ارتباط رژیم غذایی و سکته قلبی چیست؟

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد پیروی کردن از رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از افراد به منظور کاهش وزن و ساختن توده عضلانی، از رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین پیروی می‌کنند. گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی رابطه بین پیروی کردن از رژیم غذایی سرشار از پروتئین و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، یک رژیم غذایی سرشار از چربی به موش‌ها دادند؛ موش‌ها به منظور افزایش پلاک شریانی در مرحله اول به رژیم غذایی پرچرب نیاز دارند.

محققان موش‌ها را به دو گروه تقسیم کردند؛ گروه اول رژیم غذایی سرشار از چربی و پروتئین و گروه دوم نیز رژیم غذایی حاوی چربی زیاد و پروتئین کم دریافت کردند. پژوهشگران به منظور بررسی تاثیر پروتئین بر سلامت قلب، مقدار پروتئین دریافتی گروه اول را سه برابر کردند، در حالی که مقدار چربی ثابت باقی ماند؛ میزان پروتئین دریافتی این موش‌ها از ۱۵ درصد به ۴۶ درصد افزایش یافت.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب و سرشار از پروتئین دریافت کردند به تصلب شرایین مبتلا نشدند، اما این شرایط در میان موش‌های گروه دوم که رژیم غذایی پرچرب و کم پروتئین مصرف کردند، بدتر بود. موش‌های گروه اول بر خلاف اینکه چربی زیادی دریافت کردند، افزایش وزن نداشتند، اما در موش‌های گروه دوم که از رژیم غذایی پرچرب، اما کم پروتئین استفاده کردند، تقریبا ۳۰ درصد پلاک بیشتر درون رگ‌های خونی‌ تشکیل شد.

این نوع پلاک که در رگ‌های خونی موش‌ها تشکیل می‌شود، پلاک ناپایدار نام دارد؛ پلاک ناپایدار می‌تواند به راحتی دیواره‌های رگ‌های خونی را پاره کند. بدین ترتیب رگ‌های خونی مسدود شده و  خطر ابتلا به سکته قلبی افزایش پیدا می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Metabolism منتشر شده است.

کد خبر 408298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.