هزینه پارک حاشیه‌ای برای توقف یک دقیقه‌ای کنار خیابان

شهروندان از اخذ عوارض پارک هوشمند حاشیه‌ای در توقف‌های زیر ۳۰ دقیقه خبر دادند.

به گزارش ایمنا، ۱۷ تیرماه امسال، طرح مدیریت پارک هوشمند حاشیه در پایتخت آغاز و منطقه ۲ تهران نیز به عنوان منطقه اجرای آزمایشی طرح معرفی شد.

اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای با پیش بینی چهار هزار نقطه در ۹۵ معبر پر تردد پایتخت آغاز به کار کرد و مدیران شهری در منطقه ۲ تهران نیز از پیش بینی ۲هزار قطعه پارک دیگر در منطقه خبر دادند.

اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای از همان ابتدا با چالش های جدی مواجه شد؛ به طوری که کارشناسان حوزه حمل و نقل اعلام کردند که زیر ساخت های لازم برای اجرای این طرح وجود ندارد و به دلیل پوشاندن و مخدوش کردن پلاک باید از نیروی انسانی در کنار استفاده از ماشین های دوربین دار برای خواندن پلاک های مخدوش استفاده شود.

همین اظهار نظر موجب شد بسیاری به این جمع بندی برسند که شاید دوباره پارکبان ها به معابر پایتخت برگردند. اما موضوعی که پس از گذشت شش ماه از اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه مورد اعتراض بسیاری از شهروندان است اخذ عوارض خارج از نقاط پارک و یا در توقف های زیر ۳۰ دقیقه است.

به زبان ساده مدیریت شهری اعلام کرد که توقف های زیر ۳۰ دقیقه در ۹۵ معبر کنترل هوشمند پارک حاشیه ای برای رانندگان رایگان است و زمانی عوارض برای آن‌ها اخد می شود که توقف های آن ها بالای ۳۰دقیقه باشد.

گزارش های مردمی نشان می دهد که در پارک های زیر ۳۰دقیقه نیز از کیف پول الکترونیکی شهروندان عوارض پارک کسر شده است.

امیرحسین حیدرنیا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در توضیح علل دریافت عوارض پارک هوشمند حاشیه‌ای در بازه زمانی توقف زیر ۳۰ دقیقه اظهار کرد: شهروندان اگر ادعایی در این خصوص دارند مراتب را به شکل مستند به همراه تاریخ، زمان و مکان پارک خودرو به شهرداری اعلام کنند تا ما در مدیریت شهری مراتب را به شرکت مجری طرح جهت بررسی ارسال کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با تاکید بر این نکته که باید ادعای شهروندان راستی آزمایی شود، تصریح کرد: نمی‌توانیم بر اساس ادعای یک شهروند سیستم اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای را زیر سوال ببریم، اما اگر پس از بررسی از سوی شرکت مجری طرح ادعای شهروندی ثابت شد مقدمات باز پرداخت عوارض اخذ شده به او فراهم می شود.

حیدرنیا در پاسخ به این سوال که شهروندان مراتب اعتراض خود را به کدام نهاد باید اعلام کنند، افزود: شهروندان می‌توانند اعتراض خود در حوزه پرداخت عوارض پارک هوشمند حاشیه‌ای را به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۲ تهران و یا سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری اعلام کنند.

وی در پاسخ به این سوال که زمان بررسی شکایات مردمی به چه شکل است، گفت: از زمان دریافت شکایت شهروندان ما در مدیریت شهری مراتب را پس از جمع بندی به شرکت مجری اعلام و ارسال می‌کنیم و باید به این نکته تاکید کنم که مدیریت شهری به شکل تلفنی پاسخگوی اعتراض شهروندان نیست و آنها باید مراتب را به صورت مکتوب به شهرداری اعلام کنند.

حیدرنیا تصریح کرد: پس از ارسال اعتراض‌های شهروندان شرکت مجری طرح با استفاده از داده‌های اطلاعاتی و تصاویر ادعای شهروندان بررسی و صحت آن را تایید می‌کند و اگر صحت ادعای شهروندان مورد تایید قرار بگیرد عوارض اخذ شده به آن ها برگردانده می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا تا به امروز شکایتی از سوی شهروندان درباره اخذ عوارض پارک هوشمند حاشیه‌ای در مدت زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه به دست شهرداری منطقه ۲ رسیده است، گفت: تا به امروز ادعایی مبنی بر این نکته که شهرداری منطقه ۲ به دلیل پارک کمتر از ۳۰ دقیقه از شهروندان پول گرفته به دست ما نرسیده است.

نکته قابل توجه این است که بسیاری از شهروندان انگیزه و همت لازم برای طرح گزارش آن هم به شکل مطلوب جهت احقاق حقوق ضایع شده خود را ندارد و به اصطلاح از خیر ۲ هزار تومانی که از حساب آن ها کسر شده است می گذرند.

اما پرسش این است که روزانه در چهار هزار نقطه کنترل هوشمند پارک حاشیه ای چه تعداد خطای محاسبه زمان پارک خودرو رخ می دهد و از این خطای به اصطلاح ارزان چه پول کلانی در حساب مدیریت شهری می نشیند.

مدیریت شهری بروز خطا را امری اجتناب ناپذیر می‌داند، اما نکته قابل تامل این است که چرا مدیریت شهری به دنبال از بین بردن خطای موجود در محاسبه زمان توقف خودرو نیست و از شهروندان می خواهد که خطاهای محاسباتی را گزارش کنند و آن هم به شکل مکتوب زیرا مدیران شهری تلفن جواب نمی دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 408092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.