افتتاح تونل کوهرنگ در آینده ای نزدیک/تمهیدات لازم برای مقابله با کرونا صورت گرفته است

استاندار اصفهان گفت: تداوم کمبود آب در حوضه زاینده رود، بحرانی تمام عیار در تمامی ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و امنیتی است که آثار و پیامدهای های سو آن نیز می‌تواند ابعادی ملی به خود بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس رضایی شامگاه شنبه ۱۲ بهمن ماه، در نشست خبری به مناسبت دهه فجر ضمن تسلیت فرار رسیدن ایام فاطمیه (س) اظهار کرد: در استان خشک و کم آبی مانند اصفهان در طول دوازده سال گذشته زاینده رود آبی نداشت اما امسال نخستین سالی بود که آب در این رودخانه جاری بود که در نتیجه آن میزان برداشت گندم در فصل پرآبی در استان ۲۷۰ هزار تن بود که دو سوم درصد از تولید زیر کشت کل کشور است.

وی افزود: استان در سال ۹۷ با داشتن حدود ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۶ میلیون واحد دامی و در مجموع ۵.۷ میلیون تن تولید محصولات دامی داشته است. تولید محصولات کشاورزی نیز حدود ۵ درصد از کل تولیدات کشاورزی کشور است.

استاندار اصفهان ادامه داد: در ۱۰ ماه نخست سال ۹۸، تعداد اقلام صادراتی استان یک هزار و ۱۵۷ قلم بوده است که به ۹۱ کشور از جمله عراق، چین، امارات، اندونزی، افغانستان، تایلند، ترکیه، هند، عمان، پاکستان و ۸۰ کشور دیگر صادر شده است.

رضایی تصریح کرد: ترکیب ارزش کالاهای صادراتی در ۱۰ ماه نخست سال جاری چدن، آهن، فولاد، فرش دستباف، فرآورده‌های معدنی و … بوده است.

وی افزود: بالغ بر ۶ میلیون و ۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار ارزش صادرات ۱۰ ماه اول سال ۹۸ بوده است، صادرات استان از نظر وزنی ۴۸ درصد و ارزشی ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و اصفهان پنجمین استان صادر کننده کشور است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: استان اصفهان به لحاظ صادرات نباید با استان‌های مرزی کشور و پایتخت مقایسه شود؛ اما در مقایسه با استان‌هایی مانند فارس و خراسان رضوی دارای جایگاه مناسب با رشدی فزاینده است؛ امروز درصد صادرات استان از مواد فرآوری شده و تولیدی درون استان است.

رضایی با بیان اینکه در بحث میراث فرهنگی ۳۷۵ پروژه با بیش ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان سرمایه در بخش خصوصی ایجاد شده است، افزود: این آمار نشانگر همراهی توده‌ها و اقشار مختلف مردم و دولت است. نظام و دولت را از مردم جدا نمی‌دانیم و همگی یک مجموعه به نام نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم.

رشد ۲۰ درصدی گردشگران در اصفهان

وی ادامه داد: در دهه فجر ۱۳۹۸، ۶۰ پروژه با ارزشی بالغ بر ۳۶۰ میلیارد تومان در حوزه میراث فرهنگی در دست افتتاح و ۴ پروژه در مرحله شروع عملیاتی با ارزش بالغ بر ۳۲۵ میلیارد تومان در دست اجرا است. تعداد گردشگران نیز تا پایان مهرماه ۹۷، ۳۳۰ هزار نفر بوده که ۲۰ درصد نسبت به زمان مشابه رشد داشته است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه ۳۰۰ هزار دانشجو در ۱۶۵ مرکز علمی دانشگاهی استان در حال تحصیل هستند، افزود: از این تعداد ۶۲۰۰ نفر عضو هیئت علمی هستند که این شامل دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و مؤسسات غیرانتفاعی می‌شود.

رضایی با بیان اینکه نخبگان و استعدادهای برتر تحت پوشش ۲۸۰۰ نفر هستند، گفت: در این زمینه نیز اصفهان بعد از تهران بیشترین تعداد نخبگان در کل کشور دارد. خوشحالیم که اصفهان مؤسس مراکز متعدد علمی فرهنگی کشور از جمله شهرک علمی تحقیقاتی بوده است.

