ارتباط بین رژیم غذایی و شاخص توده بدنی چیست؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد حفظ یک برنامه غذایی منظم، مانع بروز چاقی مفرط می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رژیم غذایی آخر هفته بیشتر افراد با روزهای دیگر هفته بسیار متفاوت است و از برنامه خاصی پیروی نمی‌کند؛ تغییر برنامه غذایی در آخر هفته باعث می‌شود عملکرد بدن از نظر فیزیولوژیکی مختل شود. گروهی از محققان اسپانیایی به منظور بررسی تاثیر رژیم غذایی آخر هفته بر افزایش شاخص توده بدنی (BMI)، مطالعه جدیدی انجام دادند.

آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی هزار و ۱۰۶ دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد، با میانگین سنی ۱۸ و ۲۵ سال را بررسی کردند. این افراد در طول سال تحصیلی گزارشی از برنامه غذایی آخر هفته خود ارائه دادند. علاوه بر این شرکت‌کنندگان، قد و وزن خود را که دو معیار اندازه‌گیری شاخص توده بدنی (BMI) است، اعلام کردند. این مطالعه برای مدت دو سال طول کشید.

محققان با توجه به گزارش‌های ارائه شده افراد شرکت‌کننده، میانگین مدت زمان وعده غذایی و همچنین میان‌وعده‌های غذایی این افراد را در طول هفته و آخر هفته مشخص کردند. پژوهشگران عوامل دیگری مانند کیفیت رژیم غذایی، طول مدت خواب، جنسیت و عادات زمانی خواب که ممکن است بر BMI افراد تاثیر بگذارد را بررسی کردند. یافته‌های جدید نشان داد افرادی که تفاوت زمان مصرف وعده‌های غذایی آن‌ها در طول هفته و آخر هفته، سه ساعت و نیم یا بیشتر باشد، دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالاتری هستند.

محققان دریافتند زمان مصرف صبحانه افراد در طول هفته و پایان هفته بسیار متفاوت است و نسبت به دو وعده غذایی دیگر، بیشتر دچار تغییر می‌شود. همچنین افراد در پایان هفته فرصت بیشتری برای خوابیدن دارند، بنابراین زمان خوردن صبحانه آن‌ها نیز در این دوره زمانی بسیار متفاوت‌تر از روزهای هفته خواهد بود.

نتایج این مطالعه در مجله Nutrients منتشر شده است.

کد خبر 408521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.