۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۴
گاوخونی زنده می ماند

گرامیداشت روز جهانی تالاب ها جمعه ۱۱ بهمن ماه با حضور مسئولان استانی و فعالان و دوستداران محیط زیست اصفهان در کنار تالاب بین المللی گاوخونی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۱۳ بهمن ماه برابر با دوم فوریه روز جهانی تالابها نامگذاری شده است.  ۴۹ سال پیش در چنین روزی در شهر رامسر معاهده ای جهانی برای حفاظت از تالابها به تصویب رسید که به کنوانسیون رامسر معروف است؛ وظیفه کشورهای عضو این کنوانسیون مراقبت از تالاب های ثبت شده و تنوع زیستی است. شعار امسال روز جهانی تالابها " زندگی در تالاب‌ها شکوفا می شود" است. این کنوانسیون هم‌اکنون دو هزار و ۱۸۶ تالاب به وسعت ۲۰۰ میلیون هکتار را پوشش می‌دهد و تالاب بین المللی گاوخونی نیز از جمله تالابهای ثبت شده ایران در این کنوانسیون است.

از این رو در آستانه روز جهانی تالاب‌ها شماری از فعالان و دوستداران محیط زیست اصفهان امروز - جمعه ۱۱ بهمن ماه- در کنار تالاب گاوخونی گردهم آمدند. در این مراسم حدود ۴۰۰ نفر از سمن های زیست محیطی "طبیعت یاران،  جمعیت امید دوستداران زاینده رود، صلح با طبیعت، پیام سبز، جمعیت دوستداران محیط زیست ورزنه، زیست بان پایدار و جمعیت دوستداران نجف آباد، نمایندگان مجلس، مسئولان استانداری، اداره کل حفاظت محیط زیست و شرکت آب منطقه ای استان اصفهان و تشکل های زیست محیطی استان یزد حضور داشتند.

حشمت الله انتخابی عضو هیئت مدیره جمعیت دوستداران محیط زیست اصفهان در این مراسم اظهار کرد: مدتها بود که رابطه ما با این منشا حیات قطع شده بود و به همین دلیل به کیفیت و کمیت آب جفا کردیم.

وی ادامه داد: در گذشته و تا سال ۷۲ سالانه دومیلیارد مترمکعب آب وارد تالاب گاوخونی می شد اما متاسفانه با سو مدیریت آبی که باید به خانه خودش می رسید به جاهای دیگری تخصیص یافت و تالاب گاوخونی و شرق اصفهان دچار مشکلات شد.

این فعال محیط زیست با اشاره به ورود الاینده های صنعتی به تالاب گاوخونی، خاطرنشان کرد:  ما از نظر کمی و کیفی تمام آلاینده های صنعتی را براساس مطالعات دانشگاهیان خیزش ریزگردهای سمی در مرحله اول تا شعاع ۲۰۰ و در مرحله دوم تا شعاع ۵۰۰ کیلومتر را تحت تاثیر قرار می دهد از این رو پیگیر حقابه تالاب گاوخونی هستیم  زیرا می دانیم اگر آب به تالاب نرسد فاجعه بزرگی رخ خواهد داد.

همچنین سید عبدالحسین میرمیران صنف کشاورزان اصفهان مدیرعامل جمعیت امید دوستداران زاینده رود در این مراسم با بیان اینکه گاوخونی به ایران تعلق دارد و مشکلات آن مختص به یک منطقه نیست، اظهار کرد: حوضه آبریز زاینده رود  و کشاورزان در سالهای آخیر با دشواری هایی روبه رو بودند و وقتی اندکی از حقابه شان حدود ۴۰ درصد جاری می شد تا رودشتین بیشتر نبود و از آنجا دو قسمت می شد و عملا رودخانه زاینده رود آب محیط زیست جریان پیدا نمی کرد.

وی ادامه داد: با پیگیری محیط زیست لایروبی از چهارسال پیش آغاز شد و خوشبختانه امروز آبی جریان یافت.

مدیرعامل جمعیت امید دوستداران زاینده رود با بیان اینکه سال آبی گذشته سالی پرباران در ۶۰ سال اخیر بود، خاطرنشان کرد: آبی که به همت مسئولان استان هم اکنون در رودخانه جریان دارد طی ماه بهمن و اسفند به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب جاری رهاسازی خواهد شد؛ جریان آب در شهر اصفهان در حال حاضر سه مترمکعب است و به میزان دو متر مکعب بر ثانیه نیز به سمت تالاب جریان دارد.

در ادامه طاهره دادخواه عضو جمعیت امید دوستداران زاینده رود به خبرنگار ایمنا گفت: در سالهایی که زاینده رود دچار مشکل شده است و بیشتر روزهای سال آب قطع بود با باز و بسته شدن های مقطعی آبی به گاوخونی نمی رسید.