وی با بیان اینکه اصفهان رتبه دوم کشوری را در زمینه شرکت‌های دانش بنیان دارد، اظهار کرد: ۵۲۰ واحد شرکت دانش بنیان در شهرک تحقیقاتی اصفهان مشغول به فعالیت هستند. خوشبختانه با فروش فناوری و یا مشارکت سرمایه گذاری در تجاری سازی، ۷۶ فناوری در این شرکت‌ها وجود دارد و همچنین ۱۲۰۰ فناوری و محصول تجاری صادر شده نیز در این شرکت‌ها وجود دارد که برخی از آنها در کشور بی نظیر است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه مهمترین مسئله و چالش در استان، کمبود آب در حوضه زاینده رود است، اظهار کرد: این مشکل آثار و پیامدهای مخربی بر محیط زیست طبیعی دارد. یکی از این مشکلات، عدم تأمین حقآبه زیست محیطی رودخانه و تالاب بین المللی گاوخونی و خطر نابودی محیط زیست طبیعی رودخانه و تالاب بوده که نابودی کمی و کیفی آب خوان‌ها و منابع آبی زیر زمینی و پدیده فاجعه بار و غیر قابل جبران فرو نشست سراسری دشت‌ها را به دنبال داشته است.

تشکر ایرانیان سراسر جهان از رئیس جمهور

رضایی افزود: ۲۰ میلیون متر مکعب آبی که هم اکنون در رودخانه زاینده رود جاری است با سختی‌های بسیار از وزارت نیرو برای ماه‌های بهمن و اسفند گرفته شده است. این حقآبه محیط زیستی استان است که یکی از خواسته‌های مکرر فعالان و دوستداران محیط زیست استان نیز بوده است.

وی تصریح کرد: خطر نابودی میراث فرهنگی در پی خشک شدن رودخانه وجود دارد. وقتی زاینده رود زنده نباشد مردم اصفهان نیز افسرده خواهند بود. نابودی کشاورزی در بخش‌های میانی و شرقی، خشک شدن باغ‌های چندین ساله و دارای حقآبه از پیامدهای این خشکسالی است.

استاندار اصفهان ادامه داد: زاینده رود رودخانه‌ای ملی بوده و متعلق به همه ایران است. زمانی که زاینده رود خشک باشد تمام ملت ایران نگران هستند. سال گذشته که برای نخستین بار در شب عید نوروز به دستور رئیس جمهور رودخانه زاینده رود جاری شد، پیام‌های تشکر متعددی را از ایرانیان سراسر جهان دریافت کردیم.

رضایی با بیان اینکه زاینده رود به معنی آب شرب ۵.۴ میلیون ایرانی است، گفت: این مسئله نه تنها مردم اصفهان که مردم یزد، کاشان، نائین و اردستان را نیز شامل می‌شود. ما آب شرب مردم اصفهان را جدا از مردم شهرهای دیگر استان و همین طور استان‌های همجوار مانند خوزستان، چهارمحال بختیاری و یزد نمی‌دانیم و معتقد هستیم این آب باید به همه مردم برسد. مردم اصفهان مانند مردم دیگر استان‌ها حق و حقوقی دارند که باید به آنها رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه ۶۸ درصد آهن و فولاد، ۸.۵ درصد برق و ۲۶ درصد تولید فرآورده‌های نفتی کشور در این استان تولید می‌شود و آثار جهانی نیز در این کشور وجود دارد که متعلق به همه جهان است، گفت: تداوم کمبود آب در حوضه زاینده رود، بحرانی تمام عیار در تمامی ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و امنیتی است که آثار و پیامدهای سو آن نیز می‌تواند ابعادی ملی به خود بگیرد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه افت آب زیرزمینی در استان باعث افت تجمیعی بسیار زیاد برخی از دشت‌ها شده است، اظهار کرد: این مشکل یکی از مسائل اصلی استان که باید به آن پرداخته شود. اصفهان دو سیمای متفاوت دارد؛ نخست سیمایی است که خودمان از اصفهان می‌بینیم و دیگری سیمای محرومیت است. اصفهان استانی توسعه نیافته از نظر آب، آلاینده‌های زیست محیطی، خشکسالی، مهاجرت‌های بی رویه و حاشیه نشینی است.

