خبرخوش تصویب بیمه برای تورگردانان

طرح بیمه تورگردانان پس از چند سال تلاش به سرانجام رسید و مجلس این آن را تصویب کرد تا در سال آینده حدود دو هزار راهنمای تور بیمه شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیمه تورگردانان دغدغه و مساله مورد مناقشه این فعالان مهم و کلیدی در صنعت گردشگری بود که پس از تلاش‌های فراوان بالاخره در سال جاری به خبرهای خوش ختم شد. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چندی پیش خبر از تصویب طرح بیمه راهنمایان تور در مجلس شورای اسلامی داد تا بخش بزرگی از دغدغه‌های دو هزار نفر از جامعه ۱۴ هزار نفری تورلیدرها حل شود.

پیش‌تر در سطح سازمان میراث فرهنگی تلاش‌هایی برای انجام بیمه راهنمایان تور صورت پذیرفته بود، اما نیاز به تغییر قوانین بود و درنهایت لایحه بیمه تورگردانان به مجلس رفت. این اتفاقات در طی یک دهه رخ داد و اکنون گام بزرگی برای بیمه راهنمایان تور برداشته شد.

ولی تیموری زمانی که موضوع افزایش نرخ عوارض خروجی در بودجه سال ۹۹ مطرح شد به این موضوع اشاره کرده و گفته بود: "به ما اعلام شد برای موضوع بیمه راهنمایان پیشنهاد کنیم از کدام منبع استفاده شود، پیشنهاد بخش خصوصی بر این بود که از محل عوارض خروج از کشور، درصدی برای بیمه راهنمایان اختصاص داده شود." با این حال هنوز وزارت میراث فرهنگی اعلام نکرده که محل تامین بودجه لازم بیمه تورگردانان چه خواهد بود.

امیدواری به هرچه سریع‌تر اجرایی شدن طرح بیمه

مریم هدائیان، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان تور اصفهان درباره بیمه تورگردانان به خبرنگار ایمنا گفت: سال‌ها است که برای بیمه کردن راهنمایان گردشگری استان و کشور فعالیت‌هایی انجام و جلسات زیادی با مسئولان گردشگری کشور و نمایندگان مجلس برگزار شد. نامه‌های زیادی نیز از سمت انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان برای اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان ارسال شد. این درخواست‌های اصولی و جدی نیز به وزارت میراث فرهنگی ارجاع شد و اصفهان نقس پررنگی را در به سرانجام رساندن این پروژه داشت.

وی افزود: بیمه راهنمایان تور چند فاز دیگر دارد و امیدواریم تا این مراحل به سرعت انجام شود، خبر بیمه راهنمایان تور بسیار قدم بزرگ و اتفاق خوبی بود. فعلا دوهزار نفر از راهنمایان گردشگری در سطح کشور بیمه خواهند شد که برای مشخص شدن این دو هزار نفر برنامه ریزی‌های کشوری خواهیم داشت.

سازوکار همچنان در هاله‌ای از ابهام

اینکه چگونه این دو هزار نفر از بین جامعه بزرگ راهنمایان تور ایران مشخص شوند همچنان ابهامات زیادی دارد. برخی فعالان گردشگری نگران حضور افراد نامرتبط در این لیست هستند و خواستار شفاف شدن ساز و کار تعیین این دو هزار نفر شدند.

معاون گردشگری درباره این‌که دو هزار راهنمای گردشگری چگونه تعیین می‌شوند؟ اظهار کرده که "وزارتخانه دستورالعملی را با مشارکت تشکل‌های مربوطه آماده می‌کند که در آن چگونگی تعیین این تعداد راهنمای گردشگری برای اختصاص بیمه مشخص خواهد شد." وی همچنین حضور تورگردانان در تشکل‌های صنفی را عاملی برای کمک به جریان مشخص شدن اسامی این دو هزار نفر دانسته است.

بیمه برای راهنمایان به عنوان یک پشتوانه بسیار خوب می‌تواند باشد، زیرا در این شغل فصل‌های شلوغ سفر (های سیزن) و فصل‌های خلوت (لو سیزن)وجود دارد. با توجه به فصلی بودن شغل آن‌ها، بیمه می‌تواند دلگرمی بزرگی برای این قشر باشد.

کد خبر 408117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.