افتتاح ۳۰۸ پروژه کشاورزی بمناسبت دهه فجر در اصفهان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: افتتاح ۳۰۸ پروژه با اعتباری بالغ بر دو هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال در بخش کشاورزی استان در ایام دهه فجر در دستور کار قرار گرفته است که با افتتاح آنها برای ۷۸۶ نفر اشتغالزایی و برای ۳۲۳ نفر، تثبیت اشتغال صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرداد مرادمند، صبح امروز پنج‌شنبه_۱۰ بهمن‌ماه_ در نشست خبری به مناسبت افتتاح طرح های سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در دهه مبارک فجر، اظهار کرد: از مجموع ۳۰۸ پروژه بخش کشاورزی، ۱۱۳ پروژه مربوط به بخش تولیدات گیاهی، ۹۶ پروژه مربوط به امور آب و خاک وفنی مهندسی، ۲۹ پروژه مربوط به بخش تولیدات دام، طیور و آبزیان، سه پروژه مربوط به بخش صنایع کشاورزی، یک پروژه مربوط به بخش تحقیقات کشاورزی، ۳۵ پروژه مربوط به بخش منابع طبیعی و آبخیزداری، ۲۵ پروژه مربوط به بخش امور عشایر، سه پروژه مربوط به بخش تعاون روستایی و سه پروژه مربوط به بخش دامپزشکی است.

تامین ۵۸ درصد اعتبار پروژه های کشاورزی با آورده های شخصی کشاورزان

وی افزود: مجموع تسهیلات بانکی ارائه شده به این ۳۰۸ پروژه، ۳۷۹ میلیون و ۷۳۰ هزار ریال است که تنها ۱۷ درصد از اعتبار کل پروژه های بخش کشاورزی را تامین می کند و بیش از ۵۸ درصد از اعتبار مورد نیز برای بهره برداری از این پروژه ها به مبلغ یک میلیارد و ۳۴۲ میلیون و ۲۲۲ هزار ریال، آورده شخصی کشاورزان بوده و تنها ۵۸۸ میلیون و ۶۱۲ هزار ریال از اعتبار مورد نیاز توسط دولت تخصیص یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: شهرستان های تیران و کرون با ۸۷ پروژه، دهاقان با ۴۵ پروژه، سمیرم با ۳۳ پروژه، شهرضا با ۱۷ پروژه، نائین با ۱۶ پروژه، اصفهان با ۱۵ پروژه، کاشان با ۱۵ پروژه، چادگان با ۹ پروژه، فریدونشهر با ۸ پروژه، برخوار، نظنز، بویین و میاندشت با هفت پروژه، شاهین شهر و میمه، خوروبیابانک و گلپایگان با شش پروژه، فلاورجان، آران و بیدگل و اردستان با چهار پروژه، مبارکه و نجف آباد با سه پروژه و خمینی شهر، فریدن و خوانسار با دو پروژه به ترتیب بیشترین تعداد پروژه افتتاحی در بخش کشاورزی در ایام الله دهه فجر را خواهند داشت.

مرادمند اضافه کرد: شهرستان تیران و کرون به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی، ظرفیت توسعه گلخانه ای و اصلاح الگوی کشت بیشترین تعداد پروژه افتتاحی با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیون و ۴۲۴ هزار ریال خواهد داشت و شهرستان های اصفهان و شاهین شهر و میمه از لحاظ اعتباری رتبه دوم و سوم افتتاح پروژه از نظر اعتباری را دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد:استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۸ هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳،۸ درصد از اراضی کشاورزی کشور، یکی از متنوع ترین تولیدات محصولات کشاورزی سردسیری و گرم‌سیری را دارد.

وی افزود: در سال های عادی و بدون بحران، ۴۸۹ هکتار از اراضی کشاورزی استان مربوط به کشت گیاهان زراعی و مابقی آن مربوط به کشت در باغات است البته بر اساس آمار، تولید محصولات کشاورزی در استان به بیش از ۴،۶ میلیون تن در سال می رسد.

۱۸۵ هزار نفر از مردم اصفهان در بخش کشاورزی استان شاغل هستند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان‌ با بیان اینکه تولیدات محصولات باغی و گلخانه ای در سال جاری ۸۰۰ هزار تن برآورد می شود، تصریح کرد: بر اساس آمار ۱۸۵ هزار نفر از مردم اصفهان در بخش کشاورزی استان شاغل هستند.

