اثرات "کرونا" بر بازار نفت موقتی است

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: با بروز بیماری‌هایی نظیر کرونا بخش‌های خدماتی اقتصاد متاثر شده، رشد اقتصادی کاهش یافته و در نهایت با تاثیر بر تقاضای نفت، کاهش قیمت آن را رقم می زند اما از آنجا که احتمالا چین می‌تواند بیماری را کنترل کند، اثرات آن بر بازار نفت موقتی خواهد بود.

عبدالحمید معرفی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره علت تأثیر شیوع بیماری نو ظهور "کرونا" بر قیمت نفت در روزهای اخیر اظهار کرد: چین یکی از بزرگترین مصرف کننده‌های نفت بشمار می‌رود؛ بنابراین با ظهور و شیوع چنین بیماری حالتی بحرانی در آن کشور به وجود آمده که بر تولید و رشد اقتصادی این کشور تأثیر می‌گذارد، در نتیجه تقاضای نفت کاهش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: شیوه استفاده از نفت در بازارهای جهانی به این صورت است که ابتدا نفت در بازارهای جهانی تقاضا شده، ذخیره می‌شود و سپس آن ذخیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کارشناس اقتصاد نفت افزود: زمانی که مسئله‌ای همچون شیوع بیماری کرونا ظهور می‌کند و بخش‌های خدماتی صدمه می‌بیند اصطلاحاً بازار دچار انقباض شده، بسیاری از فعالیت‌ها می‌خوابد و انتظارات نسبت به ادامه فعالیت‌ها بدبینانه می‌شود، این مسئله باعث می‌شود تمایل به ذخیره سازی و در پی آن تقاضا برای خرید نفت کاهش یابد.

محمدی اظهار کرد: زمانی که چنین بیماری انتشار پیدا می‌کند، بخش‌هایی از اقتصاد به ویژه بخش‌های خدماتی از آن متأثر شده و رشد اقتصادی در این بخش‌ها کاهش می‌یابد، در نتیجه مصرف انرژی کاهش پیدا کرده و در نهایت با تأثیر بر میزان تقاضای نفت به عنوان یکی از اصلی‌ترین حامل‌های انرژی، کاهش قیمت آن را در پی خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش قیمت می‌تواند به فرصتی برای کشورهای رقیب تبدیل شود، گفت: باید توجه داشت که اگر خللی در فعالیت اقتصادی پیش آید بیشتر در بخش‌های خدماتی است اما بخش‌های تولیدی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. چین نیز با سایر کشورها در بخش تولیدات کارخانه‌ای رقابت دارد که با وجود شیوع چنین بیماری وضع آن تغییر چندانی نکرده است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: شیوع بیماری مانند کرونا در چین یک مانع موقتی محسوب می‌شود و در آینده نزدیک از بین خواهد رفت. برای این که این مسئله در بخش تولیدی تأثیر بگذارد نیاز به زمان زیادی دارد. بخش‌هایی که از این مسئله تأثیر می‌پذیرند به این دلیل است که قرنطینه انجام شده و تعاملات اجتماعی و جمعیتی کاهش پیدا می‌کند.

محمدی گفت: در حال حاضر وجود این بیماری اثر شدتی خود بر بازار نفت را گذاشته است اما بسته به اینکه چین این بیماری را کنترل کند یا نه، اثرات آن بر بازار نفت البته نه به این شدت، اما می‌تواند ادامه پیدا کند. با این حال پیک بحرانی ناشی از این بیماری بر بازار نفت در حال سپری شدن بوده و از آنجا که احتمالاً چین می‌تواند بیماری را کنترل کند، اثرات آن بر بازار نفت نیز پس از کنترل آن، از بین می‌رود.

کد خبر 408135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.