خطر پوسیدگی دندان با قند میوه ها

ارتباط رژیم غذایی و سکته قلبی، زنیان، گیاهی ‌با مزاج گرم و خشک، غذاهای مفید برای پیشگیری از ویروس کرونا، خطر پوسیدگی دندان ‌‎با قند میوه هار و  منابع ویتامین B۱۲  را در بسته ‌خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد پیروی کردن از رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی ‌را افزایش می‌دهد. بسیاری ‌از افراد به منظور کاهش وزن و ساختن توده عضلانی، از رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین پیروی می‌کنند. گروهی ‌از محققان آمریکایی ‌به منظور بررسی ‌رابطه بین پیروی ‌کردن از رژیم غذایی ‌سرشار از پروتئین ‌و افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، یک رژیم غذایی سرشار از چربی به موش‌ها دادند؛ موش‌ها به منظور افزایش پلاک شریانی در مرحله اول به رژیم غذایی ‌پرچرب ‌نیاز دارند.

محققان موش‌ها را به دو گروه تقسیم کردند؛ گروه اول رژیم غذایی سرشار از چربی و پروتئین و گروه دوم نیز رژیم غذایی حاوی چربی زیاد و پروتئین کم دریافت کردند. پژوهشگران به منظور بررسی تأثیر پروتئین بر سلامت قلب، مقدار پروتئین دریافتی گروه اول را سه برابر کردند، در حالی که مقدار چربی ثابت باقی ماند؛ میزان پروتئین دریافتی این موش‌ها از ۱۵ درصد به ۴۶ درصد افزایش ‌یافت.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب و سرشار از پروتئین دریافت کردند به تصلب شرایین مبتلا نشدند، اما این شرایط در میان موش‌های گروه دوم که رژیم غذایی پرچرب و کم پروتئین مصرف کردند، بدتر بود. موش‌های گروه اول بر خلاف اینکه چربی زیادی دریافت کردند، افزایش وزن نداشتند، اما در موش‌های گروه دوم که از رژیم غذایی پرچرب، اما کم پروتئین استفاده کردند، تقریباً ۳۰ درصد پلاک بیشتر درون رگ‌های خونی تشکیل شد. این نوع پلاک که در رگ‌های خونی موش‌ها تشکیل می‌شود، پلاک ناپایدار نام دارد؛ پلاک ناپایدار می‌تواند به راحتی دیواره‌های رگ‌های خونی را پاره کند. بدین ترتیب رگ‌های خونی مسدود شده و خطر ابتلاء به سکته قلبی افزایش پیدا می‌کند.

خطر پوسیدگی دندان با قند میوه‌ها

دندان پزشک متخصص ترمیمی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، گفت: بر خلاف تصور عموم، قند میوه‌ها نیز در پوسیدگی دندان‌ها تأثیر به سزایی دارد و تنها، مصرف شیرینی و قند زمینه پوسیدگی زایی را فراهم نمی‌آورد.

سحر امیری نژاد، اظهارکرد: هر چه میزان قند و چسبندگی مواد غذای مصرفی بیشتر باشد، درصد پوسیدگی‌های دندانی افزایش می‌یابد. رعایت بهداشت دهان و دندان پس از مصرف مواد غذایی نظیر موز که ph اسیدی و مانند کشمش، پفک چسبندگی بالایی دارد، به منظور پیشگیری از پوسیدگی‌های دندانی لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: موادغذایی که قدرت چسبندگی و پوسیدگی زایی بالایی دارد، بهتر است در فاصله کم و یا به طور هم زمان مصرف شود. هیچ منبع علمی مبنی بر اینکه گاز زدن سیب یا کرفس می‌تواند جایگزین مسواک باشد، وجود ندارد. معاینات دندانپزشکی در زمان طلایی با افزایش بهداشت دهان و دندان و بهره مندی از آموزش‌های بهداشتی می‌تواند از پیشرفت پوسیدگی‌ها پیشگیری کند.

این پزشک متخصص استفاده صحیح از مسواک، خمیردندان و دهانشویه ها را در پیشگیری از پوسیدگی‌های زودرس مؤثر دانست و خاطر نشان کرد: استفاده از دهانشویه فلوراید به شرط آنکه بلعیده نشود، نه تنها ضرری ندارد بلکه در پیشگیری بسیار مؤثر است.

وی در خصوص مصرف زیاد آبمیوه‌های صنعتی هشدار داد و اظهار کرد: از مسواک زدن بلافاصله پس از مصرف نوشیدنی‌های اسیدی به علت آنکه سطح دندانی را نرم و پروسه حل شدن را تسریع می‌کند، به شدت پرهیز کنید.

زنیان، گیاهی با مزاج گرم و خشک

یک متخصص طب سنتی در خصوص گیاه زنیان، اظهار کرد: اسم فارسی زنیان نانخواه بوده و دارای مزاج گرم و خشک است. زنیان از گیاهان یکساله‌ای است که در مناطق مختلف کشور رویش داشته و میوه آن در درمان بیماری‌ها کاربرد دارد. زنیان گیاهی با مزاج گرم و خشک است که در مناطق مختلف کشور رویش داشته و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است.

