علیه انگلیس قانون تصویب کرده ایم یا شعار؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

ذوالقدر خطاب به وزیر ورزش: این حجم از مهاجرت ورزشی چه توجیهی دارد؟

 سیده فاطمه ذوالقدر در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: با وعده و وعیدها رزق کارگرانی که چند ماه است حقوق نگرفته‌اند تأمین نمی‌شود. آقای نوبخت! عدم تأمین اعتبار ۳۵ میلیارد تومان سال گذشته که قول داده بودید چه توجیهی دارد؟ بانک‌ها پذیرفته‌اند که ۴۵ میلیارد تومان در صورت تأمین وثیقه به کارفرمایان پرداخت کنند. همه پای کار هستند. شما هم فکری کنید. نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: ملت ما حق داشتن یک زندگی شرافتمندانه را دارند. با بی‌برنامگی آب در آسیاب دشمن نریزید. سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس خطاب به وزیر ورزش و جوانان گفت: چرا وضعیت طوری شده که نخبگان ورزشی ما آخرین امید خود را زیر پرچم غیر جست‌وجو می‌کنند. این حجم از مهاجرت‌های ورزشی چه توجیهی دارد؟ نباید اجازه دهیم در زمینی که به برکت رشادت سلیمانی‌ها از تعدی معاندان در امان مانده با کم تدبیری‌ها ضرر کنیم.

کواکبیان: منظور ظریف مذاکره در چارچوب برجام بود نه خارج از آن

مصطفی کواکبیان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: قطعا دولت تروریستی آمریکا رونمایی از معامله قرن را به رویایی تبدیل خواهد کرد که حداقل در حکومت ترامپ به واقعیت نخواهد پیوست. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص انتخابات آتی مجلس یازدهم گفت: مردم از این انتخابات سرافراز بیرون می‌آیند؛ به شرط آنکه موانع رقابت جدی و مشارکت گسترده در سراسر کشور از طرف بعضی ایجاد نشود و شعارهایی برعلیه مشارکت ندهند. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد هجمه‌های اخیری که نمایندگان به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه داشتند، ادامه داد: به خاطر یک دستمال حاضر نشوید که قیصریه به آتش کشیده شود؛ اگر منظور دکتر ظریف این است که خارج از چارچوب برجام مذاکره کنیم، ما هم این را محکوم می‌کنیم، اما اعتقاد ایشان مذاکره در چارچوب برجام است.

امیدواریم موج انتقام سخت موجب جمع‌آوری پایگاه‌های نظامی آمریکا در جهان شود

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) مجلس گفت: امیدواریم موج انتقام سختی که طلیعه آن توسط سربازان سبز پوش ما راه افتاد و ادامه آن با خبرهای خوشی که در تمام دنیا مخابره می‌شود موجب جمع آوری کلیه پایگاههای نظامی آمریکا در جهان شود. زیرا نه تنها موجب امنیت نیست بلکه موجب ناامنی شده است. نماینده مردم مشهد در ادامه با اشاره به نطق پیش از دستور رئیس مجلس گفت: صحبت‌های شما یک روی سکه است مردم در رابطه با عملکرد مجلس جمع بندی را می‌بینند که سفره‌شان کوچک شده یا بزرگ. علی لاریجانی خطاب به وی گفت: شما به اوضاع کشور نگاه کنید و ببینید چه مشکلاتی دارید، صحبت شما خلاف آیین نامه است. پژمانفر اضافه کرد: شما معمولا نمی‌گذارید ما حرف بزنیم فرصت‌ها عموما در اختیار شماست. رئیس مجلس مجددا گفت: مظلوم نمایی نکنید میکروفون در اختیار شماست.

نطق مطهری درباره نوع نظارت شورای نگهبان بر مجلس

 علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) به ترور سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت‌: شهادت سردار سلیمانی غم بزرگی بود البته این غم برای من مضاعف هم بود؛ چرا که از ایشان وقت گرفته بودم که ملاقاتی داشته باشیم اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. امیدوارم که کمترین نتیجه شهادت ایشان خروج آمریکا از منطقه باشد. قصاص خون ایشان به جای خودش باقی است و این افراد باید قصاص شوند. وی افزود: زمانی که امام زنده بودند فرموده بودند که در جمهوری اسلامی ایران حتی کمونیست‌ها هم می‌توانند اظهار نظر کنند و نمایندگانی داشته باشند. شهید مطهری نیز فرموده بودند که در جمهوری اسلامی سایر احزاب حتی غیر اسلامی هم می‌توانند در مجلس نماینده داشته باشند و فعالیت کنند. اگر چه ایشان به شهادت رسیدند و ما شاهد این موضوع در قانون اساسی نبودیم. ما نباید نگاه اول انقلاب را فراموش کنیم؛ چرا که مجلس باید نمونه‌ای از اقشار جامعه باشد. مطهری ابراز عقیده کرد: فلسفه شورای نگهبان نیز همین بود که چون مجلس  نمونه‌ای از اقشار مردم است، اگر مصوبه‌ای با شرع انطباق نداشته باشد آن را بررسی کند. در انقلاب مشروطه نیز ۵ نفر از علمای تراز اول این کار را انجام می‌دادند. در واقع تاکید بر این است که مجلس از همه اقشار مردم نماینده داشته باشد. نه صرفا این که افراد مر اسلام باشند و همه ۲۹۰ نماینده‌ای که به مجلس وارد می‌شوند آیت‌الله باشند. در واقع می‌توان افرادی که به نمایندگی مردم وارد مجلس می شوند نماینده اقشار سهل انگار نسبت به دین هم باشند.نماینده مردم تهران بیان کرد: در مجلس اول حتی مجاهدین یا منافقین و نهضت آزادی هم نماینده داشتند اما امروز ما به این محدودیت‌ها رسیدیم.

