راه‌اندازی "شورای معماری" در شهرداری کرمانشاه

تخلفات ساختمانی را این روزها تقریبا می‌شود در اکثر ساختمان‌های شهر مشاهده کرد، یکی طبقه اضافه احداث کرده، آن دیگری پارکینگ به اندازه کافی نساخته و یکی هم ساختمان نوساز خود بیش از حد قانونی جلوتر ساخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تمامی این تخلفات عمدتا راهی کمیسیون ماده صد می‌شود و آنجا یا حکم تخریب می‌دهند یا جریمه و یا سایر احکامی که قانون برای این دسته تخلفات تعیین کرده است.

تخلفات ساختمانی در کلانشهرهایی مثل کرمانشاه حجم بالایی دارد و همین امر موجب انباشته شدن پرونده ها در شهرداری و کمیسیون ماده صد شده است و حالا برای رفع این مشکل و تسریع و تسهیل در روند کار این پرونده برخی شهرداری های کلانشهرهای اقدام به راه اندازی "شورای معماری" کرده اند؛ این شورا به نحوی بازوی کمکی و مشاور کمیسیون ماده صد محسوب می شود و می تواند تا حدی از بار پرونده های انباشته شده این کمیسیون و شهرداری را کم کند.

حالا این شورا چندماهی است که در کلانشهر کرمانشاه آغاز به کار کرده و تاکنون گره کار بیش از ۲۰۰ پرونده را هم باز کرده است.

«یحیی عیدی بیرانوند» قائم مقام شهردار کرمانشاه با بیان اینکه اخیرا با مساعدت شورای شهر، استاندار، فرمانداری، و دادستان در شهرداری کرمانشاه راه‌اندازی شده، اظهار کرد: این شورا بر اساس اصول و ضوابط مبتنی بر قانون ایجاد شده و به تصویب شورا و تایید فرمانداری کرمانشاه رسیده است.

وی با اشاره به بروز تخلفات در برخی ساخت و سازهای انجام شده در سطح شهر، گفت: در برخی ساخت و سازهای سطح شهر متاسفانه اصول و ضوابط شهرسازی رعایت نمی‌شود و همین امر موجب ارجاع پرونده‌های این تخلفات به کمیسیون‌ ماده صد شده و با توجه به حجم بالای تخلفات معمولا پرونده‌ها انباشته می‌شود.

عیدی تصریح کرد: با توجه به این شرایط وجود این شورا باعث می‌شود هرکس که به رای کمیسیون‌های ماده صد و نیز به ارزیابی و کارشناسی کارشناسان شهرداری اعتراض دارد بتواند در این شورا مشکل خود را مطرح کند.

قائم مقام شهردار کرمانشاه با بیان اینکه این شورا تداخلی با کمیسیون ماده صد ندارد، گفت: این شورا تنها مشاور فنی مجموعه شهرداری و رفع ابهام کننده مسائل شهرداری در بحث تخلفات ساخت و ساز است.

وی خاطرنشان کرد: هر پرونده ای که نیاز به رای ماده صد داشته باشد به این کمیسیون ارجاع داده می شود، اما تلاش این است که با وجود این شوار رای هایی از کمیسیون ماده صد بیرون بیاید که به رفع مشکلات پرونده‌ها کمک کرده و مانع از بلوکه شدن پرونده‌ها شود.

عیدی اضافه کرد: این شورا ۱۰ عضو ثابت و چهار عضو متغیر دارد، برخی از اعضای ثابت این شورا، شهردار، قائم مقام شهردار و معاون حوزه اقتصادی و معاون فنی و شهرسازی شهرداری کرمانشاه هستند و اعضای متغیر نیز که بر حسب نیاز به جلسه شورا دعوت می شوند، دبیر کمسیون ماده صد، شهردار منطقه، مدیر فنی منطقه و مسئول ماده صد منطقه هستند.

وی با اشاره به رضایت بسیار مردم از عملکرد این شورا در مدت کوتاه فعالیت آن، تاکید کرد: فعالیت این شورا به نفع شهر است چراکه ممانعت از جمع شدن پرونده‌ها در شهرداری، موجب می‌شود گره کار مردم باز شده و مشکلات مردم سریعا رفع شود.

قائم مقام شهردار کرمانشاه گفت: با گذشت چند ماه از فعالیت این شورا به بیش از ۲۰۰ پرونده رسیدگی شده است.

عیدی با بیان اینکه فعالیت این شورا در سال جاری به صورت آزمایشی است، اظهار کرد: چنانچه این شورا بتواند خروجی مطلوب تری در ماه های آینده داشته باشد، می تواند زمینه ساز استمرار این طرح در سال های آتی باشد.

کد خبر 408038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.