فعالیت گسل کاشان دلیل زلزله "برزوک" است

 رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات دو زلزله با بزرگای ۴.۳ و چهار در سومار و برزوک را در استان های کرمانشاه و اصفهان، تشریح کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی بیت‌اللهی جزییات زلزله دیروز هشتم بهمن ماه را که در ساعت ۱۱:۴۲ در ۳۴ کیلومتری جنوب‌غرب کاشان در امتداد گسل قم- زفره رخ داد و همچنین زلزله ساعت  ۱۰:۲۲ دقیقه سومار در استان کرمانشاه با بزرگای ۴.۳، تشریح و اظهار کرد: از نظر لرزه‌خیزی در کشور در مدت اخیر شاهد زلزله هایی با بزرگای چهار و بیشتر در جنوب خراسان‌رضوی، شمال تنگه هرمز، منطقه شمال غرب و همچنین در غرب شیراز و ایران مرکزی بوده ایم که رخدادها، حاکی است که این محدوده از ایران در مناطق مرکزی و شمالغرب ایران همراه با خاک ترکیه در معرض تنش تکتونیکی قرار دارند.

وی ادامه داد: رخداد این زمین‌لرزه‌ها با این دید قابل تفسیر است که در یک مقیاس بزرگتر کل ناحیه تحت فشار است و رخداد زلزله‌هایی در شمال‌شرق ایران در محدوده‌های مرکز و غرب و همچنین در شمالغرب این کشور و کشورهای همسایه معرف این تنش است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص زلزله سومار اعلام کرد: امروز (۸ بهمن) در منطقه سومار ساعت ۱۰:۲۲ زلزله ای با بزرگای ۴.۳ در امتداد گسل پیش ژرفای زاگرس و در حدود ۲۰ کیلومتری جنوب سومار از توابع شهرستان قصرشیرین رخ داد.

بیت‌اللهی ادامه داد: در اطراف این منطقه آبادی‌هایی مانند ممرسه و گنجوان قرار دارند که البته به دلیل بزرگی نه چندان قابل ملاحظه زلزله و فاصله قابل توجه زلزله ها از رومرکز زلزله انتظار تخریب این زلزله نمی‌رود. بنابراین یکی از زلزله های رخداده بالای چهار در منطقه غرب کشور و در جنوب سومار، مرز بین ایران و عراق واقع بوده است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین یادآور شد: در ساعت ۱۱:۴۲ روز گذشته هشتم بهمن نیز در استان اصفهان و در منطقه شهر برزوک استان در ۳۴ کیلومتری جنوب اندکی به سمت غرب شهر کاشان زلزله ای با بزرگای چهار رخداده که در امتداد گسل کاشان واقع شده است. این زلزله با توجه به بزرگی نه چندان خود، تخریب قابل توجهی نیز به جای نگذاشت.

وی ادامه داد: رومرکز این زلزله درست در محدوده شهر برزوک که جمعیتی در حدود ۴۶۰۰ نفر را در خود جای داده واقع شده  است. همچنین، پنج روستا اطراف رومرکز زلزله با بزرگی چهار واقع هستند که جمعیت آنها به بالای ۶۳۰۰ نفر می رسد.

بیت‌اللهی خاطرنشان کرد: این رخدادها همراه با دو رخداد لرزه‌ای غرب شیراز و بافق که روز گذشته رخ دادند و همچنین زلزله‌های متعدد دیگر بیانگر بی‌هنجاری لرزه‌ای گسترش یافته در سراسر فلات ایران است و بی‌ارتباط با یک تنش ناحیه‌ای نیست که زلزله شرق آناتولی را موجب شد.

کد خبر 408072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.