روند انتخاب کاندیداهای اصولگرایان در تهران آغاز شد

محسن پیرهادی با اعلام این خبر ادامه داد: این رویداد در واقع یک ماراتن انتخاب مردمی است که برای اولین بار توسط شورای ائتلاف نیروهای انقلاب طراحی شده و نمایندگان مردم که هشت هزار نفر منتخب در شورای های محلی ائتلاف نیروهای انقلاب هستند در کنار نمایندگان احزاب، اقشار، اصناف، اقوام و گروه های دیگر، به انتخاب گزینه های مورد نظر خود خواهند پرداخت. وی اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، ۸۰۰۰ نفر مشارکت کننده در این رای گیری الکترونیکی، باید به فهرستی ۳۰ نفره از میان کاندیداهای معرفی شده به مجمع عمومی تهران، رای دهند. سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تصریح کرد: پس از پایان رای گیری، بر اساس فراوانی رای افراد، لیستی سه برابر ظرفیت مورد نیاز در تهران تهیه می شود که به هیات انتخاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ارائه و مرحله پایانی رسیدن به فهرست ۳۰ نفره تهران آغاز خواهد شد. وی ادامه داد: هیات انتخاب متشکل از اعضای شورای مرکزی بدون حضور اعضای کاندیدا شده، به همراه نمایندگان احزاب، اقشار، اصناف، اقوام و شورای ائتلاف محلات تهران خواهد بود که در مجمع انتخاب شده اند که در نهایت با مشارکت مردمی لیست نهایی تهران را ارائه خواهند کرد. پیرهادی، اظهار کرد: مشارکت کنندگان در رای گیری الکترونیکی همزمان با رای دهی به فهرستی 30 نفره از میان نامزدهای معرفی شده، به یک الی سه نفر نیز به عنوان نماینده خود برای عضویت در هیات انتخاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، رای خواهند داد.  سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پایان گفت: زمان رای گیری که از اوایل صبح امروز 8 بهمن ماه آغاز شده تا ساعت 18 فردا 9 بهمن ماه ادامه پیدا خواهد کرد و نمایندگان قشرهای مختلف، در این فرصت می توانند با مراجعه به سامانه، رای خود را ارائه دهند.

علیه انگلیس قانون تصویب کرده ایم یا شعار؟

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در ظاهر این طرح شاید نه تنها مشکلی و نقطه ضعفی نداشته باشد بلکه خیلی هم تصمیم درستی باشد. بالاخره اتفاقی به واسطه رفتار یک کشور خارجی در ایران رخ داده و باید جبران گردد. اما اشکال کار وقتی هویدا می‌شود که برخی از دیگر اخبار سیاسی روز را هم مرور کنیم. مثلاً این یکی که همین دیروز وزیر نفت توضیح داده بود که به دلیل وجود تحریم‌ها حتی برخی کشورهای همسایه  هم پول صادرات گاز ایران را نمی‌دهند. اگر هم قدری بیشتر در اخبار جست‌وجو کنیم، رد پای بیشتری از همین دست اظهار نظرها می‌بینیم که چطور به خاطر تحریم‌های اخیر یا مشتریان همیشگی نفت ایران، خرید خود را به صورت مداوم کاهش داده‌اند یا اینکه پول بخش زیادی از نفت فروخته شده ایران برنمی‌گردد. وقتی این دسته اخبار را کنار خبر طرح مصوب مجلس می‌گذاریم، این سؤال پیش می‌آید که گرفتن غرامت از انگلیس، آن هم برای جنایتی که صد سال قبل رخ داده، چقدر واقع‌بینانه است؟ خب اگر چنین ظرفیت و امکانی برای گرفتن آن غرامت وجود دارد چرا این ظرفیت را برای وصول درآمدهای فروش نفت امروز، آن هم از کشورهایی که دوست ما محسوب می‌شوند به کار نمی‌گیریم؟  شاید حامیان این مصوبه بگویند که تصویب چنین طرحی وجهی «نمادین» داشته باشد. این هم خود محل سؤالات و اشکالات دیگری است. از جمله اینکه آیا حوزه «قانون» و «قانونگذاری» جایی است که در آن برای سیاست «نمادسازی» شود؟ چنین رفتاری آیا به مرور این حوزه حیاتی را در انظار عمومی تبدیل به بخشی که نباید جدی گرفت، نمی‌کند؟ اینکه ما در سال‌های اخیر به طور مداوم درگیر نبرد و رویارویی با امریکا در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم، غیر قابل انکار است اما شاید یکی از نقطه ضعف‌های اساسی ما در این رویارویی به جایی برمی‌گردد که خیال می‌کنیم پوشاندن لباس «قانون» به قامت «شعار»ها واقعاً آنها را می‌تواند تبدیل به «سیاست» و برنامه اقدام عملی بکند. 

کد خبر 408028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.