وی با بیان اینکه سال ۸۵ نیز سیلابی به تالاب رسید اما در سال های اخیر آب به تالاب گاوخونی نرسیده است، افزود: سهم تالاب گاوخونی از سیلاب فروردین ماه امسال نیز  زهآب بود و در حال حاضر با رهاسازی اخیر  به رغم اینکه سهمیه ای برای تالاب مشخص شده است حدود پنج درصد آب به تالاب رسید.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه مشکل حوضه آبریز زاینده رود به رغم تغییرات اقلیمی، مدیریتی است، گفت: مشکل حوضه آبریز زاینده رود و گاوخونی با اراده و مدیریت صحیح قابل حل است و می توان ۱۷۶ میلیون مترمکعب آب را تامین کرد.

در برنامه منابع و مصارف و براساس قنون پس از شرب حقابه زیست دادخواه اظهار کرد: به رغم اینکه براساس قانون پس از شرب حقابه زیست محیطی در اولویت است اما در سال های اخیر شاهد بودیم که آبی به گاوخونی نمی رسید از این رو حقابه تالاب براساس قانون از سازمان محیط زیست باید مطالبه شود تا حقابه ای که در شورای هماهنگی زاینده رود تعیین می شود به تالاب برساند.

در پایان این مراسم فعالان محیط زیست بیانیه ای صادر کردند که در ادامه می خوانید:

"تالاب ها یکی از مهمترین اکوسیستم های کره زمین با کارکردهای متعدد از جمله زیست بومی، اجتماعی و اقتصادی فراوانند که که امروزه در معرض تهدیدهای فراوانی قرار دارند و تهدید آنها خطری است برای انسان ها، در این میان تالاب بین المللی گاوخونی همچون نگینی در فلات مرکزی ایران و گنجینه ای برای ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. ما شرکت کنندگان در مراسم بزرگداشت روز جهانی تالابها در سال ۹۸ با توجه به شعار روز جهانی تالابها در سال ۲۰۲۰ که عبارت است از زندگی در تالابها شکوفا می شود و تنوع زیستی تالابها دارای اهمیت است توجه مسئولان را به موارد زیر معطوف می داریم:

۱- رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی یک اکوسیستم به هم پیوسته است که احیا و پایداری هر یک در گرو احیا و پایداری دیگری است؛ بنابراین ما خواهان تامین همزمان حقابه زیست محیطی هر دو هستیم.

۲- با توجه به به مصوبه هیات محترم وزیران که پس از شرب حقابه محیط زیست در اولویت است خواهان تامین حقابه زیست محیطی طبق مصوبه هستیم.

۳- لازم است در راستای تعادل بین منابع و مصارف آب هر گونه بار گذاری در حوضه زاینده رود و حوضه های مجاور که به زاینده رود وابسته است متوقف شده و برای کاهش مصارف برنامه های جامع و عملی با مشارکت ذی نفعان تدوین شود.

۴- بسیج همه دستگاههای اجرایی و قوای قضایی و انتظامی به ویژه سازمان های مردم نهاد و تشکل های کشاورزی و تمامی دوستداران زاینده رود برای جلوگیری از تجاوزات به حریم و بستر زاینده رود از سرچشمه تا تالاب به منظور حفظ اموال عمومی و حفظ کمی و کیفی آب رودخانه انجام شود.

۵- با توجه به مشارکت فعال جوامع حاشیه تالاب به ویژه شهر ورزنه امیدواریم این شهر به عنوان اولین شهر تالابی کشور در کنوانسیون جهانی رامسر به ثبت برسد.

۶- برخی شنیده ها نگرانی هایی را از احتمال صدور مجوز استخراج معدنی از بستر تالاب به وجود آمده است. عملی که مانند پاره کردن شکم گاوخونی توسط فرصت طلبانی است که منافع آنها در گرو خشکی تالاب است. در صورت انجام تیر خلاصی بر همه تلاش ها برای احیای تالاب بین المللی گاوخونی خواهد بود. بر این اساس نه تنها با هر گونه برداشت املاح معدنی و هر گونه اقدام مشابه در حال و آینده مخالفیم بلکه خواهان توقف بی رویه برداشت نمک و دیگر معادن حاشیه تالاب هستیم که موجب تخریب بیشتر گاوخونی می شود.

۷- پیشنهاد می شود به جای نگاه‌ها و اقدامات غیر معقولی همچون برداشت نمک برای معیشت جامعه محلی حاشیه نشین از راهکارهای مطابق با ویژگی های سرزمینی با مطالعه علمی کافی استفاده شود.

۸- برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب گاوخونی که حاصل سال ها مطالعه و مذاکره بین ذی نفعان است از سکون فعلی خارج شده و تا اندک فرصتی باقی است عملیاتی شود.

در پایان درخواست جریان دائمی و به هم پیوسته رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی متعهد می شویم با همدلی و همراهی در هر مکان و مقامی که هستیم همه همت خود را برای احیا و حفاظت این میراث جهانی برای ایرانی پایدار به کار گیریم."

کد خبر 408300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.