از کشف جهانی گونه عنکبوت در یزد تا مرگ ۸ هزار پرنده مهاجر در میانکاله

کشف جهانی گونه جدیدی از عنکبوت ها در یزد، زخمی شدن یک محیط بان در درگیری با شکارچیان متخلف، کشف لاشه پلنگ در جنگل های عباس آباد و مرگ حدود ۸ هزار پرنده مهاجر در تالاب میانکاله برخی عناوین بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا است که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایمنا، مهدی زارع خورمیزی کارشناس حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد از کشف گونه جدیدی از عنکبوت در اردکان با نام علمی «ایساتیس» خبر داد و گفت: یکی از دستاوردهای پژوهشی تحت عنوان رده‌بندی عنکبوت‌های تور مدور «Araniella» و «Neoscona» در ناحیه قفقاز، خاورمیانه و آسیای مرکزی، معرفی سه گونه جدید به جهان بود که عنکبوت یزدی نیز در این میان به ثبت رسید.

وی گونه سوم کشف شده را یک نمونه جمع‌آوری شده از اردکان یزد می‌داند و می‌گوید: این گونه‌ی عنکبوت‌ که از یزد جمع‌آوری شده بود نیز به نام تاریخی یزد یعنی «ایساتیس»، با عنوان «Neoscona isatis» نام‌گذاری شد.
 
زخمی شدن یک محیط بان در درگیری با شکارچیان متخلف

مهران نظری مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت :مامور یگان حفاظت محیط زیست منطقه حفاظت شده مراکان در درگیری با شکارچیان زخمی شد.

 وی افزود : متخلفان با مشاهده ماموران از محل متواری شده و لاشه دو راس  قوچ وحشی  به همراه تعدادی ادوات شکار در محل باقی ماند؛  ماموران یگان حفاظت محیط زیست این منطقه اقدام به تعقیب شکارچیان می کنند، در نتیجه درگیری پیش آمده یکی از شکارچیان با شلیک گلوله، محیط بان باقر مهرعلیلو را از ناحیه پا زخمی کرد.

 مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت : پس از درگیری بلافاصله محیط بان‌زخمی به بیمارستان بنی هاشم خوی انتقال داده شد و شکارچیان متخلف نیز بازداشت شدند.

یوزپلنگ‌ها با حکم دادگاه به جنگل‌های هند باز می‌گردند

هفتاد سال پس از انقراض نسل یوزپلنگ آسیایی در هند دیوان عالی این کشور اجازه داده چند قلاده آفریقایی از این تندپاترین حیوان روی خشکی به مناطق خاصی از جنگل‌های هند بازگردانده شوند.

دیوان عالی هند این مجوز را در پی درخواست دولت این کشور صادر کرد که خواسته اجازه یابد چند قلاده از یوزپلنگ‌های آفریقایی را در مناطقی که "بسیار با دقت انتخاب می‌شود" رها کند.

شمار یوزپلنگ‌ها که یک گونه در معرض انقراض هستند تنها حدود ۷۱۰۰ قلاده در جهان برآورد می‌‍شود و تقریبا همه آنها در آفریقا زندگی می‌کنند.

از گونه آسیایی پوزپلنگ‌ها، که زمانی آزادانه در مراتع و جنگل‌های آسیا می‌دویدند، تنها حدود ۵۰ قلاده در ایران باقی مانده است.

آخرین بار که یوزپلنگی در هند دیده شده به نیم قرن پیش باز می‌گردد

موضوع بازگرداندن گربه‌های بزرگ خال‌دار چون یوزپلنگان به هند در چند سال گذشته بارها میان مقام‌های مسئول حفاظت از حیات وحش، کردارشناسان و حامیان حفاظت از یوزپلنگان مورد بحث و بررسی بوده است و اغلب آنها موافق اجرایی کردن چنین تجربه‌ای بوده‌اند.

با وجود این چند نفر از خبرگان سرشناس حمایت از حیات وحش درباره قابلیت‌های طرح فعلی ابراز تردید کرده‌اند.

آنها نگرانند که بازگرداندن کامل یوزپلنگ‌ها به حیات وحش هند در نهایت به این تجربه ختم شود که این کشور ناچار شود آنها را در مناطق حفاظت شده بزرگی چون باغ وحش‌های سافاری نگه‌داری کند نه این که بتواند آنها را کاملا در طبیعت رها کند.

۷۵ درصد ناوگان حفاظت محیط‌ زیست کشور فرسوده است

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: ۷۵ درصد ناوگان حفاظت‌ محیط‌ زیست کشور شامل موتورسیکلت و خودرو فرسوده و نیازمند بازسازی است.

