صادرات اصفهان ۱۱ درصد رشد داشته است

مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: در ۱۰  ماهه امسال صادرات استان اصفهان سهم پنج درصدی در صادرات غیرنفتی و رتبه پنجم کشور را به ارزش دو میلیارد و ۲۲۱  میلیون دلار داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۱۱ درصد و از نظر وزنی ۴۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول کوهستانی پزوه امروز _سه شنبه هشتم بهمن ماه _ در نشستی خبری به مناسبت روز جهانی گمرک ضمن اشاره به قدمت این سازمان اظهار کرد: تحولات حادث شده در دو دهه اخیر ، موجب شده که وظایف و ماموریت های گمرکات کشورها از وظایف سنتی (تامین در آمد برای خزانه دولت و حمایت از صنایع و تولیدات داخلی) بسیار فراتر رفته و طیف وسیعی از الزامات ملی و بین المللی در رابطه با مبادلات و تجارت خارجی را شامل شود.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: اجرای الزامات ملی و بین المللی برای حفاظت از جامعه در قبال کالاها و مواد زیان آور، خطرناک و پرتوزا، حفاظت های فرهنگی، بهداشتی، زیست محیطی، رعایت استاندارد های ملی، حفاظت از سلامت اقتصادی و تجارت قانونمند از طریق مقابله با قاچاق کالا و مواد مخدر، کمک به تحقق اهداف دولت برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فرا ملی، مبارزه با تروریسم و پولشویی و سایر اهداف توسعه ملی را از جمله ماموریت‌های امروزه گمرک در جهان دانست.

استقرار سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی

کوهستانی پزوه اظهار کرد: با استقرار سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد، همزمان اصلاح فرآیند ها، کاهش مراحل انجام تشریفات گمرکی، تسریع در انجام تشریفات، کاهش زمان و هزینه های مترتب بر ورود و خروج کالا و برقراری ارتباط بین مراجعان (صاحبان کالا، صادر کنندگان و شرکت های حمل و نقل ترانزیتی) با گمرک به صورت الکترونیکی و  بدون نیاز به حضور فیزیکی در گمرک و بکارگیری مدیریت هوشمند ریسک و سیستم انتخاب مسیر انجام شد.

وی افزود: راه اندازی پنجره واحد تجاری فرامرزی تعامل با سازمان های همجوار و مجوز دهنده و تبادل اطلاعات با سازمان های مذکور در قالب پنجره واحد تجاری امکان انجام کنترل ها با سرعت و دقت بالا هم برای گمرک و هم برای سازمان ها فراهم شده است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان ادامه داد: کاهش زمان ترخیص کالا در رویه صادرات از هفت به یک روز، کاهش اسناد ضمیمه برای اظهارنامه‌های صادراتی از هفت سند به سه سند، حذف مراحل زائد اداری و کنترل فعالیت ها به صورت الکترونیکی، ارائه آمار صادرات به صورت لحظه‌ای، الکترونیکی شدن اظهار و  ایجاد پرونده الکترونیک اظهارنامه ها و نبود نیاز به اسناد فیزیکی و حذف پروانه کاغذی، دریافت الکترونیک اطلاعات قبض انبار و مجوزهای مورد نیاز به صورت الکترونیک و اتصال مستقیم به اظهارنامه و اتصال دستگاه های توزین به سامانه و دریافت اتوماتیک وزن بدون دخالت نیروی انسانی از جمله نتایج استفاده از این سامانه است.

کوهستانی پزوه گفت: در حال حاضر تسهیلاتی از سوی گمرک برای فعالان اقتصادی آماده شده است که از این میان می‌توان به تسهیلات گمرکی در ارزیابی و ارائه بسته حمایت از رونق تولید و صادرات (واحدهای تولیدی، فعالان مجاز اقتصادی) اشاره کرد.