مرادمند اضافه کرد: اصفهان با تولید بیش از یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن شیرخام، رتبه اول تولید این محصول در کشور را دارد و رتبه سوم تولید عسل، رتبه اول تولید ماهیان زینتی، بوقلمون و شترغ مرغ نیز به استان اصفهان اختصاص دارد. رتبه نخست تولید محصولات گلخانه ای و رتبه سوم تولید سیب درختی نیز به استان اصفهان اختصاص دارد و بارندگی های به موقع و مرحله ای در سال زراعی گذشته موجب شد تا شاهد رشد مناسب کیفیت و کمیت تولید محصولات کشاورزی در استان باشیم.

وی ادامه داد: اقداماتی در خصوص آمادگی و مقابله با خشکسالی نیز از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در دستور کار قرار گرفته که اصلاح الگوی کشت در اراضی کشاورزی استان مهم ترین این اقدامات است، بر اساس برنامه ریزی سعی کرده ایم تا کشت گیاهان مقاوم به خشکی و شوری در استان را توسعه دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر نقش اساسی جایگزین کردن ارقام گندم و جوی گواهی شده برای مقابله با خشکسالی و تامین امنیت غذایی، خاطر نشان کرد: استقبال از بذرهای گواهی شده توسط کشاورزان اصفهانی در حالی صورت گرفته که سایر سازمان های جهاد کشاورزی از انبارهای مملو از بذرگواهی شده خود خبر داده اند و به دلیل استقبال کشاورزان در اصفهان حتی یک کیلوگرم بذر گواهی شده نیز مازاد نبوده است.

مرادمند افزود: تغییر تاریخ کاشت برای محصولاتی که امکان کاشت آنها بجای بهار در پاییز فراهم بود نیز صورت گرفته تا بتوانیم از بارش های زمستانه و پاییزه در استان‌، نهایت بهره برداری را داشته باشیم. توسعه کشت نشائی یکی دیگر از اقدامات سازمان برای آمادگی در برابر خشکسالی است و استفاده از نشاء در روند تولید محصولات کشاورزی‌، مصرف آب را کاهش داده و اطمینان از ثمردهی محصول را افزایش می‌دهد.

مساحت گلخانه های استان، یک هزار و ۵۶ هکتار است

وی با اشاره به استقبال کشاورزان از کشت غدد مینی تیوبر سیب زمینی، ادامه داد: باغات مقاوم به خشکی همچون پسته، انار، گل محمدی، بادام و انگور در استان توسعه پیدا کرده است. مساحت گلخانه های استان نیز در حال حاضر یک هزار و ۵۶ هکتار است و امیدواریم تا پایان امسال به دو هزار هکتار مساحت در این حوزه برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به توسعه کشت ارقام مختلف گیاهان دارویی همچون موسیر، زعفران و بابونه در استان، تصریح کرد: کشاورزان فعال در این حوزه از میزان درآمد و بازار محصولات خود رضایت کامل دارند.

مرادمند اضافه کرد: اصفهان یکی از استان های صادر کننده کمپوست برای بستر تولید قارچ است و سعی کرده ایم تا به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیم گرم و خشک استان اصفهان، استفاده از آب مجازی در روند تولید محصولات کشاورزی را به حداکثر برسانیم. توسعه و اجرای سیستم های نوین آبیاری نیز یکی دیگر از اقدامات جهاد کشاورزی برای جلوگیری از کمبود منابع آبی و مقابله با خشکسالی است و اطلس مدیریت منابع آبی استان نیز با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان تولید شده است.

وی ادامه داد: سیل فرودین ماه امسال، ۱۵۰ میلیاردتومان خسارت به بخش کشاوزی استان وارد کرد و بیشترین خسارات در شهرستان های فریدونشهر، بویین و میاندشت، سمیرم، فریدن و چادگان به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی کوچک زاده، نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این نشست با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب اسلامی، خاطر نشان کرد: گام دوم انقلاب اسلامی باید محکم تر و بهتر از گام نخست انقلاب اسلامی برداشته شود و امیدواریم بتوانیم قدردان نعمات خداوند و ایام الله باشیم.

وی افزود: پس از عید غدیرخم، انقلاب اسلامی بزرگ ترین یوم الله در تاریخ اسلام است و تطابق سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و چهلمین روز شهادت سرداران ما، نشان دهنده تاکید خداوند بر شرکت در راهپیمایی در این روز است. مردم ما با تمام وجود به پای صندوق های رای می آیند تا سرنوشت خود را رقم بزنند. مردم وظایف خود را انجام داده اند و اکنون مسئولان وظیفه دارند تا خدمت به مردم شریف ایران اسلامی را در اولویت خود قرار دهند.

کد خبر 408186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.