سرهنگ جمشید محبت خانی افزود: نوسازی ناوگان حفاظت محیط‌زیست نیازمند تامین اعتبار است و امید است در اعتبارات سال ۹۹ این بخش به طور ویژه مورد توجه قرار بگیرد.

وی بیان کرد: ناوگان فرسوده قدرت تحرک در پیشگیری از وقوع جرم را در عرصه‌های محیط زیست به یک سوم کاهش ‌می‌دهد و زمانی که قدرت تحرک کاهش یابد، پیشگیری از جرم نیز کاهش یافته و محیط‌زیست جولانگاه سودجویان می شود.

کشف لاشه پلنگ در جنگل‌های عباس‌آباد

لاشه پلنگ نر بالغ در ارتفاعات عباس‌آباد مازندران پیدا شده و لاشه این حیوان برای انجام بررسی‌های لازم در ارتباط با دلیل مرگ به کلینیک دامپزشکی منتقل شده است.

مسؤول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه هیچ آثاری از زخم و جراحت روی لاشه این حیوان مشاهده نشده است، تصریح کرد: نمونه‌های لازم برای یافتن علت واقعی مرگ پلنگ گرفته شده است که پس از اعلام اطلاع‌رسانی خواهد شد.

براساس ردیابی ها پیش بینی می شود بیش از ۱۰۰ قلاده پلنگ در جنگل های هیرکانی مازندران از غرب تا شرق وجود داشته باشد.

بیماری بوتولیسم علت اولیه مرگ پرندگان میانکاله

رییس سازمان دامپزشکی کشور علت اولیه تلفات مرگبار پرندگان وحشی در تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق استان مازندران را مسمومیت طبیعی و یا همان بیماری بوتولیسم اعلام کرد.

علیرضا رفیعی پور گفت که این مسمومیت ناشی از دو میکروب "کلوستریدیوم " و " بوتولینیوم" است که بیماری بوتولیسم یا همان مسمومیت طبیعی را ایجاد می کند.

وی توضیح داد :  با توجه به این که آب تالاب میانکاله نیز راکد و باتلاقی است، بیماری بوتولیسم نیز ناشی از همین شرایط منجر به تولید سم در گیاه و آب در این منطقه شد و با تغذیه پرندگان از این آب و گیاه منجر به تلفات آنها شده است.

رد احتمال مسمویت فاضلابی تالاب

رئیس سازمان دامپزشکی کشور مسمومیت آب تالاب بر اثر ورود  فاضلاب های خانگی و یا صنعتی را رد کرد و خواهان مدیریت پیشگیری با اجرای طرح های ملی برای مقابله با بیماری بوتولیسم در تالاب های کشور شد.

براثر بیماری مشکوکی که هفته گذشته در تالاب بین المللی میانکاله رخ داد،  تاکنون باعث مرگ بیش از ۸ هزار بال پرنده وحشی از ۱۲ گونه از پرندگان زمستان گذران در این تالاب بین المللی شد که بیشترین تلفات مربوط به چنگر و فلامینگو گزارش شده است.

۹ قطعه پرنده هوبره در شهرستان ابرکوه استان یزد کشف شد

۹ قطعه پرنده هوبره که بصورت قاچاق در حال انتقال به استان فارس بود در ایستگاه بازرسی فراغه این شهرستان با همکاری نیروی انتظامی ابرکوه کشف شد.

نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد در این خصوص گفت: شکار غیرقانونی هر قطعه پرنده حمایت شده بین‌المللی«هوبره» ۳۰٠ میلیون ریال جریمه نقدی به دنبال دارد که جریمه هوبره های کشف شده  ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال است.

حکم متفاوت قاضی دوستدار محیط زیست در چهارمحال و بختیاری

پنج نفر متخلف شکار غیرمجاز در استان، به پاکسازی طبیعت منطقه چشمه مایک، دره سیر و دره باد اطراف شهر سورشجان از زباله به میزان ۸۱۰ ساعت جایگزین حبس تعزیری و مطالعه مقاله محیط زیستی محکوم شدند.

در یک پرونده ۳ نفر متخلف شکار غیرمجاز ۷ قطعه کبک در شهرستان شهرکرد به پرداخت جزای نقدی و هر کدام به تحمل ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

پس از بررسی این پرونده، در راستای اجرای مجازات جایگزین حبس که منجر به بازپروری بزهکار و کاهش نرخ تکرار جرم شده و زمینه ساز پذیرش مسئولیت جرم ارتکابی و جبران خسارت ناشی از آن می‌شود، دستگاه قضا حبس این متهم را به انجام خدمت عمومی رایگان از طریق پاکسازی و جمع‌آوری زباله‌های موجود در محیط‌ زیست منطقه چشمه مایک، دره سیر و دره باد اطراف شهر سورشجان هر کدام به میزان ۲۷۰ ساعت تبدیل کرد.

کد خبر 408234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.