کاهش ازدواج مجوزی برای چند همسری نیست

پدرعلم مددکاری ایران گفت: کم شدن ازدواج در جامعه به عنوان مجوزی برای چندهمسری نخواهد بود و جوانی که نمی‌تواند ازدواج کند به دلیل بیکاری و فقر و مشکلات است پس بهتر است به جای تجویز نسخه‌های غلط مشکلات جامعه را حل کنیم تا جوانان بتوانند ازدواج کنند.

مصطفی اقلیما در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص موضوع چندهمسری، اظهار کرد: به چندهمسری در دین اسلام اشاره شده اما کاربرد آن برای زمان‌های خاص بوده است.

وی با اشاره به زمان پیامبر (ص) افزود: در آن زمان جنگ‌های متعدد و کشته‌های بسیاری به بار می‌آمد و نان‌آور خانواده در این جنگ‌ها می‌ماندند و ازدواج با این زنان بازمانده تنها به دلیل سرپرست داشتن خانواده و فرزندان آنها بوده و هرگز ازدواج‌های بعدی به خاطر تنوع طلبی یا روابط جنسی نبوده است.

رئیس انجمن علمی مددکاری ایران تصریح کرد: امروز باید تفسیر از قرآن به روز شود، نباید دین را تغییر داد بلکه باید مباحث را با توجه به شرایط جدید تطبیق داد چرا که مباحث امروز متفاوت از گذشته شده است.

چندهمسری در زمان پیامبر به معنای سرپرستی یک خانواده بود

وی با تاکید بر اینکه تعدد زوجات در زمان امروز تنها به دلیل تنوع‌طلبی و داشتن رابطه است، اظهار کرد: امروز برخلاف گذشته چندهمسری به خاطر توجه به زندگی یک زن بی‌سرپرست نیست حتی این نوع ازدواج‌ها پایدار هم نیست، دین اسلام بر پایه صداقت و وفاداری بنا شده است و ازدواج بر پایه این دو مورد است اما ازدواج دوم یا صیغه کردن اگر به خاطر کمک به یک خانواده یا زن نباشد و تنها برای رابطه باشد قطعاً از نظر شرعی مشکل دارد چرا که مجبور به دروغ یا پنهان کاری از همسر اول می‌شود و دروغ علاوه بر گناه بودن عقد را باطل می‌کند.

اقلیما با اشاره به اینکه چندهمسری امروز کاملاً متفاوت از شرایط پیامبر (ص) است، گفت: ازدواج‌های متعدد به معنای از بین بردن یک خانواده است و در شرع اسلام استحکام یک خانواده بسیار مهم است و پایداری خانواده را اصل می‌داند.

وی با بیان اینکه خانواده برای فرزندپروری تشکیل می‌شود نه هوسرانی، افزود: خانواده پایه یک جامعه را می‌سازد اما هنوز می‌خواهیم با تفکر قدیمی زندگی امروز را اداره کنیم به تعبیر دیگر صیغه کردن یا تنوع طلبی در ازدواج با روسپی‌گری تفاوتی ندارد در زمان اسلام صیغه کردن به معنای سرپرستی یک خانواده بود اما امروز مفهوم آن را از بین برده‌ایم.

پدر علم مدکاری ایران با تاکید بر اینکه در زمان پیامبر (ص) تعهد در قبال همسران وجود داشت، اظهار کرد: ازدواج مجدد به خاطر رابطه نبود بلکه تنها به دلیل سرپرستی یک زن و فرزندانش بوده است پس باید به این موارد توجه کرد.

فرزندان خانواده چندهمسری بی‌گناهان محکوم مادام‌العمر هستند

وی در خصوص مشکلات خانواده‌های چندهمسری، تصریح کرد: فرزندان این کودکان مورد بی‌مهری و بی‌توجهی جامعه قرار می‌گیرند و به نوعی جامعه این امر را یک امر نامطلوب می‌داند و این فرزندان در مدرسه، دانشگاه، محل کار و همه امور اجتماعی خود تحقیر می‌شوند.

رئیس انجمن علمی مددکاری ایران با اشاره به اینکه همسر اول در این نوع خانواده‌ها معمولاً درخواست طلاق می‌دهد، تصریح کرد: در خانواده دارای چندهمسر به نوعی خانواده اول از هم پاشیده می‌شود و علاوه بر وجود یک زن سرکوب شده و ناراضی فرزندان این خانواده هم جزء بی‌گناهان محکوم مادام العمر هستند که تا پایان عمر نمی‌توانند به کسی اعتماد کنند و حتی در ازدواج‌های خود هم دچار مشکل می‌شوند.

وی تاثیرات چندهمسری را بر فرزندان بسیار زیاد دانست و گفت: مشکل جامعه ما این است که قانونگذار در جامعه ما مرد است، مجری و اجرا کننده قانون هم مرد است و مردان در تنظیم قانون منافع خود را درنظر دارند.

چندهمسری خانواده را از هم می‌پاشاند

اقلیما با اشاره به اینکه دختران عقد موقت نمی‌کنند، افزود: عقد موقت را افراد مجرد نمی‌توانند انجام دهند این موضوع نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه آبروی یک فرد چه دختر چه پسر را می‌برد نباید چنین نسخه‌هایی برای جامعه پیچید.

وی با بیان اینکه همه آسیب‌های اجتماعی از خانواده شروع می‌شود، اظهار کرد: چنین ازدواج‌هایی به معنای خیانت به خانواده است و مردی که تعهد به خانواده ندارد چگونه می‌خواهد به جامعه و محیط کار یا فرزندانش تعهد داشته باشد، چنین پدری الگوی نامتعادلی برای فرزندان خود است.

پدرعلم مددکاری ایران گفت: کم شدن ازدواج در جامعه به عنوان مجوزی برای چندهمسری نخواهد بود و جوانی که نمی‌تواند ازدواج کند به دلیل بیکاری و فقر و مشکلات است پس بهتر است به جای تجویز نسخه‌های غلط مشکلات جامعه را حل کنیم تا جوانان بتوانند ازدواج کنند.

وی با بیان اینکه مردان باید با ازدواج متعهد شوند، افزود: ازدواج‌های متعدد چیزی جز بردن آبروی زن اول و دوم، ازهم پاشیدن خانواده و محکوم کردن فرزندان و درپی آن آسیب‌های متعدد به زن، فرزند، خانواده و جامعه چیز دیگری دربر ندارد مگر اینکه چندهمسری تنها برای کمک به یک خانواده بی‌سرپرست باشد و داشتن رابطه و تنوع‌طلبی در آن مطرح نباشد.

کد خبر 408335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.