خواب زمستانه مسئولان در شهر یخی

شهری محصور در یخ و برف با سرمای فراوان، شهروندانی جان بر لب آمده از وضع پریشان معابر و یخ‌زدگی خیابان‌ها و مسئولانی که کمبود امکانات و نبود حمایت‌های مالی را دلیل این وضعیت می‌دانند؛ اما برف منتظر چاره‌اندیشی مدیران نمی‌ماند و ناگاه می‌بارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از بویین‌میاندشت، طبق بند ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، "تنظیف و نگهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آب‌ها و فاضلاب و تنقیه قنوات مربوط به شهر و تأمین آب و روشنایی با وسایل ممکنه" از وظایف شهرداری‌ها شمرده شده است؛ همچنین بر اساس بندهای یک تا شش بند ۳ ماده ۴ "دستورالعمل مدیریت عملیات زمستانی در شهر" زدودن یخ و برف از سطح معابر از وظایف ستاد مدیریت عملیات زمستانی با محوریت شهرداری است، اما عمل به این وظیفه مدیریت شهری نیازمند تأمین تجهیزات، اعتبارات و ادوات لازم است.

بویین‌میاندشت از شهرهای کوهستانی و سرد کشور است که در شش ماه دوم هر سال باران و برف زیادی در آن می‌بارد، اما شهرداری این شهر اعتبار و تجهیزات کافی برای برف‌روبی و پاکسازی معابر در اختیار ندارد و همین مسئله باعث اعتراض شهروندان این شهر شده است.

کمبود امکانات یا سوء مدیریت؟

محمد صدیق از شهروندان بویین‌میاندشت می‌گوید: برف و یخبندان شدید باعث شده است که خیابان و کوچه‌ها به شدت لغزنده شود و عبور و مرور ماشین‌ها در آن به سختی انجام شود و حتی بسیاری از شهروندان در هنگام راه رفتن سُر می‌خورند.

وی می‌افزاید: شهرداری پاکسازی برف کوچه و خیابان را خارج از توان خود و تجهیزاتی که در اختیار دارد می‌داند در صورتی که تامین نمک و ماسه و پاشیدن آن بر سطح معابر یخ‌زده نیازی به بودجه و تجهیزات زیاد و طی مراحل اداری ندارد.

این شهروند بویین‌میاندشتی می‌گوید: پاشیدن نمک و ماسه به اندازه کافی می‌تواند تا حدودی مشکل یخبندان معابر را رفع کند، اگر فردی در اثر زمین خوردن دچار آسیب جدی شود، باید برای مراجعه به بیمارستان مسافت تا داران و فریدون‌شهر را طی کند.

حمید کیخائی از دیگر شهروندان بویین‌میاندشتی است که می‌گوید: بارش برف کشاورزان را خوشحال کرد، اما مشکلات یخبندان و برودت دمای هوا نگران‌کننده است، مصرف گاز افزایش یافته است، اما در محاسبه گازبها، این شهرستان جزء اقلیم درجه دو حساب می‌شود به همین دلیل باید هزینه بیشتری پرداخت شود.

وی از نبود مدیریت بهره‌وری منابع آب گلایه می‌کند و می‌افزاید: محصولات به صورت دیم کاشته می‌شود، زیرا در زمان نیاز به آبیاری بارندگی نشد، با این وجود پرداخت غرامت بیمه محصولات کشاورزی بر اساس میزان بارندگی کل کشور مشخص و پرداخت شده است.

شهرداری تجهیزات کافی ندارد

عبدالرضا سپیانی، شهردار بویین‌میاندشت کمبود تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز را از مشکلات اصلی شهرداری این شهر می‌داند و می‌گوید: از وظایف مهم شهرداری در شهرهای سردسیر، برف‌روبی است، اما به شهرداری بویین‌میاندشت در این زمینه از سوی دولت یا مدیریت بحران استان اعتباری اختصاص نیافته است.

وی ادامه می‌دهد: برف‌روبی در شهرهای بدون منابع درآمدی پایدار از چالش‌های مدیریت شهری است، این در حالی است که رعایت نشدن اصول شهرسازی و معماری در این شهر مشکلات برف‌روبی را افزایش داده است.

شهردار بویین‌میاندشت می‌افزاید: در این شهر بارش سنگین برف، برودت و کاهش دمای هوای محیط تا ۲۱ درجه زیر صفر در ساعات شب که سبب یخ‌زدگی معابر شده و عرض کم  و تردد خودروها در کوچه‌ها، عملیات برف‌روبی و بازگشایی آن ها را با مشکل مواجه می‌کند.

سپیانی با اشاره به انتقادات شهروندان در خصوص تأخیر در گشودن مسیر کوچه‌ها، تصریح می‌کند: شهرداری برای برف‌روبی معابر و مسیرهای شهر تنها یک دستگاه لودر، یک دستگاه گریلر و یک ماشین برف‌روبی در اختیار دارد، بنابراین با وجود امکانات محدود، برف‌روبی شهر با مشکل و تأخیر مواجه می‌شود، این در حالی است که برخی شهروندان نیز با ریختن برف منازل خود در معابر سبب افزایش مشکلات می‌شوند.

وی با اشاره به مشکلات و کمبود اعتبارات شهرداری برای تعمیر و تأمین سوخت ماشین‌آلات برف‌روبی، خاطرنشان می‌کند: یک دستگاه گریلر در هر ساعت ۱۶۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند که در هر ۲۴ ساعت با احتساب نرخ دولتی، حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد، اما برای تامین این هزینه‌ها از شهرداری حمایت نمی‌شود.

بویین‌میاندشت انتهای لیست اعتبارات!

مجتبی دوست‌محمدی، رئیس شورای اسلامی شهرستان بویین‌میاندشت در این‌باره می‌گوید: انتقادات مردمی به شیوه و فرایند برف‌روبی در شهر را می‌پذیریم، اما باید توجه کنیم که نبود امکانات از مهم‌ترین دلایل بروز مشکلات در این زمینه بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان بویین‌میاندشت تصریح می‌کند: برودت سرما در هنگام شب سبب می‌شود هوای شهرستان تا ۲۷ درجه زیر صفر کاهش یابد، اما به دلیل نبود ایستگاه هواشناسی مستقر در شهر، دمای هوا براساس مقیاس درجه هوای داران و خوانسار اعلام می‌شود.

دوست‌محمدی می‌افزاید: گستردگی شهر بویین‌میاندشت و نبود امکانات و تجهیزات، شهرداری را در انجام عملیات برف‌روبی و پاکسازی شهر با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

وی تصریح می‌کند: براساس اقلیم آب و هوایی، بویین‌میاندشت سردترین شهرستان استان است و با بارش نخستین برف در صورتی که از سطح معابر و خیابان‌ها پاک نشود با افزایش یخبندان مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.

رئیس شورای شهرستان بوئین‌میاندشت ادامه می‌دهد: در فرایند تصمیم‌گیری‌ها و تخصیص تجهیزات و اعتبارات، به این شهرستان بی‌توجهی شده است.

دوست‌محمدی می‌گوید: کمبود دستگاه برف‌روبی در شهرداری به مسئولان ستاد مدیریت بحران استان اصفهان گزارش داده شده، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی می‌افزاید: شهر بویین‌میاندشت به شهر یخی کشور معروف است و انتظار می‌رود که مشکلات این شهر از طریق رسانه‌های کشور منعکس شود تا شاید سهمی از تجهیزات و امکانات حمایتی دولت، به این شهرستان اختصاص یابد.

کد خبر 408286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.