اختصاص ۵ میلیارد تومان بودجه به توسعه تصفیه‌خانه پساب

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده از سال 94 استفاده از آب شرب در بوستان‌ها و فضای سبز به طور چشم گیری کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایمنا، پیام جوادیان با اشاره به اهمیت مدیریت آب در شرایط و اقلیم ویژه استان قم اظهار کرد: در چهار سال گذشته مبنای پروژه‌های اجرا شده در حوزه توسعه فضای سبز بر استفاده بهینه از آب و مدیریت آب بوده است.

وی با تأکید بر اجرای سیستم آب‌رسانی مکانیزه افزود: بیش از 90 درصد از پروژه‌ها بر اساس سیستم الکتروموتور بوده و استفاده از آب‌های غیرمتعارف به‌ عنوان یکی از آیتم‌های توسعه پایدار در صدر اولویت‌های سازمان قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از توسعه تصفیه‌خانه پساب شهر قم خبر داد و گفت: در حال حاضر تصفیه‌خانه با ظرفیت 30 لیتر بر ثانیه در حال فعالیت بوده و در آینده‌ای نزدیک ظرفیت تصفیه‌خانه به 80 لیتر در ثانیه افزایش پیدا خواهد کرد.

وی پساب تولیدی در تصفیه‌خانه را پاک و بر اساس اصول زیست‌محیطی دانست و تصریح کرد: با افزایش آب کر مشکل شرعی این آب نیز حل‌ شده و هیچ‌گونه آلودگی و آلایندگی در آب وجود نداشته و تصفیه آن به‌ صورت کامل انجام می‌شود.

جوادیان تفاهم‌نامه شهرداری با شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای را تشریح کرد و گفت: بر اساس تفاهم‌نامه فیمابین شهرداری و آب منطقه‌ای 4 و نیم میلیون مترمکعب فاضلاب خریداری‌ شده و به پساب قابل‌ استفاده در فضای سبز تبدیل می‌شود.

وی افزایش سه برابری تأسیسات را یکی از چالش‌های توسعه تصفیه‌خانه دانست و خاطرنشان کرد: تصفیه‌خانه اضطراری مرکزی شهر متأسفانه برای استفاده در فضای سبز استاندار نبوده و پساب آن قابل‌استفاده نیست و برای حل این مشکل در حال برگزاری مناقصه برای انتقال خط لوله 330 لیتری پساب هستیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: تصفیه‌خانه مستقر در پردیسان نیز با ظرفیت تولید 6 لیتر در ثانیه 6 ماه پیش وارد مدار شده و تا آخر سال ظرفیت تولید آن به 10 لیتر در ثانیه افزایش پیدا می‌کند.

وی موارد استفاده از پساب را در بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی اعلام و بیان کرد: پساب تولید شده با وجود دارا بودن همه پارامترهای زیست‌محیطی در مرحله نخست تنها در بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جوادیان بودجه اختصاص داده‌ شده در حوزه پساب را در سال 98، 5 میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: تصفیه 30 لیتر در ثانیه فاضلاب و تبدیل آن به پساب معادل حذف سه حلقه چاه آب خام از سیستم بوده و در صورت افزایش ظرفیت آن به 80 لیتر در ثانیه می‌توانیم 30 حلقه چاه آب خام را از سیستم آب‌رسانی خارج کنیم.

وی از کاهش چشمگیر استفاده از آب شرب در فضای سبز خبر داد و گفت: از سال 94 و با توجه مدیریت انجام‌ شده مصرف آب شرب در فضای سبز به صورت چشم گیر کاهش پیدا کرده و تنها در برخی بوستان‌های محلی با آب شرب آبیاری می‌شوند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: با اجرای خط لوله انتقال 330 لیتری بخش‌هایی از بوستان علوی که هنوز با آب شرب آبیاری می‌شود نیز با پساب و آب خام آبیاری می‌شود.

وی با تشکر از همکاری شورای اسلامی شهر قم و شهرداری در تأمین لوله و اتصالات تصریح کرد: در سال گذشته 15 میلیارد تومان لوله و اتصالات خریداری‌ شده و با اجرای سیستم آبیاری مکانیزه و آب خام فضای سبز حاشیه خیابان‌ها نیز از شبکه آب شرب خارج‌ شده است.

کد خبر 408173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.