زینت المجالس انتخابات نمی‌شویم

ردصلاحیت های گسترده اصلاح طلبان و طرح دونالد ترامپ برای سرزمین‌های اشغالی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوازدهم بهمن ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «زینت المجالس انتخابات نمی‌شویم» به بررسی ردصلاحیت های گسترده اصلاح طلبان پرداخت و نوشت: رد صلاحیت‌ها باعث شده تا بسیاری از تحلیلگران فارغ از جناح بندی‌های سیاسی انتقاداتی را نسبت به این رویه در پیش بگیرند. قدر مسلم اینکه به قرائت بسیاری از کارشناسان با این رویکرد در پیش گرفته شده فعلا انتظار مشارکت حداکثری و برگزاری انتخاباتی پرشور کمی سخت به نظر می‌رسد. هر چند که برخی اصولگرایان به حضور و مشارکت حداقلی نیز راضی هستند. این در حالی است که در بیانیه شورای عالی جبهه اصلاح‌طلبان نیز بدین موضوع تاکید شده که اگر تجدید نظر اساسی صورت نگیرد اصلاح‌طلبان نمی‌توانند زینت‌المجالس انتخابات باشند و لیستی ارائه دهند. ازاین رو توپ انتخابات در زمین نهادهای نظارتی است که انتخاباتی رقابتی و مشارکتی برگزار شود یا انتخاباتی حداقلی با یک جریان سیاسی. انتخابات فصل مشترک همه جریانات سیاسی است که در آن برای رقابتی سالم در راستای کسب پیروزی حداکثری تلاش می‌کنند، اما در این میان بعضا اتفاقاتی رخ می‌دهد که انتخابات تحت تاثیر برخی عملکردها، رویکردها، روندها و فضای حاکم بر جامعه آنچنان که باید رقابتی و مشارکتی نباشد. جدای از نارضایتی‌های اقتصادی و اجتماعی که بعضا موجبات نا امیدی و بی‌اعتمادی جامعه را فراهم آورده است مهم‌ترین نکته رد صلاحیت‌های گسترده‌ای است که از سوی شورای نگهبان اعمال شده و مستقیما بر انتخابات و مشارکت مردم در آن تاثیرگذار خواهد بود. گرچه برخی فعالان سیاسی از ماه‌های گذشته هشدارهایی نسبت به رد صلاحیت‌ها و لزوم تدوین استراتژی مشخصی در این خصوص داده بودند، اما بدبینانه‌ترین ناظران بیرونی نسبت به انتخابات نیز انتظار چنین رد صلاحیت‌هایی را نداشتند. 

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر «توطئه قرن» به بررسی طرح دونالد ترامپ برای سرزمین‌های اشغالی پرداخت و نوشت: طرح صلح دونالد ترامپ رئیس‌ ایالات متحده آمریکا برای سرزمین‌های اشغالی از همان ابتدای مطرح شدنش، علاوه بر ابهامات فراوان با موجی از مخالفت‌های جهانی و منطقه‌ای نیز مواجه شده است هرچند سال گذشته جراد کوشنر داماد و مشاور رئیس‌ ایالات متحده آمریکا از بخش اقتصادی این طرح رونمایی کرد و جزئیات سیاسی آن موکول به آینده شد، اما اعلام رسمی مفاد این معامله از سوی ترامپ و با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن آنچنان یک جانبه و غیر واقع‌گرایانه بود که واکنش‌های زیادی را حتی در داخل آمریکا نیز برانگیخت. 

ترامپ روز سه شنبه در کنفرانس خبری خود که با حضور نتانیاهو و بنی گانتس برگزار شد، به صراحت مدعی شد که قدس پایتخت یکپارچه اسرائیل خواهد بود و نیز قابل تقسیم نیست. در این طرح ۸۰ صفحه‌ای که ترامپ در آن ادعا کرده به راه حل دو کشوری دست یافته است، امنیت اسرائیل در اولویت قرار گرفته و از فلسطینی‌ها خواسته شده تا این فرصت را از دست ندهند. ترامپ همچنین اعلام کرده که در این طرح ۵۰ میلیارد دلار سرمایه برای فلسطینی‌ها درنظر گرفته و معتقد است که تشکیل کشور فلسطین منوط به پایان فعالیت‌های حماس و جهاد اسلامی است.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو که اکنون در داخل سرزمین‌های اشغالی با بحران سیاسی و نیز محکومیت در دادگاه‌ مواجه است، ضمن ابراز خرسندی از طرح دونالد ترامپ، آن را یک مسیر واقعی برای صلح پایدار دانسته و گفت که رئیس‌ ایالات متحده آمریکا حاکمیت ما بر غور اردن و مناطق دیگر را به رسمیت می‌شناسد تا اسرائیل بتواند خودش از خودش دفاع کند. این ادعا از سوی نتانیاهو در حالی مطرح می‌شود که پیش از این ترامپ در اقداماتی بر خلاف موازین بین‌المللی سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس انتقال داده و در اواخر سال گذشته نیز حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان را نیز به رسمیت شناخته بود.