محمدرضا حاجی حیدری با تاکید بر تأثیر مصرف گیاه زنیان بر درمان بیماری‌های دستگاه گوارش، گفت: زنیان یکی از داروهای پر خاصیت برای درمان بیماری‌های معده و گوارش است و از داروهایی به شمار می‌رود که ابن سینا برای معده‌های سرد و بلغمی که از علائمی مانند: ترش کردن و احساس سنگینی سر دل و نفخ شاکی هستند توصیه کرده زنیان است.

این متخصص طب سنتی درباره خواص زنیان، تصریح کرد: زنیان دارای خواص بادشکن، برطرف کننده سکسکه، ضد تهوع و استفراغ، برطرف کننده آروغ‌های بد بوی ناشی از فساد غذا در معده، رفع دل پیچه است و در بهبودی عوارض ترک اعتیاد به تریاک مفید خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از خواص دیگر زنیان می‌توان به چربیسوزی و کاهش چربی دور شکم اشاره کرد. امروزه کبد چرب و سردی معده از بیماری‌های بسیار شایعی است که زنیان یکی از داروهای مؤثر و مهم در درمان آن‌ها به شمار می‌رود.

حاجی حیدری با اشاره به روش استفاده از گیاه زنیان، اظهار کرد: بهتر است افراد گرم مزاج به علت طبع گرم و خشک زنیان را کمتر مصرف کرده و زنان در دوره بارداری و شیردهی از مصرف آن پرهیز کنند. افراد باید زنیان را به صورت نیم کوب با کمی نبات مخلوط کرده و نیم ساعت بعد از غذا استفاده کنند.

غذاهای مفید برای پیشگیری از ویروس کرونا

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به تأثیر رژیم غذایی در افزایش ایمنی بدن در مقابل ابتلاء به ویروس کرونای جدید، اظهار کرد: پرهیز از غذاهای دیر هضم و سنگین ضروری است و مصرف غذاهای سبک و دارای ویتامین ث را توصیه می‌کنیم.

سیدکاظم کاظمینی با تاکید بر اینکه بیماری کرونا ویروس درمانی ندارد، گفت: ناشناخته بودن درمان این بیماری یکی از دلایل ترسناک جلوه دادن آن است چرا که این بیماری و رفتارهای آن را نمی‌شناسیم اما باید در شرایط فعلی با پیشگیری، از انتقال آن جلوگیری کنیم.

وی درباره علائم افراد مبتلا به کرونا ویروس جدید نیز، تصریح کرد: سرفه‌های خشک و مشکلات تنفسی از علائم اصلی این بیماری است اما در این میان ممکن است بسیاری از افراد با وجود ابتلاء به این بیماری، دچار مشکلات جدی و مراجعه به بیمارستان هم نشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر تأثیر رژیم غذایی بر افزایش ایمنی بدن در مقابل ابتلاء به ویروس کرونای جدید، گفت: افراد در این دوره، از مصرف غذاهای سنگین و دیرهضم مانند ماکارونی و آش‌های غلیظ خودداری کنند.

این متخصص طب ایرانی، خاطرنشان کرد: مصرف غذاهای لطیف و دارای هضم راحت مانند میوه‌ها و سبزیجات ضروری است و استفاده از غذاهای دارای ویتامین «ث» را به مردم توصیه می‌کنیم.

منابع ویتامین B۱۲

ویتامین B۱۲ یک ماده مغذی ضروری است که تقریباً به طور انحصاری در مواد غذایی با منشأ حیوانی مانند ماهی، گوشت، محصولات لبنی و تخم مرغ وجود دارد. ویتامین B۱۲ که به نام کوبالامین نیز شناخته می‌شود، یک ماده مغذی محلول در آب است که در تولید گلبول‌های قرمز خون و حفظ وضعیت مطلوب اعصاب و عملکرد عادی مغز نقش دارد. از این ویتامین بیشتر بدانیم مطالعات نشان داده‌اند بدون مصرف مکمل‌ها یا غذاهای غنی شده، افراد گیاه خوار در معرض خطر زیاد کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند.

گیاه خوارانی که شیر و تخم مرغ مصرف می‌کنند، می‌توانند این ویتامین را به میزان کافی دریافت کنند اما افرادی که رژیم‌های غذایی گیاه خواری مطلق را دنبال می‌کنند با چالش جدی در این زمینه مواجه اند. علائم و خطرات مرتبط با کمبود ویتامین B۱۲ شامل ضعف، خستگی، اختلال در عملکرد مغز، اختلالات عصبی اختلالات روان، اختلالات عصبی در نوزادان و مادران شیرده، کم خونی مگالوبلاستیک، افزایش احتمال بیماری آلزایمر و افزایش احتمال بیماری قلبی است.

کد خبر 408410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.