قطعات خودرو ساخت داخل به فهرست محصولات دانش‌بنیان اضافه می‌شوند

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در جمع قطعه‌سازان داخلی تصریح کرد: با همکاری شرکت ایران خودرو، فهرستی از قطعات خودرو به لیست محصولات دانش بنیان اضافه خواهد شد.

«علی وحدت» در نشست صمیمانه با سازندگان زنجیره تامین ساپکو با اشاره به فهرست محصولات دانش‌بنیان در صنایع مختلف، در خصوص درج قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی در فهرست محصولات دانش بنیان، تاکید کرد: به عبارت دیگر قطعات مورد نیاز خودرو که داخلی‌سازی شده‌اند به فهرست محصولات دانش بنیان اضافه می‌شود.

وی همچنین گفت: شرکت‌های سازنده قطعات خودرو با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به سرعت دانش بنیان خواهند شد زیرا در واقعیت بسیاری از این شرکت‌ها دانش بنیان هستند و تلاش می‌کنیم تا فرایند اخذ دانش بنیانی برای این شرکت‌ها کوتاه شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به رویکرد مثبت صنایع به سمت تولیدات دانش بنیان در شرایط تحریم‌ گفت: همچنان که شرکت‌های قطعه‌سازی توانسته‌اند بخش مهمی از نیازهای صنعت خودرو را رفع و داخلی‌سازی کنند، در یک سال و نیم گذشته نیز شرکت‌های دانش‌بنیان به خصوص در حوزه داروهای نوترکیب و تجهیزات پزشکی توانسته‌اند بخش اعظمی از نیازهای اساسی کشور را داخلی‌سازی کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه تجهیزات پزشکی اتفاقات قابل توجهی پیش آمده که اگر فشار تحریم‌ها وجود نداشت، بخش‌های مختلف کشور به این توانایی‌ها توجه نمی‌کردند، بنابراین از شرایط تحریم باید در حوزه خودرو و قطعه‌سازی استفاده بهینه کرد.

به گفته وحدت، کشور انباشت زیادی از دانش فنی در حوزه‌های مختلف دارد که بعد از تحریم‌ها و ایجاد چالش‌های جدی در بخش‌های مختلف، شرکت‌های دانش بنیان در رفع این چالش‌ها نقش مهمی داشتند.

وی در خصوص فعالیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: در حال حاضر در اکوسیستم نوآوری کشور مشتمل بر ۴۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان مشغول فعالیت هستند و از منابع مالی مختلف برای حمایت و تجهیز این شرکت‌ها استفاده شده است.

وحدت همچنین یادآور شد: در یک سال گذشته بیش از دو هزار میلیارد تومان خدمات مالی به صورت مستقیم و بیش از هزار میلیارد تومان سرویس‌های مربوط به تضامین مالی از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان ارائه شده است.

به گفته وی، بخشی از این سرویس‌ها برای شرکت‌های قطعه سازی بوده که دانش بنیان شده‌اند و همچنان می‌توانند از تسهیلات مختلف مانند نمونه‌سازی، لیزینگ و سرمایه در گردش با نرخ ترجیحی استفاده کنند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، با بیان اینکه ایجاد و پایداری اکوسیستم نوآوری در حوزه خودروسازی ضرورت دارد، گفت: در گذشته برای تامین تحقیق و توسعه به دانشگاه سفارش می‌دادیم در حالی که امروزه در دنیا مسیر بهره‌مندی از نتایج تحقیق و توسعه از طریق شرکت‌های دانش بنیان کوچک هموار می‌شود و در عمل این شرکت‌ها می‌توانند تامین کننده نیازهای فناورانه شرکت‌های بزرگتر باشند و وجود مراکز نوآوری و اتصال آنها به یکدیگر در این مسیر کمک‌کننده است.

وحدت در ادامه ضمن تبیین راهکار توسعه و استفاده از دستاوردهای جدید شرکت‌های دانش بنیان بیان کرد: در حوزه خودرو نیز ایجاد مکانیزم پایدار برای تزریق نوآوری به خودروسازان و شرکت‌های بزرگ قطعه‌ساز، راهکار بهتری است.

وی ادامه داد: البته باید به این نکته توجه کرد که اگر در شرایط کنونی قطعه‌سازان، مشکل خودروسازان را رفع کردند؛ در صورت تغییر شرایط، نباید چرخه تغییر نکند زیرا به جوشش نوآوری در کشور صدمه خواهد زد. باید با ایجاد یک مکانیزم پایدار، این میثاق‌نامه دو طرفه ادامه داشته باشد.

وحدت در ادامه به ایجاد نوآوری در تامین مالی اشاره کرد و گفت: اکوسیستم نوآوری خودرو جامعه مشخصی دارد و از زنجیره تامین هم برخوردار است، زنجیره‌های مشخصی در این اکوسیستم فعالیت می‌کنند.

وی همچنین نگاه کلاسیک به بحث تامین مالی و استفاده از سرمایه در گردش سیستم بانکی در این عرصه را مسیری ناکارآمد دانست و گفت: اکوسیستم خودروسازی نیازمند استفاده از تامین مالی مبتنی بر فین تک‌ها و چرخش صکوک و LC داخلی است و بهتر است که یک نظام مالی متناسب با این حوزه تعریف شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 408009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.