بهره برداری از تونل کوهرنگ در آینده نزدیک

رضایی ادامه داد: با پیگیری‌ها پروژه‌هایی در این زمینه انجام شده که عبارتند از سد و تونل کوهرنگ و سامانه دوم انتقال آب، باید برای اولین بار اعلام کنم که تونل کوهرنگ به زودی تکمیل خواهد شد. در خصوص سد کوهرنگ ۳، عملیات اجرایی این سد در سال ۱۳۸۸ زده شد و متأسفانه به دلایل و مشکلات متعددی که وجود داشت، میزان پیشرفت سد سوم از سال ۸۸ تا بهمن ماه ۹۷ تنها ۲۱ درصد بوده است؛ اما امروز که مصادف است با شروع دهه مبارک فجر، این میزان به ۴۳ درصد رسیده و در سخت‌ترین مرحله خاکبرداری قرار دارد.

وی افزود: باید ۶۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری از این سد انجام می‌شد تا بتوانند تاج سد را اجرایی کنند. امروز ۴۵۰ هزار متر مکعب خاکبرداری صورت گرفته و ۱۵۰ هزار متر مکعب دیگر نیز باقی مانده است. در زمانی که در این محل سرمای زیر ۲۰ درجه وجود دارد نمی‌توان انتظار داشت که کار مانند فصل زمستان پیش برود اما بر اساس قلی که پیمانکار داده است امیدواریم به زودی به پایان برسد. پیشرفت عمرانی یک ساله این پروژه با تمام تلاش‌های ده سال اخیر آن برابری می‌کند.

استاندار اصفهان ادامه داد: پروژه سامانه دوم انتقال آب هیچ ردیف بودجه‌ای نداشته و ندارد. سامانه دوم همان خط پدافند غیرعامل است که آب آشامیدنی و شرب اصفهان را به عنوان پدافند غیرعامل به اصفهان منتقل می‌کند. این همان پروژه‌ای بود که نمایندگان اصفهان بخاطر آن استعفا دادند تا ردیف بودجه دریافت کند. با پیگیری‌های که انجام شد، ماده ۲۳ و تبصره ۱۹ این پروژه تصویب شده و به زودی برای سرمایه گذاری اعلام خواهد شد.

رضایی تصریح کرد: از دیگر اقدامات استانداری اصفهان، آزاد راه شرق است که اسم آن از این پس آزادراه شهید سلیمانی خواهد بود که اولین نام گذاری به نام شهید سلیمانی در سطح استان و کشور است. این بخشی از تونل شمال به جنوب است که ۶۴ کیلومتر آن با سفر رئیس جمهور به اصفهان به بهره برداری خواهد رسید و قسمت دوم آن نیز کلنگ زنی خواهد شد.

وی با بیان اینکه خواسته اصلی مردم اصفهان اجرای طرح قطار سریع السیر اصفهان-قم-تهران بود، گفت: این پروژه ۱۳.۶ میلیارد یوان سپرد مالی داشت که تا اول سال ۴.۶ میلیارد آن باز شده بود و با پیگیری‌های انجام شده ۹ میلیارد یوان دیگر نیز باز شده و در حال کار است و ۶ پیمانکار نیز در حال کار بر روی آن هستند و تا دو ماه گذشته از کیلومتر صفر اصفهان تا کیلومتر ۷۲ پیشرفت داشته است.

استاندار اصفهان افزود: از دیگر پروژه‌های مهم استان، اجرای پروژه‌های قطارهای حومه‌ای هستند. نخستین پروژه در این زمینه، قطار حومه‌ای اصفهان-شاهین شهر است که به تصویب رسیده و در حال گذراندن عملیات آزادسازی است. پروژه بعدی قطار حومه‌ای اصفهان-نجف‌آباد است که آن‌هم به تصویب رسیده و بخشی از کارهای مقدماتی آن باقی مانده است؛ در آخر پروژه قطار حومه‌ای اصفهان-بهارستان است که به دنبال آن هستیم تا به زودی به عملیات اجرایی آن آغاز شود.

