بریتانیا امروز رسما از اتحادیه اروپا جدا می‌شود

جمعه۱۱ بهمن سرانجام رسید، روز شادی بریتانیایی‌هایی که خواستار ترک اتحادیه بودند و روز غصهٔ آنهایی که می‌خواستند در اروپا بمانند. طبق زمان‌بندی، برکسیت رأس ساعت ۲۳ به وقت اروپای مرکزی و ۲۴ به وقت بریتانیا رسما انجام می‌شود.

به گزارش ایمنا، اما بالاخره بعد از برگزاری دو دوره انتخابات، و سه نخست وزیر و سه سال کشمکش و دعوای سیاسی خیلی‌ها از اینکه این روز سرانجام رسیده ناراحت نیستند.

مسائل کلیدی باقی مانده کدام است؟

اما ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ تنها شروع فرآیند برکسیت است و نه پایانش، چراکه از امروز تا ۳۱ دسامبر جاری میلادی یعنی دقیقا به‌مدت یازده ماه، بریتانیا و اروپا بر سر جزئیات توافق تجاری و روابط آینده‌شان گفتگو خواهند کرد.

کارشناسان احتمال می‌دهند هر دو طرف این گفتگو می‌آیند تا بر سر آنچه «حداقل حیاتی» نامیده می‌شود توافق کنند، و همچنین بعید می‌دانند اروپا مالیات گمرکی خاصی بر تولیدات بریتانیا و یا میزان واردات آنها وضع کند.

اما دیگر نکات کلیدی باقی مانده عبارتند از آنکه نخست ساکنان قارّهٔ سبز می‌خواهند از این به بعد هم بتوانند برای کار و زندگی، آزادانه، یعنی بدون نیاز به ویزا و مجوز به بریتانیا بروند و بیایند، و دیگر اینکه می‌خواهند که بتوانند مثل سابق حق بهره‌برداری از شیلات را در آبهای بریتانیا داشته باشند اما جزیره نشینان چندان راغب به دادن این امتیازها نیستند.

مسألهٔ دیگری که می‌ماند موضوع ایرلند شمالی است، یعنی بخش شمالی جزیرهٔ ایرلند که همراه بریتانیا از اتحادیهٔ اروپا خارج می‌شود اما بناست هیچ مرز فیزیکی بین این بخش و بخش جنوبی جزیرهٔ ایرلند کشیده نشود، حال آنکه معیارها و مقررات تجاری این دو بخش فرق می‌کند.

سخنرانی‌ها، گفتگوها و بیانیه‌هایی که در راه است

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا بناست امشب سخنرانی کند و همچنین نایجل فاراژ، رهبر حزب برکسیت به همراه شماری دیگر از اعضای این حزب نیز به همین مناسبت در لندن سخنرانی خواهند کرد.

همچنین بناست امشب رأس ساعت ۱۱ اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، شارل میشل رئیس شورای اروپا، و دیود ساسولی، رئیس پارلمان اروپا بیانه‌ٔ مشترکی در رابطه با برکسیت صادر کنند.

از سوی دیگر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و میشل بارنیه، مذاکره‌کنندهٔ ارشد اتحادیهٔ اروپا در زمینهٔ برکسیت امشب در پاریس دیدار و گفتگو خواهند کرد.
لندن در شب جدایی

صادق خان، شهردار لندن اعلام کرد: «گرچه بریتانیا امروز اروپا را ترک می‌کند اما لندن همیشه شهری جهانی و اروپایی باقی می‌ماند.» او خطاب به حدود یک میلیون شهروند اروپایی که اینک در لندن زندگی می‌کنند، گفت: «شما لندنی هستید. شما نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر فرهنگی و اجتماعی به غنای شهر ما می‌افزایید.»

بناست همزمان با انجام رسمی برکسیت، ساعتی شمارش معکوس آن را بر دیوار ساختمان نخست‌وزیری بریتانیا نمایش دهد و در لندن و نزدیک به پارلمان نیز مراسم آتش‌بازی انجام شود.

تاریخ اجرایی شدن برکسیت در حالی رسیده است که هزاران بریتانیایی که خارج از این کشور زندگی می‌کنند و هزاران شهروند اروپا که در بریتانیا به سر می‌برند به روشنی نمی‌دانند دقیقا چه در انتظارشان است و کار و زندگی‌شان دستخوش چه تغییراتی خواهد شد.

منبع: یورونیوز

کد خبر 408257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.