تشریح برنامه‌های نامزدهای نهایی جشنواره «پایتخت کتاب»

جلسه داوری ششمین پایتخت کتاب ایران به منظور بررسی برنامه‎های پنج نامزد نهایی راه‎یافته به ششمین دوره پایتخت کتاب ایران برگزار شد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیم حیدری -  مدیرکل دفتر برنامه‎ریزی‎های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر پایتخت کتاب ایران - با اشاره به برگزاری ششمین دوره این رویداد فرهنگی گفت: خوشبختانه در این دوره علی‌رغم تنگناهای موجود برنامه‎های خوبی چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی به دبیرخانه ارسال شده که نشان می‏‌دهد همان‌گونه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز عنوان کرده بودند، ایرانی را نمی‌توان از فرهنگ و کتاب جدا کرد.

حیدری با تاکید بر هم‎افزایی نهادهای شهری در برنامه‎های پایتخت کتاب ایران عنوان کرد: شهرهایی که هم‎افزایی نهادهای شهری بالا بوده است، موفق‎تر بوده‎اند و برنامه‎های بهتری برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران ارایه کرده‎‏اند.

دبیر پایتخت کتاب ایران با اشاره تعداد شهرهای شرکت‎کننده در ششمین جشنواره پایتخت کتاب ایران، بیان کرد: در این دوره پس از انتشار فراخوان، ۱۶۶ شهر برنامه‏‌های خود را ارسال کردند که از این میان ۳۸ شهر به مرحله نیمه‎نهایی راه یافتند. پس از بررسی آثار در مرحله نیمه‎نهایی سرانجام پنج شهر اوز، بم، ری، شیراز و رفسنجان به دور پایانی راه ‎یافتند.

در ادامه این نشست نمایندگان در حضور اعضای شورای سیاست‎گذاری به ارایه برنامه‏‌های خود پرداختند.

فروغ هاشمی - رئیس اداره فرهنگ و استان شهر اوز - در این جلسه درباره کتابخانه‌‏های تاسیس شده و در حال تاسیس این شهر، برنامه‌‏های کتابخوانی، استفاده از ظرفیت‎های خیرین در حوزه کتابخوانی و دیگر اقدامات این شهر در حوزه ترویج کتابخوانی به صحبت پرداخت.

اعظم جوشایی- رئیس اداره فرهنگ و ارشاد بم - نیز با اشاره به پیشینه ۶ هزار ساله این شهر، از فرصت پایتخت شدن این شهر برای بازگشت نخبگان برای ایجاد یک پویش فرهنگی و یاری رساندن به فعالیت‎های فرهنگی این شهر سخن گفت.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهر رفسنجان نیز از اجرای ۳۶ طرح و برنامه، مشارکت ۷۰ نهاد در ترویج کتابخوانی و چهار طرح ویژه برای کتاب و کتابخوانی در شهر رفسنجان سخن گفت.

سیدحسن صفوی - رئیس اداره فرهنگ و ارشاد ری-  نیز با معرفی برنامه‌‏های این شهر به برنامه‎های ملی و بین‏‌المللی در این شهر مانند بزرگداشت علامه دهخدا، جلال آل احمد، شیخ کلینی و ابوفتح رازی، تاسیس کتابخانه‏‌های جدید در این شهر، توزیع کتاب در مناطق شهری و روستایی، تبلیغات شهری، ایجاد مبلمان شهری با موضوع کتاب و ساخت سردیس کتاب خبر داد.

صابر سهرابی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس- نیز از استمرار برنامه‌‏های ترویج کتابخوانی در این شهر، همکاری نهادهای شهری در ترویج فعالیت‎های کتابخوانی، بازسازی قدیمی‏‌ترین کتابخانه در جنوب ایران، برنامه‎ باغ کتاب، ایجاد کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان و برنامه‎های ویژه برای مفاخر شهر را تشریح کردند.

داوران پس از گوش دادن به برنامه‏‌های استان‏ها، به بررسی برنامه‎ها پرداختند و مقرر شد نام شهرهای انتخابی خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

منبع: ایسنا

کد خبر 407987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.