اتمام عملیات عمرانی پیاده‌روسازی خیابان الله اکبر

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان از تکمیل عملیات عمرانی پیاده‌روسازی خیابان الله اکبر و آغاز آن در خیابان جی خبر داد.

مسعود قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فضاهای شهری، مکان‌هایی است که به عموم شهروندان تعلق داشته و در حقیقت با حضور و فعالیت مردم معنا می‌یابد.

وی با بیان این که فضاهای تعامل شهری، قدمتی دیرینه در تاریخ شهرسازی داشته و در ادوار مختلف به اشکال گوناگون در شهرها وجود داشته و سبب شکل‌گیری بافت شهری در پیرامون و یا بر حول محور خود شده است، تصریح کرد: توجه به تامین نیازهای انسانی در شهر یکی از مهمترین عوامل شکل‌گیری، گسترش و حیات شهرها بوده و در بین نیازهای انسانی، پیاده روی یکی از نیازهای مهم و اساسی آدمی است که امروزه مورد بی‌توجهی است و شاید هم به فراموشی سپرده شده است.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان ادامه داد: شهر محل زندگی و ارتباط انسان‌ها با یکدیگر است، پررنگی این ارتباط در فضایی به نام پیاده‌رو، زندگی اجتماعی شهر را رقم می‌زند و هر میزان این فضا ایمن، روشن، زیبا، متنوع و متفاوت باشد، زندگی اجتماعی شهر قوی‌تر، واضح‌تر و پایدارتر خواهد بود چرا که تمامی سنین و اقشار اجتماعی را به صحنه شهر جذب می‌کند.

وی افزود: نبود پیاده‌روهای استاندارد و رعایت نکردن ضوابط الزام‌آور، تبدیل‌شدن پیاده‌روها به پارکینگ موتورسیکلت‌ها و گاری دستفروشان، سنگفرش نامناسب و غیراستاندارد، عامل ترغیب عابران‌پیاده برای عبور از حاشیه خیابان به جای مسیر پیاده‌رو شده است.

قاسمی با بیان این که پیاده‌روها صرفاً به معنای فضایی برای عبور پیاده نیست بلکه محدوده‌های پیاده یکی از مهمترین فضاهای شهری و عرصه‌های عمومی در شهرها است، گفت: به دلیل شاخصه مقیاس انسانی، ایجاد پویایی و افزایش تعاملات اجتماعی در عصر ارتباطات مجازی، فضاهای پیاده شهری مورد توجه صاحبنظران بوده و برنامه‌ریزی و مدیریت فضاهای شهری با رویکرد اجتماعی و محوریت عنصر شهرنشینی از وجهی نو مورد بازنگری قرارگرفته است.

وی ادامه داد: یکی از نمودهای این رویکرد، متناسب‌سازی و ساماندهی فضایی و کارکردی فضاهای عمومی شهری به ویژه پیاده‌راه‌ها و پیاده‌روها برای تسهیل در نظام حرکت پیاده است که در سال‌های اخیر با بروز شدن مسائل زیست محیطی و ترافیکی در شهرها و افزایش نیازهای شهروندان، احیا و باززنده‌سازی فضاها و نظام حرکت پیاده در قالب طرح‌های بهسازی یا متناسب‌سازی محورهای پیاده، مورد توجه اکثر مدیران شهری قرار گرفته است.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان تأکید کرد: پیاده‌روها باید یک استاندارد اساسی را دنبال کنند که متناسب با هدف ساخت آن‌ها برای شهروندان، این امکان را فراهم کند تا به معنای عام در کنار اصل حفاظت و ایمنی شخصی بتوانند به عنوان عابر، از فضای لازم برای عبور و مرور شهری استفاده کنند.

وی ادامه داد: در مراحل بعدی توجه به زیبایی پیاده‌رو از قبیل گلکاری‌های کنار جدول‌ها در جهت دادن حس اعتماد بیشتر به شهروندان برای استفاده از پیاده‌رو به عنوان حق طبیعی آن‌ها در رفت و آمد همچنین ظاهر زیبای پیاده‌روها در شهر باعث جذابیت آن شهر از لحاظ گردشگری همچنین موجب ایجاد امنیت خاطر در عابران می‌شود.

قاسمی با اشاره به تکمیل عملیات عمرانی پیاده‌روسازی خیابان الله اکبر و آغاز آن در خیابان جی، گفت: جهت اجرای این پروژه به نحو احسن، تلاش می‌کنیم تا با استفاده از مواد و مصالح مناسب معابر شود سطح آن‌ها هموار شد تا برای استفاده عابران در فصول مختلف سال مناسب باشد.

کد خبر 408535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.