شروع به‌ کار بنیاد حامیان اسناد و کتابخانه ملی ایران

بنیاد حامیان اسناد و کتابخانه ملی ایران با حضور جمعی از فرهیختگان و صاحب‌نظران عرصه فرهنگ و هنر شروع به‌کار کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نخستین جلسه هیات امنای این سازمان مردم‌نهاد برگزار شد. پیش‌تر احمد مسجدجامعی، رضا فرجی دانا، اشرف بروجردی، فریبرز خسروی و مظفر پاسدارشیرازی در قالب هیات موسس مقدمات تاسیس این نهاد را تدارک دیده بودند. 

هیات امنای بنیاد حامیان اسناد و کتابخانه ملی ایران متشکل از محمدجواد ظریف، محمد احصایی، اشرف بروجردی، رضا داوری اردکانی، احمد مسجدجامعی، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، رضا فرجی‌دانا، ژاله آموزگار، مسعود خوانساری، بهروز فروتن، مژده مهدوی، ابراهیم حسین‌جانی، مظفر پاسدارشیرازی و مرضیه برومند است.

در نشست شروع به کار بنیاد حامیان نسخ خطی که در موزه کتاب و میراث مستند کتابخانه ملی برگزار شد، اشرف بروجردی به ابعاد مختلف گردآوری اسناد خاندان‌ها و نسخ خطی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی پرداخت و گفت: مخازن این سازمان مملو از منابعی است که می‌توانیم با کمک این بنیاد بر غنای آن بیفزاییم که این هم میسر نیست مگر با حمایت عزیزانی که مایل هستند اسناد و کتب خود را به این سازمان اهدا کنند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین بیان کرد: در طول سال‌های متمادی، این سازمان توانسته است میراث مستند این کشور را حفظ کند و علی‌رغم فراز و فرودهای بسیار در یک سده گذشته از جمله در دوران جنگ تلاش داشته که میراث مستند کشور را حفاظت و حراست کند.

او با اشاره به این‌که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یک سازمان دولتی است و بودجه آن وابسته به دولت بوده و با توجه به محدودیت‌های بودجه دولتی در طول سالیان گذشته، افزود: شاید با کمک طلبیدن از مردم فهیم کشورمان به ویژه خیرین و صاحبان منابع مکتوب و مستند بتوانیم بیش از پیش در انجام وظایف خویش کوشا باشیم.

بروجردی ادامه داد: بنابراین با این رویکرد در تلاشیم تا در چشم‌انداز آینده اقداماتی صورت پذیرد تا بتوانیم این منابع را بیشتر و بهتر از گذشته گردآوری، حفظ و اطلاع‌رسانی کنیم و در این راه مردم فرهیخته جامعه‌مان برای کمک به انجام بهتر فعالیت‌های سازمان از طریق بنیاد حامیان اسناد و کتابخانه ملی ایران یاری کنند.

او با تشکر از حضور اعضای بنیاد حامیان نسخ خطی گفت: اعضای این بنیاد با سرمایه‌های اجتماعی خود می‌توانند به گسترش گفتمان اهدای منابع و البته کمک خیرین افراد را برای اهدای اسناد و کتاب‌های خویش به این سازمان ترغیب کنند تا این منابع برای این سرزمین حفظ شود و آیندگان از پشتوانه هویتی خویش بیشتر بهره‌مند شوند.

بروجردی با تشریح اهمیت نگهداری و حفظ اسناد و کتاب‌های خطی براساس نیازهای جامعه و واقعیت‌های موجود و انتقال نسل به نسل برای آیندگان گفت: این میراث نشان خواهد داد که هر اندیشه از چه سرچشمه‌ای ریشه گرفته است.

کد خبر 408098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.