بندر متروکه به شهرک هوشمند جهان تبدیل شد

شورای شهر هلسینکی، پایتخت فنلاند، در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت در یکی از بنادر این شهر منطقه جدیدی احداث کند که در آن تمام اصول هوشمندی شهری رعایت شود؛ امروزه شهرک هوشمند Kalasatama، که روزی زمین متروکه و بدون استفاده بود، به شهری بسیار پویا و مملو از نوآوری‌ها تبدیل شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرک هوشمند Kalasatama که در یکی از بنادر شهر هلسینکی به مساحت ۱۷۵ هکتار واقع شده است قرار است تا سال ۲۰۳۵ میزبان ۲۵ هزار نفر باشد و تعداد ۱۰ هزار شغل برای ساکنان خود ایجاد کند. در حال حاضر حدود سه هزار نفر در این شهر کوچک سکونت دارند که البته روز به روز براین تعداد افزوده می‌شود. خدمات هوشمند به کار برده شده در طراحی این شهر باعث صرفه‌جویی یک ساعت زمان برای ساکنان در هر روز خواهد شد.

یکی از اهداف بلندپروازانه طراحان شهرک Kalasatama ایجاد یک بستر آزمایشی فعال در خصوص خدمات و راه‌حل‌های جدید برای احداث شهر پایدار و هوشمند است. این افراد قصد دارند منطقه‌ای هوشمند و پایدار به و جود آورند که پایداری و هوشمندی آن از طریق آزمایش و هم‌آفرینی قابل بررسی است. به عنوان مثال، برنامه آزمایشی Agile یا همان متد چابک، استارت‌آپ‌های و سازمانهای کوچک مقیاس را مورد بررسی قرار می‌دهد و احتمالات با ارزشی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا خدمات خود را به زیرساخت شهری منتقل کنند و در زندگی واقعی این خدمات را به کار گیرند.

چابک یا agile در واقع تکنیک یا متدی است که از رویکرد تکرار شونده‌ای استفاده می‌کند و در فواصل زمانی مشخص، اجزایی از پروژه را که قابل تحویل دادن باشند، تولید می‌کند. در طی چند سال گذشته، الگوهای برنامه Agile به طور گسترده در شهر هلسینکی و بسیاری از شهرهای دیگر کشور فنلاند به کار برده شده است و در حال حاضر بیش از ۶۰ برنامهAgile در سراسر شهرهای این کشور به خصوص در شهرک هوشمند Kalasatama در حال فعالیت هستند.

اقتصاد مشارکتی یکی از فعالیت‌های مهم Kalasatama به شمار می‌رود؛ مردم این شهر کوچک خودروها و فضاهای پارک خودرو را به کمک نرم‌افزارهای دیجیتالی با سایر مردم به اشتراک می‌گذارند. قفل‌های هوشمند در ساختمان‌های این شهر به مردم امکان استفاده از بسیاری از فضاهای شهری برای انجام فعالیت‌های مختلف را می‌دهد.

تمام ساختمان‌های احداث شده به یک شبکه هوشمند متصل است و هر سازه جدیدی که ساخته شود به این شبکه متصل خواهد شد. این شبکه هوشمند باعث سنجش هوشمند زمان واقعی، شبکه خودروهای برقی و راه‌حل‌های جدید برای ذخیره الکتریسیته می‌شود. یک کارخانه تولید انرژی خورشیدی نیز در منطقه وجود دارد که تمام انرژی مورد نیاز برای گرم‌سازی و خنک‌سازی شهر را تأمین می‌کند. شهر هوشمند Kalasatama پیشرو اهداف آب‌وهوایی هلسینکی به شمار می‌رود و به عنوان الگویی برای ایجاد شهرهای پایدارتر در نظر گرفته می‌شود.

کد خبر 408468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.