رفراندوم؛ ازحرف تا عمل!

تأثیرات رفرراندوم در جامعه و کثرت مدعیان اصولگرایی در انتخابات از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سیزدهم بهمن ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «رفراندوم؛ از حرف تا عمل» به بررسی تأثیرات رفراندوم در جامعه پرداخت و نوشت: رفراندوم؛ اصلی از قانون اساسی که مسئولان و فعالان سیاسی کشور بارها بر لزوم اجرای آن تاکید کرده‌اند اما تا به امروز نه تمهیداتی برای اجرای آن اندیشیده شده و نه اراده‌ای برای این کار وجود دارد. در برهه‌های حساس کشور و تصمیم‌گیری‌های حیاتی و عدم اجماع نهادها بر سر موضوعات تنها راه منطقی و قانونی استفاده از رأی و نظر مردم است با این حال بجز زمان‌های نزدیک به انتخابات و در قالب شعار تا به حال به طور جدی به این موضوع پرداخته نشده و به نظر نمی‌رسد که تغییر به خصوصی هم در راه باشد. حسن روحانی در سخنان اخیر خود به طور صریح به حساسیت‌ها روی موضوع رفراندوم اشاره کرد و گفت ما در آستانه سی و هفتمین انتخابات ملی هستیم. رئیس‌جمهور اظهار کرد: «از آن انتخابات اولی که در فروردین سال ۵۸ با همه‌پرسی و رفراندوم شروع شد که البته بعضی‌ها از کلمه رفراندوم خوششان نمی‌آید، اما پایه انتخابات ما از رفراندوم بود و از همه‌پرسی شروع شده است. وی همچنین تأکید کرد که پایه اصلی نظام جمهوری اسلامی رفراندوم است و آن همه‌پرسی اول بود که تعیین کرد نظام ما جمهوری اسلامی است. به‌رغم این تأکید رئیس‌جمهور کارشناسان معتقدند موانعی جدی بر سر راه برگزاری رفراندوم در کشور وجود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر «رقابت در غیاب رقیب‌» به بررسی کثرت مدعیان اصولگرایی در انتخابات پرداخت و نوشت: تا برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی کمتر از ۲۰ روز باقی مانده است اما فعلاً فضای انتخاباتی بین جریان‌های سیاسی موجود در کشور به صورت کامل شکل نگرفته است و بسیاری از نامزدها همچنان درگیر بررسی صلاحیت‌شان هستند. در این بین بیشتر کاندیدها و درواقع حدود ۸۰ درصد تأیید صلاحیت شده‌ها از یک جریان سیاسی هستند به گونه‌ای که گفته می‌شود اصولگرایان فقط در تهران می‌توانند هشت لیست سی نفره بدون هیچ فرد تکراری ارائه دهند. اما این جریان با وجود آنکه در این دوره از انتخابات دارای کثرت نامزدها هستند در وحدت اما با یک مشکل جدی روبه‌رو هستند؛ وحدتی که سال‌هاست به یک آرزوی دست نیافتنی برای اصولگرایان تبدیل شده است. با اینکه حدود ۱۷ روز دیگر به انتخابات باقی مانده است اما هنوز اصولگرایان موفق نشدند یک لیست و یا فهرست مشترک از همه طیف‌ها معرفی کنند.

این جریان سیاسی تمام تلاش خود را کرد تا در این دوره از انتخابات بتواند همه جناح‌ها و طیف‌های اصولگرایی را زیر چتر شورای ائتلاف ببرد، اما باز هم پایداری‌ها ساز مخالف زدند. پایداری‌ها که در هر دوره سهم‌شان در بین اصولگرایان افزایش می‌یابد حالا پرقدرت‌تر از دوره‌های قبل در انتخابات حضور دارند. قطعاً آنها خواهان سهم بیشتری نسبت به گذشته هستند و حتی در مقابل قالیباف برای نشستن بر صندلی ریاست بهارستان رقابت می‌کنند. طبیعی است در چنین شرایطی کار اصولگرایان برای ایجاد وحدت با این طیف تندرو سخت خواهد شد. تا جایی که حتی با آنها اتمام حجت کرده که اگر بخواهند جدا از اصولگرایان لیست بدهند دیگر نباید به اسم جریان اصولگرایی وارد انتخابات شوند. در مقابل اما تا به حال پایداری‌ها همچنان بر موضع خود پافشاری کرده و راضی نشده‌اند که با دیگر طیف‌های اصولگرایی وارد شورای ائتلاف شوند.
 

