مدارس اجاره‌ای غیردولتی لغو مجوز می‌شوند

مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی گفت: اجاره مجوز مدارس غیردولتی کاملا ممنوع است و جریمه این کار لغو مجوز مدرسه خواهد بود.

به گزارش ایمنا، سعید صالح مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی، ‌ درباره اجاره مجوز مدارس غیردولتی گفت: در بحث مجوز راه‌اندازی، استقرار و ایجاد مدرسه گاها آموزش و پرورش‌ شهرستان‌ها میزان نیاز برای راه‌اندازی مدارس را کمتر اعلام می‌کنند، به همین دلیل برخی‌ تصور می‌کنند، در منطقه‌ای که تعداد زیادی مجوز برای راه‌اندازی مدرسه ارائه شده، ‌ دیگر شورای نظارت آن منطقه مجوز دیگری نمی‌دهد، از همین رو یک سری از متقاضیان اخذ مجوز از همان مجوزهایی که از پیش صادر شده است، استفاده می‌کنند.

وی افزود:‌ اجاره مجوز مدارس غیردولتی ممنوع است و جریمه این کار، لغو مجوز موسسه خواهد بود. در دو سه ماه اخیر لغو مجوز برای دو مورد موسسه انجام شده که یک مورد آنها در استان خراسان بوده است.

مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی درباره علت این تخلف بیان کرد:‌ مساله‌ای که منجر می‌شود، برخی افراد دست به اجاره این مجوزها بزنند، این است که یک منطقه برای ارائه مجوز محدودیت قائل می‌شود و به سایر متقاضیان مجوز تعلق نمی‌گیرد. گاها برخی هم که خواستار مجوز هستند، تمام شرایط اخذ مجوز را ندارند و از این رو به سمت اجاره مجوز می‌روند.

صالح در خصوص اقدامات کاهش تخلفات، تصریح کرد: حل این مساله نیاز به کار کارشناسی دارد، باید توجه شود که نقش موسس در مدرسه چیست، زیرا قانونگذار در ابتدا برای ارائه مجوز شرایط فرد موسس را در نظر گرفته است همچنین قانون‌گذار مدیریت اجرایی مدرسه را به مدیر واگذار کرده است، زیرا اصل اینکه مدرسه چگونه باید مدیریت شود به عهده مدیر مدرسه است نه موسس. از طرف دیگر اصل ایده بر این نبوده که محدودیت زیادی برای صدور مجوز برای موسس ایجاد شود و به همین خاطر این مشکلات به وجود آمده است.

وی اظهار کرد :‌ علاوه بر این گاها کسانی که برای مجوز اقدام می‌کنند، هزینه مالی چرخاندن مدرسه را ندارند و از این رو مدرسه را به شخص دیگری اجاره می‌دهند تا هزینه‌ها را هم بدهد. طبق قانون اگر قرار باشد، یک مدرسه راه‌اندازی شود، موسس باید تضمین مالی بدهد که حداقل تا یک سال توانایی گرداندن مدرسه را دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر به طور مثال موسسی مدرسه را راه بیاندازد و بعد از دو ماه نتواند، هزینه مدرسه و حقوق معلمان را پرداخت کند، قطعا دچار چالش خواهد شد. بنابراین اداره شورای نظارت آن منطقه باید تضمین‌های لازم را از این افراد برای راه‌اندازی مدرسه بگیرد معمولا افرادی که نمی‌توانند، این شرایط را ادامه دهند، مجبور به اجاره مجوز می‌شوند.

صالح با اشاره به دو مرحله‌ای بودن اخد مجوز گفت: مرحله اول موافقت برای مجوز اصولی راه اندازی مدرسه است که با توجه به همان شرایطی که پیش‌تر عنوان شده بود از جمله سن بالای ۳۰ سال، مدرک لیسانس، متاهل بودن وغیره بر اساس ضوابط، آموزش وپرورش باید مجوز را بدهد ممکن است خیلی‌ها مجوز اصولی را داشته باشد، ولی اقدام به راه‌اندازی مدرسه نکنند زیرا برای راه‌اندازی مدرسه به یک ملک استاندارد نیاز است.

وی به ایلنا گفته است: باید مراحل طی شود تا شخص متقاضی بتواند مجوز را اخذ کرده و مدرسه را راه‌اندازی کند، بنابراین صرف داشتن موافقت اصولی به معنای راه‌اندازی مدرسه نیست و باید مراحل بعدی را در هنگام راه‌اندازی مدرسه رعایت کند.

کد خبر 408073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.