مهمانی فاطمی اصفهان در "به یاد پدر"

رنگ‌ها اینجا روی صحنه به فراموشی رفته اند، مگر می‌شود رنگی به جز سیاهی را دید وقتی این چنین دشمنان دشنه برمی‌دارند و به سوی دخت پیامبر می‌روند، آری اینجا روی صحنه قرار است به یاد پدر قصه مادر را روایت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تئاتر مذهبی "به یاد پدر" همزمان با ایام فاطمیه در سالن سیتی سنتر و سپس فرشچیان اصفهان روی صحنه رفته است تا روایتگر قصه‌ای از زندگی حضرت فاطمه (س) باشد. در این میان شلوغی سالن انتظار و حضور خانوادگی تماشاچیان برای دیدن این نمایش گواه ارتباط ویژه مخاطبان با این نمایش است. با آنکه برخی از حاضرین بار اولی بود که به دیدن یک تئاتر مذهبی می‌آمدند، ناراحتی و اندوهی که در دلشان برای حضرت فاطمه(س) هنگام اجرای نمایش پرورانده بودند با اجرای نمایش همراه می‌شد.

اوج نمایش را می‌توان در هق هق جمعیت از دیدن لحطه اذان گفتن بلال حبشی برای دختر رسول خدا فهمید یا زمانی که تابوت حضرت زهرا سلام‌الله علیها به دوش جمعیت می‌آید؛ حال و هوای جمعیت با تمام این مظلومیت‌ها تغییر می‌کند و قطره‌های اشک از گوشه چشم‌هایشان شروع به باریدن می‌کند.

حمیدرضا تاجی، مدیر موسسه مهر تابان مهدوی که این تئاتر به همت آن برگزار شده، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، برگزاری نمایش توسط این موسسه را جزئی از طرح‌های مربوط به ایام فاطمیه دانست و اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که دوستان ما از حدود سه ماه پیش انجام دادند، طرح‌های فاطمیه آغاز شد. نمایش به یاد پدر بیش از سه ماه پیش کلید خورده است و از تحقیق و پژوهش و نوشتن متن گرفته تا تاییداتی که باید از علما و مراجع درباره متن نمایشنامه گرفته می‌شد و پس از این روند، امروز این نمایش به صحنه رفته است.

وی افزود: سالن سیتی سنتر هزار و ۵۰ صندلی دارد که شش اجرا در آنجا انجام شد یعنی بیش از شش هزار نفر از نمایش بازدید کردند. ما تبلیغات شهری نداشتیم و بدون نیاز به تبلیغات و بدون نصب حتی یک پوستر در شهر این تعداد جذب شده‌اند پیش‌بینی مجموع تماشاگران نیز تا هشت هزار نفر تخمین زده می‌شود.

تاجی با بیان اینکه امیدوارم که به زودی اتفاق‌های مذهبی و ترویجی در اصفهان به قدری زیاد شود که برای حضور در سالن‌ها جایی باقی نماند، ادامه داد: این نمایش فقط به تصویر کشیدن صحنه‌ها نیست بلکه تلاش کرده است ۱۶ شبهه رایج درمورد شهادت حضرت زهرا(س) را پاسخ دهد و به اذعان مدیران مدارس و افرادی که دانش آموزانشان را برای بازدید آوردند، بیش از یک ترم آموزش در یک ساعت این نمایش اتفاق افتاد.

همچنین سیدروح‌الله فهیمی، کارگردان تئاتر "به یاد پدر" نیز درخصوص استقبال مردم از این نمایش به خبرنگار ایمنا گفت: خداروشکر استقبال مردم، فوق‌العاده و بی نظیر بوده است و این نشان میدهد که فطرت تمام مردم ما پاک و مطهر بوده و فقط نیازمند به یک تلنگر است.

وی درباره لزوم اجرای تئاترهای مذهبی در شهر افزود: لزوم اینکه ما برای حضرت زهرا(س) کار بکنیم نیاز خودمان بوده است چون تبلیغات و شبهات بسیاری درباره واقعه شهادت آن حضرت وجود دارد و وهابیت تلاش می‌کند که بگوید چنین چیزی اتفاق نیفتاده و اصلا وجود ندارد.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: در سالن سیتی سنتر حدود ۳۲ متر طول سن بود و در سالن فرشچیان حدود ۹ متر است و به همین دلیل مجبور شدیم دکور را یک سوم کنیم ولی هیچ تغییری در بحث محتوای نمایش ایجاد نشد.

فهیمی گفت: دوست داشتیم در سالن سیتی سنتر اجرای بیشتری داشته باشیم که به جشنواره فجر برخوردیم و از قبل هماهنگ شده بود و متاسفانه نشد ادامه اجرا در آن مکان اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: هدف من تئاتر کار کردن نیست من تئاتر را وسیله‌ای می‌دانم برای رسیدن به هدفم، که تبلیغ و ترویج فرهنگ شیعی و انتقال مفاهیم ارزشی و معنوی است و بهترین روش برای انتقال این ارزش‌ها هنر نمایش است.

فقیهی خاطرنشان کرد: جوان امروزی خیلی کم به مسجد یا حسینیه برای نشستن پای منبر می‌رود و کمتر سخنرانی گوش می‌دهد. انتقال حس در هنر تئاتر خیلی قوی بوده و با نفس به نفس بازیگر، تماشاگر درگیر شده و به عمق ماجرا می‌رود و برای همین تاثیرگذار ترین هنر، نمایش است. 

وی گفت: در حال حاضر دو گونه نمایش در اصفهان جواب می‌دهد یکی تئاترهای مذهبی است که نشان می‌دهد مردم هنوز اعتقادات مذهبی‌شان را دارند و یکی دیگر تئاترهای طنز و کمدی است چون مردم به شادی و خنده نیاز دارند.

فهیمی اضافه کرد: پیدایش هنر نمایش از روم باستان برای انتقال مفاهیم دینی مسیحیت بوده است و بحث هنر های نمایش از کلیساها شروع شد که داستان‌های مسیح را به صورت نمایش اجرا می‌کردند. پیدایش تئاتر، دینی و مذهبی است برای همین به هنرمندانی که از کار مذهبی دوری می‌کنند میگویم جای ما قطعا همینجا و روی صحنه تئاتر است.

به گزارش ایمنا، تئاتر "به یاد پدر" به کارگردانی سیدروح‌الله فهیمی و بازی سیدعلیرضا بدری، ابوالفضل شریفی، محمدرضا رفیعی، عبدالرسول زارع و حجت دشتگرد تا دوشنبه ۱۴ بهمن‌ماه، ساعت ۲۰ در تالار فرشچیان اصفهان به روی صحنه می‌رود.

کد خبر 408321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.