افتتاح و کلنگ زنی ۱۸۲۶ پروژه در دهه فجر

رضایی ادامه داد: نشست‌های مشترک و مستمر و تعامل با صنف و نمایندگان کشاورزان استان به منظور ایجاد آرامش و مشارکت در برنامه ریزی های مرتبط با آب در جلسات سازگاری با کم آبی برگزار شده است. معتقدیم استانداری به تنهایی نمی‌تواند کاری کند، به همین دلیل با همکاری اتاق بازگانی، بخش خصوصی و شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در رابطه با ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، ۱۸۰ جلسه توسط معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار شده است.

وی افزود: ۵۰۴ مصوبه غیر بانکی داشته ایم که خود این موضوع تسهیلاتی را فراهم کرده است، زیرا در جهت بهبود فضای کسب و کار بوده است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: تعداد تسهیلات در بخش رونق تولید ۱۲۷ مورد بوده که ارزش آن ۴۳۷ میلیارد تومان است. تسهیلات تبصره ۱۸، ۳۷ مورد بوده که ارزش آن ۲۸۸ میلیارد تومان بوده است. جمعاً ۱۶۶ عدد تسهیلات به ارزش ۷۲۶ میلیارد تومان در استان پرداخت شده است.

رضایی اظهار کرد: در دهه فجر امسال ۱۸۲۶ پروژه به ارزش ۲,۳۷۵ میلیارد تومان در استان اصفهان افتتاح خواهد شد. از این تعداد ۵۷۶ طرح مربوط به شرکت مخابرات، ۳۰۷ طرح مربوط به جهاد کشاورزی که امروز یکی از آنها به صورت نمادین افتتاح شد، ۲۱۵ طرح مربوط به شرکت برق منطقه‌ای، ۱۷۵ طرح مربوط به شهرداری‌های استان و ۴۲ طرح نیز مربوط به دانشگاه‌ها می‌باشد. ۷۸ پروژه نیز در مرحله آغاز عملیات اجرایی است.

وی اظهار کرد: از این ۲۳۷۵ میلیارد تومان، ۱,۱۳۶ میلیارد تومان آن بر عهده بخش خصوصی است. ۵۹ پروژه نیز شاخص است، یعنی بودجه هرکدام از آنها بالای ۸ میلیارد تومان بوده که در زمینه صنعت، کشاورزی و علوم پزشکی هستند.

تمهیدات لازم برای مقابله با کرونا صورت گرفته است

استاندار اصفهان با بیان اینکه شهرستان اصفهان با ۲۷۲ پروژه، بیشترین پروژه را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: در کاشان که جز جدایی ناپذیر این استان است ۱۵۳ پروژه کلنگ زنی یا افتتاح می‌شود. ۱۰۶۱ پروژه از مجموع ۱۸۲۶ پروژه توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد. این به معنی همراهی مردم و بخش خصوصی با دولت و نظام است.

رضایی با اشاره به انتخابات پیش رو اظهار کرد: از خبرنگاران تقاضا دارم قلمتان به سمت دعوت مردم به انتخابات و حضور آنها پای صندوق‌های رأی باشد و امیدوارم با اطلاع رسانی درست و امید آفرینی که شما از خدمات انجام شده مسئولان انجام می‌دهید شاهد تقویت و حضور بیشتر مردم پای صندوق‌های رأی باشیم.

استاندار اصفهان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که اعلام کرد ۳ نفر در کشور دچار ویروس کرونا شده اند، گفت: عصر امروز با وزیر بهداشت صحبت کردم و ایشان اعلام کردند تاکنون هیچ موردی از ابتلاء به کرونا در کشور مشاهده نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در این زمینه پیشگیری از این ویروس انجام شده است، افزود: تمهیدات لازم برای مقابله با کرونا ویروس صورت گرفته است. از مواردی که مشکوک باشند نیز آزمایشات تخصصی و مربوطه گرفته خواهد شد.

کد خبر 408497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.