نصب دوربین‌های پلاک‌خوان و ثبت آلایندگی هوا در ۱۰ منطقه شیراز

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز گفت: سرویس های مدارس تا ۹۰ درصد از پرداخت حق هزینه معاینه فنی معاف هستند.

به گزارش ایمنا، مجتبی زوربخش با اشاره به اجرای محدوده ناحیه کم انتشار آلایندگی موسوم به (LEZ)، اظهار کرد: این طرح مورد مطالعه قرار گرفته و کنترل‌های لازم در خصوص آلاینده‌ها در این محدوده شکل می‌گیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز با اشاره به اینکه در بین کلانشهرها، شیراز پاک‌ترین کلانشهر است و در بیشتر زمان سال این پاکی هوا را شاهد هستیم، افزود: همه دستگاه‌ها وظیفه‌های خاصی در خصوص پاکیزگی هوای شیراز دارند.

وی با بیان اینکه در این محدوده دسترسی برخی خودروها، محدود یا ممنوع می‌شود، تصریح کرد: در فاز نخست به دنبال محدودیت و ممنوعیت نیستیم، اما از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا جلوگیری می‌شود.

زوربخش با اشاره به اینکه این محدوده به شکل ۲۴ ساعته و یا بازه زمانی خاصی کار می‌کند و خودروها به چهار رده تقسیم شده است، تاکید کرد: رده آبی شامل خودروهای برقی و هیبریدی است، رده سبز، خودروهای با استاندارهای آلایندگی یورو ۲ و بالاتر و خودروهایی است که در موفقیت در تست‌های معاینه فنی خودرو کسب کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز با تاکید بر اینکه رده زرد شامل زیر یورو ۲ و بدون استحلاک آلایندگی با اخذ امتیاز به شکل مشروط با عمر کمتر از عمر مصوب باشد و چنانچه برگه معتبر معاینه فنی را داشته باشند، تردد آن‌ها بلامانع است، افزود: رده قرمز شامل خودرو فرسوده است که بر اساس قوانین باید از رده خارج شوند و خودروهای فاقد معاینه فنی در رده قرمز قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه در این طرح شماره پلاک خودروها از طریق دوربین‌های پلاک خوان، به شکل خودکار به سامانه سیمفا، ارسال می‌شود پس از آن بررسی انجام می‌گیرد و اگر معاینه فنی داشته باشد که مانعی وجود ندارد و اگر معاینه نداشته باشد مراتب به پلیس راهور ارائه خواهد شد، اظهار کرد: در فاز نخست اجرای این طرح به شکل ارشادی شکل می‌گیرد.

زوربخش با اشاره به اینکه این طرح در هفت کلانشهر کشور اجرایی می‌شود که شیراز پس از تهران در رتبه دوم در اجرای طرح است، ادامه داد: میانگین روزانه نزدیک پنج هزار ثبت تحلف شکل گرفته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز با اشاره به اینکه در ۱۰ منطقه در شیراز دوربین‌های پلاک خوان و دوربین‌های ثبت آلایندگی هوا نصب شده است، خاطرنشان کرد: وسائل نقلیه در تمام دوربین‌های نصب شده در شهر مورد بررسی معاینه فنی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به آمار ترددهای ثبت شده از ابتدای آذر ۹۷ تا اول بهمن ۹۸، اضافه کرد: تعداد یک میلیون و ۹۶۴ هزار و ۱۵ خودرو معاینه فنی داشتند و یک میلیون و ۴۶۰ هزار و ۷۲ دستگاه هم فاقد معاینه فنی بودند.

زوربخش با اشاره به اینکه مجموع پلاک‌های ثبت شده در این بازه زمانی، چهار میلیون و ۵۶۴ هزار و ۷۸۳ خودرو بوده است، افزود: یک میلیون و ۱۴۰ هزار و ۶۹۶ مورد هم استعلام از سامانه سیمفا بدون پاسخ بوده است که ممکن است مشکلات نرم افزاری باشد و از این رو سعی شده تمام مشکلات نرم افزاری رفع شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز گفت: پنج مرکز معاینه فنی خودرو سبک در شیراز وجود دارد و برای خودروهای سنگین، یک مرکز در پایانه «اکبرآباد» وجود دارد و یک مرکز هم به زودی افتتاح می‌شود، افزود: دوره معافیت اخذ معاینه فنی چهارسال از تاریخ تولید خودرو است و مدت اعتبار معاینه فنی خودرو برای شخصی و دولتی یک سال است.

وی تصریح کرد: اگر عمر خودروهای عمومی و تاکسی، بالای ۱۰ سال باشد، مدت اعتبار معاینه فنی سه ماه و برای خودروهای عمومی و تاکسی، ۱۰ سال و کمتر از ۱۰ سال، مدت اعتبار معاینه فنی، شش ماه است.

زوربخش با اشاره به اینکه خودروهای شخصی و دولتی تولید شده سال ۹۳ و قبل از آن، باید معاینه داشته باشند، افزود: خودروهای عمومی و تاکسی تولید شده قبل از سال ۹۷، هم باید برای اخذ معاینه فنی اقدام کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز با اشاره به اینکه میزان هزینه دریافت معاینه فنی ۳۷۰ هزار ریال است، اظهار کرد: سرویس های مدارس تا ۹۰ درصد از پرداخت حق هزینه معاینه فنی معاف هستند و تاکسی‌ها برای معافیت از هزینه‌های معاینه فنی به مرکز شماره یک مراجعه کنند.

کد خبر 408044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.