمینه بیشتر آسیب می‌رساند گران شدن قیمت کتاب و نبود نظارت بر روند رو به رشد آن است که خوانندگان را به سمت استفاده از کتاب‌های الکترونیک سوق می‌دهد و در این زمینه دانلود غیر قانونی کتاب نیز خود معضل دیگری است که به این علت رخ می‌دهد. این مسئله در همه جای جهان وجود دارد.

این نویسنده می‌گوید: دادن سوژه‌های پرفروش به نویسندگان مختص به کشور ما نیست اما آنچه که مختص به ما است مسئله اقتصادی قیمت کتاب و در گیر بودن ذهن نسل جوان با هرچیزی غیر از کتاب است.

سفارشی نوشتن در ایران چندان جدی نیست

محمود حقوقی مدیر انتشارات سپاهان در ادامه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: می‌توان گفت که برخی ناشران وجود دارند که به نویسندگان سوژه می‌دهند. اما این گونه نیست که این اتفاق به صورت مطلق رخ می‌دهد. در واقع ناشرانی که برای تمدید کردن کارت خود به مشکل بر می‌خورند به این کار دست می‌زنند.

وی ادامه می‌دهد: من تا کنون چنین کاری نکرده‌ام و در همکارانی که اطرافم هستند نیز چنین موردی را مشاهده نکرده‌ام اما شنیده‌ام که این اتفاق بیشتر در تهران رخ می‌دهد و به نویسندگان سوژه داده می‌شود یا برای مثال کتاب‌های خاصی را از خارج کشور وارد و ترجمه و چاپ می‌کنند.

افشین شحنه تبار مدیر انتشارات شمع و مه در خصوص این مسئله اظهار می‌کند: تقریباً در تمام دنیا چنین مسئله‌ای وجود دارد و برخی نویسندگان طرحی را انتخاب می‌کنند و در خصوص آن می‌نویسند.

وی ادامه می‌دهد: این امر فقط در مورد ایران نیست و فکر نمی‌کنم موضوعیت آن در ایران به حدی جدی باشد که کار سفارشی گرفته شود و اصولاً چنین کارهایی در حوزه برخی مؤسسات فرهنگی رسمی رخ می‌دهد که مسائلی را سفارش می‌دهند تا در خصوص آن نوشته شود لذا این مسئله چندان جدی نیست.

کد خبر 408539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.