مأموریت صندوق کارآفرینی امید، حمایت از کسب و کارهای کوچک است

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان گفت: مأموریت این صندوق حمایت از کسب و کارهای کوچک است و عمده وجه تمایز آن با بانک‌ها، تأمین مالی برای افراد غیربانک‌پذیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احسان مهدوی هزاوه عصر شنبه _۱۲ بهمن ماه_ در نشستی خبری با اشاره به خدمات صندوق کارآفرینی امید به جامعه هدف خود، اظهار کرد: این صندوق در حوزه حمایت از کسب و کارها و ارائه تسهیلات قرض الحسنه فعالیت می‌کرد، در سال ۱۳۸۵ صندوق‌های فرصت‌های شغلی، توسعه اشتغال روستایی و ازدواج جوانان با هم ادغام و صندوق مهر امام رضا (ع) تشکیل شد و با سه مأموریت اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان به کار خود ادامه داد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم بانک مرکزی دو ایراد دیگر بر فعالیت این صندوق گرفت، افزود: یکی از ایرادها این بود که نام ائمه اطهار (ع) نمی‌تواند بر مؤسسات مالی باشد و باید نام امام رضا (ع) از پسوند صندوق جدا شود. ایراد دوم این بود که صندوق باید الزامات بانک مرکزی را پذیرفته و تغییر اساسنامه دهد تا همگام با سیاست‌های بانک مرکزی عملکردها ادامه یابد.

مهدوی هزاوه اظهار کرد: تغییرات اساسنامه در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ انجام و صندوق کارآفرینی امید استان با مأموریت حمایت از کسب و کارهای کوچک و خرد متولد شد.

وی گفت: مأموریت‌های صندوق کارآفرینی امید در نقشه راه اقتصاد مقاومتی ساماندهی به کسب و کارهای کوچک و متوسط به وسیله مقام معظم رهبری اعلام شد. از سویی صنایع بزرگ برای تأمین مالی مشکلی ندارند و سازو کار آنها مشخص و از طریق بورس است. شرکت‌های متوسط هم از طریق بانک‌ها تأمین مالی می‌شوند لیکن نکته حائز اهمیت اینکه در زمینه مشاغل خرد و کوچک، همواره مشکلات وجود داشته و مکانی متولی حمایت از این کسب و کارها نبوده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان با بیان اینکه مأموریت صندوق کارآفرینی حمایت از کسب و کارهای کوچک بود، افزود: صندوق‌ها حمایتی بوده و محدودیت‌های خاص خود را دارند و می‌خواهند به عنوان تأمین کننده مالی و حامی کسب و کار شناخته شوند. برای شناسایی کسب و کارهای کوچک صندوق مدل‌های مختلفی را آزموده است.

مهدوی هزاوه ادامه داد: توسط انعقاد تفاهم نامه با سازمان جهاد کشاورزی بررسی هر طرحی در حوزه جهاد کشاوررزی در کمیته مشترک با کارشناسان جهاد انجام می‌شد. همچنین در حوزه‌های صنعت، گردشگری، فرهنگ و هنر با نهادهای متفاوتی بررسی‌ها انجام می‌گرفت. برای شناسایی فرصت‌ها از ظرفیت‌های کارشناسی دستگاه‌های مختلف در انعقاد تفاهم نامه استفاده شد.

وی با بیان اینکه در واقع صندوق کارآفرینی می‌خواهد یک معضل اجتماعی در بخشی از شهر و یا روستایی رفع شده و از ظرفیت‌های موجود استفاده کند، خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت یازدهم حدود ۵۵ هزار و ۳۹۲ فرصت شغلی در استان اصفهان فراهم کردیم. همچنین در شش سال گذشته ۴۴۸ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به متقاضیان پرداخت شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان با بیان اینکه این رقم پرداخت شده برای اشتغال بوده است، گفت: ارائه تسهیلات با چهار درصد کارمزد بوده است. علاوه بر این مورد انعقاد تفاهم نامه‌ها با دستگاه‌های مختلف در روند کار بوده و تفاهم نامه با معاونت توسعه مناطق روستایی و محروم ریاست جمهوری انجام شده است، تمرکز دولت از سال ۱۳۹۷ بر مسائل روستاها بوده است.

مهدوی هزاوه تصریح کرد: در استان اصفهان ۹ فقره تسهیلات مشارکتی پرداخت شده است. شرکت‌های تعاونی با عضویت یکهزار و ۳۲۰ نفر فعالیت داشتند و ۲۲ میلیارد تومان تسهیلات نیز پرداخت شده است. عمده این شرکت‌ها با عضویت ۲۰۰ سرپرست خانوار فعال هستند و ارائه تسهیلات به آنها باعث شده که نیازهای اولیه را بتوانند تهیه کنند.

وی گفت: ایجاد تفاهم نامه با سازمان ورزش و جوانان نیز انجام شد و در آن پنج میلیارد تومان ارائه تسهیلات قرض الحسنه برای اشتغال جوانان با همکاری مشترک صندوق کارآفرینی و اداره ورزش و جوانان بوده و پرداخت ۷۲ فقره طرح انجام شده است. همچنین تفاهم نامه‌ای با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان داشتیم و ۱۳۲ شرکت دانش بنیان در این شهرک مورد حمایت صندوق قرار گرفتند. علاوه بر این، صندوق، پایه گذار تولید برنامه "حرف حساب" در تلویزیون شد و برای ایده‌های اول پرداخت تسهیلات داشت.

به گفته مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان؛ ۹۱ فقره پرداخت تسهیلات برای زندانیان، ارائه تسهیلات برای مددجویان کمیته امداد با پرداخت مجموع ۷۷ میلیارد ریال و ۲۸۱ فقره تسهیلات به مددجویان نیز در روند کار بوده است ضمن اینکه جامعه هدف صندوق کارآفرینی افرادی هستند که بانک پذیر نیستند. همچنین تفاهم نامه با سازمان میراث فرهنگی و چهار میلیارد تومان برای صنایع دستی پرداخت داشتیم.

وی اظهار کرد: این کسب و کارها در عرصه بازاریابی مشکلاتی دارند و صندوق با ارائه تسهیلات امکان حضور در نمایشگاه‌ها را برای آن‌ها را فراهم می‌کند. ایجاد تفاهم نامه با بنیاد کارآفرینی زنان که دو هزار و ۵۰۸ فقره تسهیلات به مبلغ دو میلیون تومانی به زنان سرپرست خانوار پرداخت شده است. علاوه بر این تسهیلات به بهبود یافتگان مواد مخدر با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز پرداخت شد.

کد خبر 408502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.