در مدرسه زیبایی کابل چه می گذرد؟

رمان مدرسه زیبایی کابل به نویسندگی دبورا رودریگرز و ترجمه شهره میر عمادی به همت نشر نگاه چاپ و منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این رمان توسط دبورا رودریگز نوشته شده است. وی که آرایشگر، سخنران انگیزشی و نویسنده است و در حال حاضر ساکن مکزیک می باشد در سال ۲۰۰۱ پس از سقوط طالبان به همراه گروهی که کمک های بشر دوستانه را به افغانستان می بردند و به عنوان داوطلب امداد و نجات وارد این کشور شد. او بر اساس تجریباتی که در این کشور داشت دوکتاب پرفروش قهوه خانه کوچک کابل و مدرسه زیبایی کابل را نوشت که هر دو به فارسی ترجمه شده اند؛ همچنین از روی داستان این کتاب فیلمی ساخته شد که ساندرا بولاک نقش اصلی آن را بازی کرد.

 در زمان طالبان سالن های زیبایی شهر تعطیل شده بودند در نتیجه غربی هایی که در کشور افغانستان ساکن بودند برای بهره مندی از خدمات زیبایی با مشکل روبه رو بودند، رودریگز یک سالن زیبایی در آن جا تاسیس کرد و پس از چندی متوجه شد که آئین های زیبایی از اهمیت ویژه ای برای زنان افغان برخوردار است. وی برای کمک به زنان افغان در این خصوص مدرسه زیبایی کابل را برای آموزش زنان افغان تاسیس کرد.

وی در مصاحبه ای در خصوص زنان افغان می گوید: "جدای از خشونت هایی که در اخبار می بینید، مردم افغان بسیار شاعر هستند، آن ها عاشق رقص و موسیقی هستند، گرچه زنان محجبه ای هستند اما به خودشان اهمیت می دهند و بسیار زیبا هستند. "

او می گوید "در کودکی دوست داشتم داستان بگویم، من نمایش نامه و طرح های کمدی می ساختم و آن ها را برای دوستان و خانواده خود اجرا می کردم اما هیچ وقت فکر نمی کردم وقتی بزرگ شوم یک نویسنده شوم، من به لحاظ حرفه ای یک آرایشگر هستم و این بدین معنی است که یک شنونده عالی هستم. "

این کتاب که با برخی از سخت ترین تابوها درجامعه افغانستان سروکار دارد و قوانین، شیوه زندگی و رسوم افغانستان را به خوبی نشان می دهد در لیست پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز قرار گرفته است  و در ایران توسط شهره میرعمادی ترجمه شده است.

این مترجم  پیش از این نیز آثاری چون "ساحر کاسه را دزدید"، " کتاب شادی: شادمانی استوار در دنیای ناپایدار" و "زیر نور شمع، زیر چشم دیگران" را ترجمه کرده بود.

در این کتاب می خوانیم: "از هر لحظه خوش بودن میان آن ها لذت می بردم، خوشحال بودم که می دیدم به آن ها خوش می گذرد، غیبت می کردند، سربه سر هم می گذاشتند، ریز ریز می خندیدند و با موهای هم بازی در می آوردند. کار که تمام می شد، اغلب رادیوی کوچکی را روشن می کردند  و وقتی موسیقی می رسید، اگر موسیقی مناسب رقص پیدا می کردند نشانم می دادند که در عروسی ها چگونه باید رقصید، بعضی از آن ها به من می گفتند سال های سال بوده که هیچ روز خوشی نداشته اند ... "

این کتاب با قیمت ۶۰۰۰۰ تومان در کتاب فروشی های سراسر کشور موجود است.

کد خبر 408155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.