وی ادامه داد: در تسهیلات مربوط به ارزیابی خدماتی نظیر ارزیابی کالای صادراتی در محل واحد تولیدی و محل مورد درخواست صادرکننده، ارزیابی کالای صادراتی بدون تخلیه در انبار گمرک (در محوطه های گمرکی)، حمل یکسره، ارزیابی کالای صادراتی روی کامیون در پایانه ها و ارزیابی کالاهای وارداتی در محل واحد تولیدی به فعالان اقتصادی ارائه می‌شود.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان تصریح کرد: در بسته حمایت از رونق تولید و صادرات (واحدهای تولیدی، فعالان مجاز اقتصادی"AEO") نیز  ۱۷ نوع تسهیلات برای آن‌ها در نظر گرفته شده است که تا کنون ۱۴ شرکت موفق به دریافت گواهی فعال مجاز اقتصادی شده‌اند.

کوهستانی پزوه خاطرنشان کرد: مهمترین تسهیلاتی که در این بسته ارائه می‌شود شامل ترخیص کالا با اخذ ضمانت نامه بانکی یکساله برای فعالان اقتصادی از زمان درخواست تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان، کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی تا زمان سر رسید ۱۵ بهمن ماه سال جاری تا سقف ۳۰ میلیون تومان، اخذ ضمانت نامه بانکی برای ارزش افزوده تا پایان سال مالی برای واحدهای تولیدی و  تا هفتم مرداد ماه سال ۱۳۹۹ برای فعالان مجاز اقتصادی تا سقف ۱۲ میلیارد تومان، رسیدگی به پرونده های استرداد حقوق ورودی واحد های تولیدی استان در گمرک اصفهان از زمان درخواست (در مدت یک تا  دو هفته) و تخصیص و واریز (در مدت یک تا دو هفته) تا سقف ۲۱ میلیارد تومان است.

کمبود امکانات و تجهیزات بازرسی و رایانه ای از مشکلات گمرک است

وی ادامه داد: ترخیص نسیه مواد اولیه و قطعات وارده توسط واحد های تولیدی، ایجاد انبار اختصاصی برای واحدهای تولیدی بدون رعایت فاصله ۵۰ کیلومتر با گمرک در سراسر استان با ۲۴ انبار اختصاصی حاضر، امکان نگهداری کالاهای حجیم فاسدنشدنی در انبار اختصاصی روباز، معاف شدن از ارزیابی کالا، خروج درصدی کالا واحد های تولیدی که مشکل کد رهگیری بانک دارند، استفاده از تضامین برای کالای صادراتی مشمول عوارض صادراتی، صدور مجوز ورود موقت توسط گمرکات استان جهت واحدهای تولیدی مستقر در استان و اخذ تضمین فقط معادل برابر حقوق ورودی و سایر مبالغ متعلق به ورود قطعی است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: در ۱۰ ماهه امسال صادرات استان اصفهان با سهم پنج درصدی در صادرات غیرنفتی و کسب رتبه پنجم کشور، صادراتی برابر با یکهزار و ۱۵۷ قلم کالا به ۹۱ کشور جهان بالغ بر شش میلیون و ۷۷ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۲۲۱ میلیون  دلار داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۱۱ درصد و از نظر وزنی ۴۸ درصد رشد داشته است.

وی افزود: همچنین میزان واردات گمرکات استان اصفهان در طول ۱۰ ماهه امسال  ۹۳ هزار تن و به ارزش ۳۶۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۱۹ درصد و نظر وزنی ۴۲ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان خاطرنشان کرد: درآمد گمرکات استان اصفهان نیز در طول ۱۰ ماهه سال ۹۸، سه هزار و ۴۵ میلیارد ریال بوده که در مقایسه مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۳ درصد افزایش داشته است.

کوهستانی پزوه درباره چالش ‏ها و مشکلات اساسی گمرک اصفهان را کمبود امکانات و تجهیزات بازرسی و رایانه ای، ساختمان های قدیمی و ۴۵ ساله (اداری و منازل )، قانون گریزی و گرایش به قاچاق کالا بویژه در مناطق مرزی کشور و اثرات آن بر مرکز و ناکافی بودن میزان اعتبارات عنوان کرد.

کد خبر 407957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.