سیاست‌سنجی شهرداری‌ها و دوراهی کیفیت و هزینه

مدیرهماهنگی امور مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان گفت: سیاست‌سنجی می‌کوشد تا خلاءهای سیاستی شهر و شهرداری‌ را با شهروندان و کارکنان آن به اشتراک گذارد، از این رو می‌توان به مدیران و برنامه‌ریزان شهری پیشنهاد داد با یک سیاست‌سنجی دقیق بر سر دوراهی کیفیت-هزینه، انتخاب بهینه‌ای را برای شهر رقم زنند.

بهروز نصرآزادانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از جمله مهمترین سیاست‌های مدیران و برنامه‌ریزان هر شهری، بهبود «کیفیت زندگی شهری» برای شهروندان، گردشگران، سرمایه‌گذاران و دیگر مخاطبان آن است.

وی افزود: هر شهر دارای مکان‌های خاص و گسترده، اقشار گوناگون و پراکنده، خدمات متنوع و زیرساخت‌های متفاوت برای خدمات‌رسانی باکیفیت به شهروندان و دیگر مشتریان خود در قشرها و گروه‌های مختلف است، بنابراین با توجه به منابع محدود در اختیار، کلیدی‌ترین پرسش در حوزه خط‌مشی‌گذاری و سیاست‌گذاری شهری همراه با ده‌ها مولفه دیگر آن است که چه سطحی از کیفیت را با چه میزان هزینه، در کجا و به کدام گروه از مخاطبان شهر می‌توان ارائه داد.

مدیر هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان تصریح کرد: با نگاهی کل‌نگر به شهرهای ایران، هر بیننده‌ای متوجه خواهد شد که سیاست نانوشته اکثر شهرداری‌ها به عنوان کانون اصلی مدیریت شهری در نبود منابع کافی، «خدمات‌رسانی حداکثری» است که بالطبع در سایه فدا شدن کیفیت در شهر رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه تعدد و کثرت بسیار بالای وظایف شهرداری‌ها در کنار انبوه وظایفی غیررسمی که شهرداری‌ها برای رضایت‌مندی مردم بر عهده می‌گیرند، در زیر اهرم انتظارات مردم و تورم و هزینه‌های افسار گسیخته اداره شهر، این سیاست را بیش از پیش تقویت می‌کند، گفت: در عمل نیز مشاهده می‌کنیم که به رغم اهداف برخی از شهرها مثلاً در حوزه گردشگری، هیچ‌یک از فضاهای عمومی و پیرامونی مراکز گردشگری دارای کیفیت برجسته و قابل رقابت با فضاهای عمومی شهرهای گردشگرپذیر دنیا نیست و برای میزبانی از گردشگران به تأمین حداقلی برخی از زیرساخت‌ها و خدمات اکتفا کرده و انتظار داریم گوی سبقت را از رقبا در این حوزه برباییم.

مدیر هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان ادامه داد: در سامانه حمل و نقل عمومی نیز به همین منوال است؛ به جای آنکه بهترین اتوبوس‌های شهری را در محدوده معینی از شهر برای جابه جایی شهروندان فراهم کنیم؛ سعی شده در کل سطوح معابر شهری حداکثر تعداد اتوبوس رفت و آمد کند حتی اگر ظاهر مطلوب، سیستم تهویه مناسب، فیلترهای ضدآلایندگی و ... را نداشته باشد.

وی اظهارکرد: شاید یک سیاست جایگزین آن باشد که در پهنه‌ای از شهر فقط بهترین اتوبوس‌ها و در پهنه‌ای دیگر فقط بهترین تاکسی‌های شهر ارائه خدمت کنند؛ تا این که در همه سطوح شهر تاکسی‌ها و اتوبوس‌های فرسوده در حال رقابت بر سر مسافر باشند.

نصرآزادانی تاکید کرد: به جرأت می‌توان گفت که شهرها به دلیل نبود نظام یکپارچه سیاست‌گذاری و مدیریت شهری از یک سو و نبود برنامه‌ریزی راهبردی و رهیافت‌های مشخص برای ایجاد مزیت‌های رقابتی یا بهره‌گیری هوشمندانه از مزیت‌های نسبی خود از سوی دیگر، عملاً با «بی‌سیاستی» و گمراهی در هزارتوی کیفیت-هزینه اداره می‌شوند؛ شاهد این ادعا ابتدا کیفیت مکان‌ها و محصولات بخش خصوصی در کشور و دوم کیفیت فضاهای عمومی و خدمات شهرهای پرآوازه دنیا در قیاس با همتای مکان‌ها و خدماتی است که شهرداری‌ها عرضه می‌کنند.

مدیر هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان افزود: در پاسخ به این وضعیت، در سطح کلان سیاست‌گذاری شهری می‌توان به عرضه محدود خدمات یا آماده‌سازی چند مکان محدود با حداکثر کیفیت حتی فراتر از استانداردهای جهانی برای ایجاد مزیت رقابتی یا یادسازی (برندینگ) شهری مبادرت کرد که این امر به ایجاد یک یا چند نقطه لنگرگاهی یا طرح محرک توسعه در شهر کمک خواهد کرد تا با اتکای به آنها بتوان نقشه راه پیشرفت و تعالی را گام به گام پشت سر گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه اگر سیاست عرضه حداکثری خدمات با کیفیت محدود و حداقلی در شهر اتخاذ شود، همه خدمات به دست مشتریانش خواهد رسید ولی موجبات موفقیت در عرصه رقابت‌های بین‌شهری یا هویت‌مندی یا غرور شهروندی را فراهم نخواهد کرد، گفت: این انتخاب در دهه‌های گذشته در بیشتر شهرها منجر به تعریف پروژه‌های متعددی شده که شوربختانه هر کدام ده‌ها سال است به دلیل نبود منابع دچار توقف یا عقب‌افتادگی در خور توجهی از برنامه‌ها شده است.

نصرآزادانی ادامه داد: برای نمونه، پروژه مصلی، خطوط قطار شهری، مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی، سالن یا تالار شهر، شهربازی و... که در شهرهای بزرگ ایران هر کدام سال‌ها و حتی ده‌ها سال است به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

وی تصریح کرد: در این ارتباط می‌توان به مدیران و برنامه‌ریزان شهری پیشنهاد داد برای نتیجه‌بخشی و برون‌رفت شهرها از چالش‌ها و مشکلات فزاینده خود، علاوه بر سیاست‌پژوهی‌های دیگر با یک سیاست‌سنجی دقیق و عمیق بر سر دوراهی کیفیت-هزینه، انتخاب بهینه‌ای را برای شهر رقم بزنند.

مدیر هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه تاکنون هیچ نظرسنجی از شهروندان در شهری انجام نشده است که آیا آنها کیفیت را بر هزینه اندک ترجیح می‌دهند یا می‌خواهند کیفیت را فدای هزینه کنند؟، گفت: برای خط‌مشی‌گذاری یا سیاست‌گذاری شهری این نظرسنجی، پیشران مناسبی به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: سیاست‌سنجی می‌کوشد تا خلاءهای سیاستی شهر و شهرداری را با شهروندان و کارکنان شهرداری به اشتراک گذارد، از این رو شهروندان می‌توانند نظرات خود پیرامون این موضوع یا تحلیل‌های خود درباره دیگر سیاست‌های شهری را از طریق تلفن ۳۲۳۴۴۳۹۰ با مدیریت هماهنگی و نظارت شهرداری اصفهان در میان بگذارند.

کد خبر 408133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.