دفاتر تسهیلگری نوسازی گامی در راستای تحقق رویکرد توسعه اجتماع محور

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: تشکیل دفاتر تسهیلگری نوسازی گامی در راستای تحقق توسعه اجتماع محور محسوب می‌شود که در این راستا طبق برنامه‌ریزی معاونت شهرسازی و معماری مراحل راه اندازی ۹ دفتر در سال ۱۳۹۸ در حال اجرا است.

سیداحمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: امروزه یکی از مهم­ترین معضلات شهرها، وجود بافت ­های ناکارآمد و فرسوده شهری است؛ بافت ­هایی که زمانی مرکز تمرکز جمعیت و فعالیت‌های اقتصادی بوده­ و رفته رفته به نقاط کم بازده اقتصادی در شهر تبدیل می­ شوند.

وی افزود: وجود این بافت‌ها اگر چه به عنوان یک معضل شهری مطرح می‌شود، اما در حقیقت دارای پتانسیل‌های بالقوه‌ای است که می‌تواند با شناسایی، برنامه‌ریزی و اجرای دقیق به یک فرصت خوب تبدیل شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: برخلاف تصور برخی که بافت‌ های فرسوده و قدیمی را بخش‌هایی هزینه‌بر می‌دانند، بسیاری از کشورهای دنیا در قالب توسعه درون‌زا به آن با دید یک فرصت طلایی برای شکوفایی اقتصادی، کاهش معضل بیکاری، تقویت و مقاوم‌سازی ساختمان‌ های مسکونی و افزایش واحدهای مسکونی می‌نگرند.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری باید گام‌های لازم را برای پیاده شدن الگویی مبتنی بر جلب مشارکت شهروندان در توسعه جوامع محلی بردارد، اظهارکرد: تشکیل دفاتر تسهیلگری نوسازی، گامی در راستای تحقق توسعه اجتماع محور محسوب می‌شود که در این راستا طبق برنامه‌ریزی معاونت شهرسازی و معماری مراحل راه اندازی ۹ دفتر در سال ۱۳۹۸ در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: معاونت شهرسازی و معماری در راستای ایجاد زمینه موفقیت این دفاتر، آشنایی متخصصان و دانشجویان رشته های مرتبط را با اهداف تشکیل آن‌ها و به منظور افزایش مهارت‌ها، دانش و تخصص حوزه بازآفرینی شهری و مسائل بافت های ناکارآمد را ضروری می‌داند.

حسینی‌نیا ادامه داد: بخشی از این گروه هدف به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با این دفاتر همکاری خواهند داشت و نیاز است به منظور نیل به اهداف بازآفرینی و دستیابی به نتایج مطلوب دفاتر، متخصصان و دانشجویان با ادبیات موضوع بازآفرینی، شیوه­ ها و روش ­های ارتباط با شهروندان، ضرورت تعریف و اجرای پروژه ­های محرک توسعه در بافت­ ها به صورت ویژه آشنا شوند.

وی اظهارکرد: معاونت شهرسازی و معماری و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با همکاری آکادمی شهرسازی ایران جهت اجرای طرح آموزشی با عنوان"طرح آموزش نیروی متخصص نهاد توسعه محلی(دفاتر تسهیلگری) در بافت‌های ناکارآمد شهر اصفهان" برنامه‌ریزی کرده که پس از ثبت نام حدود ۳۰۰ نفر، در مرحله ارزیابی اولیه شامل سوابق و رشته تحصیلی و موارد دیگر حدود ۲۰۰ نفر برای مصاحبه حضوری دعوت شده‌اند و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، افراد پذیرش شده در دو گروه در زمستان ۹۸ و بهار ۹۹ آموزش‌های تخصصی را خواهند گذراند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان این اقدام را در راستای نگاه حرفه‌ای به بازآفرینی شهری دانست و تاکید کرد: با حضور جوامع علمی و ارتباط با متخصصان در ایجاد زمینه موفقیت بازآفرینی شهری در بافت های ناکارآمد شهر اصفهان  گام مهمی برداشته می‌شود.

کد خبر 408039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.