روزنامه اعتماد ، در صفحه نخست امروز با تیتر «جنایت قرن» به بررسی واکنش‌های تحلیلگران و مقام‌های سیاسی جهان به طرح صلح ترامپ برای فلسطین پرداخت و نوشت: سه‌شنبه شب هفته گذشته، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا با مهمان ویژه‌اش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین، پای تریبون رفت تا از طرح موسوم به «معامله قرن» رونمایی کند. طرحی که هنوز سه روز از اعلام آن نگذشته است، باعث اختلاف‌نظر میان طراحانش و اسراییلی‌ها شده است. نتانیاهو که خوشحالی خود را در جلسه با ترامپ نمی‌توانست پنهان کند، اعلام کرده ‌بود که قصد دارد روز یکشنبه در جلسه کابینه رژیم اشغالگر، ضمیمه‌شدن دره اردن و تمامی شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری را رسما اعلام کند. به سرعت مشخص شد که در مورد ضمیمه شدن اراضی اشغالی، نه‌تنها میان نتانیاهو و واشنگتن، بلکه در میان تهیه‌کنندگان طرح معامله قرن هم اختلاف‌نظر وجود دارد. جارد کوشنر، داماد رییس‌جمهور امریکا در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان اعلام کرد که نقشه منتشرشده در طرح صلح معامله قرن «یک نقشه مفهومی» است و اجرای مفاد آن منوط به اجرای تمام توافق است. او در واکنش به این سوال خبرنگار سی‌ان‌ان که در مورد طرح نتانیاهو برای ضمیمه کردن شهرک‌های غیرقانونی پرسیده‌بود، این موضوع را خلاف واقع توصیف کرد و گفت بعید می‌داند اسراییلی‌ها یکشنبه چنین کاری انجام دهند. این اظهارنظر داماد رییس‌جمهور امریکا باعث شد که نتانیاهو و اطرافیانش به سرعت گفته‌های پیشین خود در مورد اجرای فوری ضمیمه کردن دره اردن را پس بگیرند، جلسه کابینه نتانیاهو هم که قرار بود در مورد این طرح تصمیم‌گیری کند لغو شد. نتانیاهو که درست بلافاصله بعد از شرکتش در مراسم رونمایی از معامله قرن، با اعلام رسمی کیفرخواست علیه خود در دادگاه مواجه شده ‌بود، علاقه‌مند بود با سرعت چک سفید امضای ترامپ برای توسعه‌طلبی سرزمینی‌اش را نقد کند تا بتواند در انتخابات ۱۳ اسفند از آن برای تبلیغات استفاده کند اما به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها، به‌رغم تمامی امتیازاتی که تاکنون به نتانیاهو داده است، قرار نیست به اجرای فوری تمام بندهای معامله قرن به شکل تبلیغاتی برای انتخابات پیش رو رضایت دهند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «ارتش بورس میلیونی شد» نوشت: صعود پرشتاب بازار سهام در هفته گذشته نیز ادامه یافت و شاخص کل توانست با جهش ۹/ ۳ درصدی در ارتفاع جدید ۴۲۷ هزار واحد بایستد. همچنان هجوم پرقدرت نقدینگی سهامداران تازه‌وارد مهم‌ترین محرک رونق بورس تهران است. در این میان، سرانجام پس از ماه‌ها تاخیر، فرابورس میزبان یک عرضه اولیه به ارزش ۸۴ میلیارد تومان بود. بیش از یک میلیون و ۱۹۷ هزار کد معاملاتی (نفر) در این عرضه اولیه شرکت کردند. پیش از این رکورد مشارکت ۹۲۸ هزار نفر بود که اکنون جهش قابل توجهی را همگام با اوج‌گیری ارزش معاملات سهام شاهد هستیم. در حالی مشارکت در بورس میلیونی شده است که انعطاف لازم از سوی سیاست‌گذار کلان اقتصاد و همچنین مدیران بورسی برای تطبیق خود با شرایط جدید مشاهده نمی‌شود. سرعت تحولات به حدی زیاد است که هسته معاملاتی را ماه‌ها قبل جا گذاشته و کُندی روند رسیدگی به این سیستم نیز مشهود است. این در شرایطی است که استقبال گسترده از بازار سهام فرصتی استثنایی را نه تنها پیش روی بورس، بلکه برای کل اقتصاد کشور فراهم آورده است. بنابراین در بازاری که توان جذب عرضه‌های اولیه چند هزار میلیارد تومانی را دارد، اقدام روز سه‌شنبه گرچه مثبت است، اما اثر چندانی بر عطش بورس‌بازان نخواهد داشت.

کد خبر 408358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.