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز با تیتر «تفسیر شماست قبول نداریم!» در گفت و گو با عباسعلی کدخدایی به بررسی درباره تناقض «فراجناحی بودن شورای نگهبان» با رد صلاحیت ۹۳ درصد اصلاح‌طلبان پرداخت و نوشت: کدخدایی اظهار کرد: با توجه به آنکه یازدهم بهمن ماه موعد نخست شورای نگهبان برای بررسی اعتراض رد صلاحیت‌شدگان پایان می‌یافت، طبیعی بود که کدخدایی روز گذشته آماری از افرادی ارائه کند که پس از بررسی‌های بیشتر، صلاحیت‌شان برای حضور در انتخابات تأیید شده است. وی گفت که حدود ۲۰ درصد کاندیداها صلاحیت‌شان مورد تأیید قرار نگرفته که در مرحله اول و دوم صلاحیت آنان بررسی می‌شود. وی همچنین اعلام کرد که در مرحله اول «۲ هزار نفر» نام‌شان به لیست تأیید صلاحیت‌شدگان اضافه شده و به گردونه انتخابات باز گشته‌اند. جالب آنکه قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان اعلام کرد که آمار دقیقی درباره نمایندگانی که صلاحیت‌شان مورد تأیید قرار نگرفته بود، ندارد ولی تاکید کرد که «۷ یا ۸ نفر» از آن ۹۰ نماینده، مهر تأیید صلاحیت بر کارنامه‌شان نشسته است. این مقام مسؤول در شورای نگهبان همچنین فعالان سیاسی را مخاطب قرار داد و گفت: «صاحب‌نظران سیاسی خیلی در اظهارنظر عجله نکنند و صبر داشته باشند. این آمار تا پایان وقت قانونی مقرر شورای نگهبان احتمالاً افزایش خواهد یافت به ویژه در مرحله تحقیقات محلی این اتفاق بیشتر می‌افتد.» اشاره کدخدایی به «تحقیقات محلی» و دفاع وی از این مهم در حالی صورت گرفته که پیش‌تر رئیس‌جمهوری صراحتاً اعلام کرده بود که نمی‌توان کشور را با سوال کردن از این و آن اداره کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «ارتفاع تورم ملکی در ۲۲ منطقه» نوشت: مناطق جنوبی شهر تهران در جریان معاملات مسکن طی ماه‌های گذشته از سال ۹۸، صدرنشین تورم ملکی شدند. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» درباره تغییرات قیمت مسکن نشان می‌دهد سطح فعلی میانگین قیمت آپارتمان‌های پایتخت نسبت به ابتدای سال ۲۶ درصد افزایش یافته است. در این میان، ارتفاع تورم ملکی جنوب به مراتب بیشتر از شمال است. در فاصله ابتدای سال ۹۸ تا پایان دی ماه، متوسط قیمت واحدهای مسکونی در نیمه جنوبی شهر حدود ۳۰ درصد رشد کرد؛ اما میزان افزایش قیمت مسکن در همین فاصله زمانی در نیمه شمالی شهر حدود ۲۱ درصد بوده است. سبقت تورم ملکی محله‌های پایین شهر، بعد از حداقل یک سال جهش شدید قیمت آپارتمان‌های شمال شهر اتفاق افتاده است. صعود تند قیمت مسکن در سال ۹۷ به شکلی در تهران رخ داد که فاصله متعارف قیمت‌ها در مناطق مختلف از بین رفت. اکنون بازار ملک، فاز اصلاح رابطه از دست‌رفته را سپری می‌کند و اختلاف محسوس ارتفاع تورم مسکن بین دو نیمه شهر از این بابت قابل تحلیل است. ماه گذشته نیز تورم ماهانه مسکن در تهران برای برخی از مناطق جنوبی بیش از پنج منطقه اول رقم خورد. با این حال چشم‌انداز معاملات ملک با توجه به قدرت خرید بیانگر عبور از التهاب قیمتی است.

کد خبر 408538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.